alexveselinov написа:В българската и византийската средновековна книжнина няма сведения за този бунт. Очевидно той е бил сметнат за нещо маловажно. Но сведение за него има в западноевропейски разкази. Те са от цикъл разкази, подчертаващи силата на кръста. Основните извори за тези събития са отговорите на папа Николай I на допитванията на българите и Бертинските анали. Изворите са категорични за 52 екзекуции. Най-куриозното е, че създателите на мита не са забелязали, че никъде в средновековния разказ не е казано, че бунтът е срещу акта на християнизацията. Написано е „срещу лош закон", издаден от цар Борис I.
В българската, до колкото я има, и във византийската писмена традиция наистина няма нито дума за този бунт, идеята за това е повече от ясна - да не се опетни светото име на християните (българите и византийците), на българския владетел и на неговия кръстник. Това на днешен език се нарича информационно затъмнение

.
В отговорите на папа Николай I ЛИБИ, т.2. с.80-81 много ясно е показано кои са избити и за какво са избити: ...как обаче ония, след като били покръстени, въстанали единодушно с голямо ожесточение против вас, като твърдели, че не сте им дали добър закон, и искали да убият и вас и да си поставят друг княз (управител, крал), и как вие подготвени срещу тях със съдействието на Божията сила сте ги надвили от мало до голямо и сте ги заловили със собствените си ръце пък и как всичките им първенци и по-знатни хора били избити с меч, а не толкова знатните и по-малко видните не претърпели никакво зло......щом поколението, което не е участвало в замисъла на своите родители, че е вдигнало оръжие срещу вас, е било изклано невинно заедно с виновните..... стр.84, глава 19, какво трябва да направи по право с ония, които са въстанали, за да убият княза си, подробно ще ви научат свещените закони, които ще изпратим заедно с посланието. все пак това остава във властта на княза ви, който трябва не само веднъж, а седемдесет пъти по седем да прости на тоя, който съгреши....." Заедно с указанията да се прости и опита да се върнет в светата вяра на отстъпниците от нея, а не да се убиват в глава 18, в предходните страници се вижда какво и защо е направил Борис.
Какво пише в Бертинските анали - ГИБИ, 2, с. 287 и сл.: "Недоволни от това, неговите боляри разбунтували народа, против него, за да го погубят, и тъй, колкото били в десетте комитата те се събрали около двореца му.....обаче кралят наказал със смърт само петдесет и двама от болярите, които най-много бунтували народа против него, ана останалия народ позволил да си отиде невредим....". Двете сведения се засичат само по въпроса за избиването, като предвид идеята на хрониката, да представи новият християнски владетел в благоприятна светлина, касапницата е ограничена. Докато в кореспонденцията на папата с Борис, нещата имат далеч по-реална окраска - Борис е виновен за избиването на хората и най-вече на младенците, т.е. не са избити само водачите на бунта, а доста повече хора. Това се е случило, но занапред не трябва да се случва. Относно цифрата 52 избити боили, има много и различни мнения, които варират от открит бунт срещу владетеля до провал на владетелската политика в народното събрание от 100 боили, като повечето от тях - 52 се обявяват против християнизацията и биват наказани от владетеля, и се мине до през хипотезата за проблем на централната власт (в областта Чика, т.е. вътрешната област) с периферията (10-те комитата) и последното и най-новото до урегулиране на стопанско-икономическите отношения между отделните родови групи на българите. На нивото на съвременната изворова база не може да се каже със сигурност, а и в бъдеще едва ли ще може да се реши...Вероятно археологията би дала повече подробности за това, но за съжаление разкопките в Плиска се водят доста бавно, и мудно, и в ограничен периметър, а с това темпо скоро няма да има яснота