

Модератори: paceto, kartago, SkArY_9, slavia_forever, vaskonti, Madridist
THE G.A.M.E написа:Der Schmarotzer написа: А що се отнася до 20 хилядната армия на Йоан Срацимир, това са само в мокрите сънища на националистите. Видин може да изкара по времето на Йоан Срацимир, не повече от 2-3 хилядна армия
2-3 хиляди е редовната ("професионалната") но е имало и опълчение, което се е свиквало в крайни случаи.
Срацимир не владее само Видин, няколко воеводи, чиито територии не влизат във "Видинското Царство", също са му подвластни.
Иначе е факт, че османците мачкат с численост.
При Дъбилин губят 30 000 убити и ранени, след няколко дни ги заместват 50 000.
Прав си и за това, че никоя Държава, не само на Балканите, но и в Европа, не може да извади толкова бойци, колкото те.
Смята се от различни изчисления, с оглед на българската популация, която е населявала териториите на Балканите, при една обединена България в онзи период, сме можели да противопоставим 50 000 макс... Според мен са щели да бъдат достатъчно да спрем осмнаците, но в историята няма ако.
Der Schmarotzer написа:v.r.s. написа:Der Schmarotzer написа:v.r.s. написа:icko65 написа:Добре.Подробен си но още тогава се вижда че църквите са две:Източна и Западна и водят борба за надмощие което е нормално предвид разделението и на Римската империя.Това че е имало делегати от Западната църква потвърждава разделението както и споровете които са водили.Мисля че дори първоначално този събор не е признат от Римската църква и затова има друг 4 събор -880г.Затова писах че това е дълъг процес на разделяне започнал в годините за които говорим а официалния завършек на процеса е 1054г.Но не както пишеш ти църквата е била една и Борис не е имало нужда да избира.Религията е една но църквите са били две-всяка със своето влияние.
Църквата е една, но с пет центъра пентархия, от петте най-големи древни катедри в Църквата: Йерусалим, Антиохия, Александрия, Рим и Константинопол, като Рим и Константинопол са двата царстващи града и като такива им е дадена по-голяма тежест, без разбира се Римският Папа и Константинополският Патриарх да имат предимство пред останалите Епископи. Така наречени първи сред равни. Папските легати са представители на Папата, които имат пълномощия от него да взимат решения по дадени въпроси, не са само наблюдатели.
Противопоставяне заради влияние има и дори тезата, че точно борбата за привличането на България към Западната или Източната сфера на влияние, е задълбочило разрива, не е за отхвърляне.
Цар Борис използва интереса и на двата центъра към България за постигне на целите си- титлата цар и самостойна българска Църква.
кан Борис никога не е получавал титлата цар нито от папата, който на всичкото отгоре няма тези правомощия за титлата цар, нито от Византия. Титлата, с която кан Борис е назован във византийски извори от съвременния му период е архонт-владетел. В извор от 12 век обаче наистина е наречен "василевс на българите", но това е доста отдалечен период и вероятно авторът, гъркът Йоан Комнин, му вменява титлата на внука му. В съвременната му българската книжнина - преписка на Тудор Доксов(племенник на Борис) е наречен "княз". В късен анонимен старобългарски разказ е наречен и каган, една титла, върху която български владетел няма никакви права, защото не е от рода Ашина, а от Дуло (евентуално).
Аз къде съм написал, че титлата му е призната от Византия или папата? Така се титулува от българите и като такъв го признава Православната ни Църква, а за мен това е по-важно, отколкото признанието на Византия или папата. А цар идва от думата кесар, т.е. император, а България тогава си е била империя и заради това претенциите на Борис са били основателни и се е стремял да бъде официално призната за такава, а той за кесар (цар), равен на Византийският император.
През Средновековието, за да получат легитимност титлите (в случая цар или император/василевс), те трябва да се признаят задължително или от Византия, или от Рим. Иначе той може да се титулува както си иска (пример за това са споровете на историците дали Симеон получава титлата василевс или си остава с княз. Също така и в писмата на Калоян до папата, в която сам Калоян се титулува император, а папата упорито го нарича крал). За да получиш дадена титла през Средните векове (само за християнския свят) е било нужно да влезеш в определени отношения с тези, които ги дават - Рим и Константинопол, всичко останало е самоназвание, което няма абсолютно никаква стойност. Кога започват българите, респективно православната ни църква да титулуват Борис цар? Ето обяснението на православната църква за Борис: http://www.bg-patriarshia.bg/index.php? ... _boris.xml
Нали не мислиш, че още с възкачването си на престола, още езичник, той носи титлата цар? Или че Енравота е носил славянската титла княз? (в предхристиянския период титлата на наследника на престола е канартикин) Тези църковни истории, писани няколко века след събитията са не само неверни, но и пълни с фактологически грешки. Титлите цар и василевс никога не са били равнопоставени. Василевс е равна на император, а цар е славянският вариант на кесар/цезар. Някога цезар, е била част от титулатурата на владетелите на Римската държава, но никога не е била равна на император/василевс. Проф. Бакалов много ясно и точно описва корените, появата и разликите между двете титли (Титулатура и инсигнии на средновековния български владетел). За таблицата за ранговете във Византия виж http://elar.urfu.ru/bitstream/10995/307 ... -39-11.pdf и цялата литература там.
Кашчей написа:И жителите на тази Източно-римска империя сигурно са се наричали Източноримскиимператориили Източноримскиимператриляни
Der Schmarotzer написа:Няма как да се извика опълчение нито от Видин и околните градчета и селца, нито от съответните им от Търново.
alexveselinov написа:Der Schmarotzer написа:v.r.s. написа:Der Schmarotzer написа:v.r.s. написа:icko65 написа:Според мен титлите - император, цар, кайзер, василевс, падишах, хаган и канасюбиги са равни. Става дума за владетел над който няма друг освен бог - нито фактически, нито формално. Крал, рекс, княз, султан .... Това е владетел подчинен на друг владетел.
Борис І в изворите е наричан хаган и Дуклянския презвитер дори изрично е посочил, че това означавало император. Симеон е искал да бъде признат за василевс на ромеите и той имал претенции към възкачването на трона на Роман Лакапин. При Петър І компромисът е, че той е признат за цар, но само на българите. За компенсация българския църковен глава става патриарх.
Славяните и българите определено са наричали "цъсарь" не друг, а императора, защото имаме сведението, че Василий II е бил наричан така от разбягали се българи. При една от победите на Василий българите бягали с викове: "bezzite, tzaisar". Освен това в Битолския надпис Василий отново е написан ц ҃рѣ. Самото име което сме дали на Константинопол - Цариград. От това следва, че славяно-българското "цъсарь", и византийското "кесар" произлизат от латинското "caesar", но практически не означават едно и също нещо. Да не забравяме, че с титлата ''кесар'' Йоан Геометър титулува покойния император Никифор ІІ Фока.
THE G.A.M.E написа:Der Schmarotzer написа:Няма как да се извика опълчение нито от Видин и околните градчета и селца, нито от съответните им от Търново.
Щом Момчил е можел да моблизира между 3 и 5 000, значи е било възможно и за по-големите владетели на "Държави", воеводства, области и т.н.
Междудругото, при управлението на Константин Тих, също нямаме възможност за голяма Армия, но Ивайло променя това бързо-бързо, именно с опълчение.
Но е факт, че един вид - "професионализирането" на Войските във "Византия" и България по-онова време, също е една от основните причини за успеха на османското нашествие.
Авалокитешвара написа:По въпроса за армията.
Мисля, че достатъчно добра представа за това какви са били мобилизационните възможности тогава можем да получим от битката на Михаил Шишман със сърбите за Македония при Велбъжд. За тази изключително важна битка бих казал, че вероятно и двете страни са събрали буквално всичко, което могат да дадат, в това число кьораво, куцо и сакато. Все пак това е централната битка, която трябва да реши участта на македонските земи, лично царят застава начело на армията и т. н.
И резултатът е всичко на всичко 12 000 хиляди българи плюс 3000 татарски наемници. Т. е. нищо и половина, а Михаил Шишман тогава владее повече територия, от Балик, Иван Срацимир и Иван Шишман взети заедно. 50 години след битката при Велбъжд положението би могло да е само още по-лошо.
Авалокитешвара написа:По въпроса за титулатурата. Аз съм сигурен, че нещата стоят така както ги обясняваш Дер Шмаротзер. Обаче, това е само юридическата страна на въпроса. Историческата страна на въпроса (която е по-важна според мен) е малко по-различна. Защото, съгласи се, че титлите на Василий две и на Константин Драгаш, примерно, са едни и същи, само че единият е практически най-силният владетел в света по негово време, а другият е един пръдльо (с извинение към личните качества, които съвременници му приписват), който владее само едни жалки останки от това, което някога е било Константинопол.
Авалокитешвара написа:По въпроса за Борис и приемането на християнството. Аз смятам, че изключително рядко която и да е било личност променя историята. Нещата се случват, следвайки естествения си ход. С други думи - Борис не е имал реално кой-знае какви възможности. България така или иначе е щяла да приеме християнството - било е само въпрос на време. Дали е щяла да го приеме при Борис или при сина му, или при внука му е само подробност. В този смисъл както обвиненията към Борис, че е приел християнството, така и прекомерното му венцеславене от страна на църквата са еднакво несериозни. Приемането на христианството е било неизбежно исторически - така или иначе ВСИЧКИ езически народи в Европа стават християнски.
Авалокитешвара написа:Избиването на 50 рода от Борис - каквото и да е станало, всъщност, не мисля, че се е отразило на страната. Съответно и самото събитие е незначително и е глупаво да се преекспонира с разни измислени фантасмагории. Избиването на 300 първенци от североизточна България в Дръстър от княз Светослав, обаче, е нещо съвсем друго. Там наистина има негативни за нас последици.
Der Schmarotzer написа:В Европа през Средновековието не всички държави са християнски - В Източна Европа има една голяма мюсюлманска държава малко по-късно - Волжка България и една Еврейска държава - Хазария. На територията на Пиринейския полуострво съществува също мюсюлманска държава. По времето на Симеон се създава още една нехристиянска държава - Унгария, която обаче сто години по-късно също приема християнството. Малко преди това е съществувала Аварската държава, която е била като чужд елемент в религиозната, политическата и икономическата структура на Стария свят. Именно това е разбрал Борис, че на Европейския континент, в близост до най-големите християнски империи няма никакъв начин да просъществуваш, ако не следваш техните насоки (както е и сега). Освен това, както по-рано отбелязах, с идеята за разпространение на старобългарския език, култура, също и военно-политически, по територии, върху които все още през този период няма установена трайна политическа и икономическа власт над свободните славянски племена, България би получила онази мощ, която придобиват немците с настъплението си на изток - икономическо и военно. За съжаление синовете на Борис не са дорасли до идеите му и оакват всичко, което е замислил и градил баща им.
Потребители, разглеждащи този форум: Thsmith и 12 госта