Ф 22 "Раптър" , макар че не му е тука темата при бомбардировачите , е другото голямо НЕДОНОШЧЕ на американските ВВС. 30 години проектиране , строене , въвеждане на въоръжение , бавене , провали , липса на пари ... "Рапотр" -ите излезнаха златни на американския бюджет. Едно парче гони близо 200 милиона долара , даже американския бюджет издъхва при такива цени. Произведените бройки до 2011 са 3 /три/ пъти по-малко от предвидените. Но това не е всичко .

Хипер-ултра-мега ... модерният самолет Пето Поколение се оказа пълня шитня като качество. Първо - откриха му проблеми в системите за подаване кислород към пилотите. Нещастните американски пилоти се задушават в Раптъра , усещат гадни миризми...Командването на американските ВВС наложи ограничения за далечината на полета на Ф 22 , да бъде в обсега на базите си... Друго непредвидено ограничение за хипер-ултра-мега "модерния" Раптър е , че му забраниха да лети на височина над 7600 метра

, пак по причина да не се задушат пилотите ... Последвалите "ремонти" не дават гаранция за горките американски пилоти , летящи на Ф 22. И накрая , Ф 22 досега за 20 години от първото си производство не е имал на практика нито едно "бойно кръщение" . Дори във войните , които водиха САЩ - Ирак , Югославия , Либия ... не посмяха да го пуснат да не стане някой сакатлък като с Ф 117

Държат си го за "имидж" , а в бойни действия пускат ветераните Ф 16 , Ф 18 , Ф 15 ... За бойни съревнования с руски машини и дума не продумват , макар руснаците да не са въвели още своя Т 50 , а да ползват поколения 4++ ... Американците си позволиха само бойни учения срещу европейски "Тайфуни" , и въпреки че това не е равностоен двубой / Ф 22 е тежък клас МФИ , "Тайфун" е лек клас / , в близките двубои немските пилоти с Тайфуни-те спечелиха безапелационно. Единствено в далечните сражения Ф 22 се опази от пълен срам , благодарение на много по-тежката си и по-съвременна авионика и радар. Как ли биха завършели едни учебни боеве с МИГ 31 ?
