1150 години от Покръстването на България

Модератори: paceto, kartago, SkArY_9, slavia_forever, vaskonti, Madridist

Потребителски аватар
v.r.s.
Мнения: 3481
Регистриран на: 24 ное 2008 18:00
Контакти:

Re: 1150 години от Покръстването на България

Мнениеот v.r.s. » 04 май 2015 11:01

Der Schmarotzer написа:
v.r.s. написа:
icko65 написа:Добре.Подробен си но още тогава се вижда че църквите са две:Източна и Западна и водят борба за надмощие което е нормално предвид разделението и на Римската империя.Това че е имало делегати от Западната църква потвърждава разделението както и споровете които са водили.Мисля че дори първоначално този събор не е признат от Римската църква и затова има друг 4 събор -880г.Затова писах че това е дълъг процес на разделяне започнал в годините за които говорим а официалния завършек на процеса е 1054г.Но не както пишеш ти църквата е била една и Борис не е имало нужда да избира.Религията е една но църквите са били две-всяка със своето влияние.


Църквата е една, но с пет центъра пентархия, от петте най-големи древни катедри в Църквата: Йерусалим, Антиохия, Александрия, Рим и Константинопол, като Рим и Константинопол са двата царстващи града и като такива им е дадена по-голяма тежест, без разбира се Римският Папа и Константинополският Патриарх да имат предимство пред останалите Епископи. Така наречени първи сред равни. Папските легати са представители на Папата, които имат пълномощия от него да взимат решения по дадени въпроси, не са само наблюдатели.
Противопоставяне заради влияние има и дори тезата, че точно борбата за привличането на България към Западната или Източната сфера на влияние, е задълбочило разрива, не е за отхвърляне.
Цар Борис използва интереса и на двата центъра към България за постигне на целите си- титлата цар и самостойна българска Църква.

кан Борис никога не е получавал титлата цар нито от папата, който на всичкото отгоре няма тези правомощия за титлата цар, нито от Византия. Титлата, с която кан Борис е назован във византийски извори от съвременния му период е архонт-владетел. В извор от 12 век обаче наистина е наречен "василевс на българите", но това е доста отдалечен период и вероятно авторът, гъркът Йоан Комнин, му вменява титлата на внука му. В съвременната му българската книжнина - преписка на Тудор Доксов(племенник на Борис) е наречен "княз". В късен анонимен старобългарски разказ е наречен и каган, една титла, върху която български владетел няма никакви права, защото не е от рода Ашина, а от Дуло (евентуално).


Аз къде съм написал, че титлата му е призната от Византия или папата? Така се титулува от българите и като такъв го признава Православната ни Църква, а за мен това е по-важно, отколкото признанието на Византия или папата. А цар идва от думата кесар, т.е. император, а България тогава си е била империя и заради това претенциите на Борис са били основателни и се е стремял да бъде официално призната за такава, а той за кесар (цар), равен на Византийският император.

Потребителски аватар
gzagorov
Мнения: 2693
Регистриран на: 19 юли 2008 12:27
Контакти:

Re: 1150 години от Покръстването на България

Мнениеот gzagorov » 04 май 2015 11:14

Der Schmarotzer написа:кан Борис

Хем не ми се започва спор относно титлите на старите български владетели, хем това "кан" (или пък "хан") пред името на Борис ми боде очите...
Лицензионната комисия при БФС:
Въз основа на предоставените документи, с решение от 30.06.2016 година, се изменя издадения лиценз, както следва:
1. Наименованието „ПФК ЛИТЕКС ЛОВЕЧ" АД с ЕИК: 110501548, се изменя на - “ПФК ЦСКА - СОФИЯ" ЕАД.

Потребителски аватар
icko65
Мнения: 7333
Регистриран на: 07 дек 2013 12:45
Контакти:

Re: 1150 години от Покръстването на България

Мнениеот icko65 » 04 май 2015 11:28

v.r.s. написа:
Der Schmarotzer написа:
v.r.s. написа:
icko65 написа:Добре.Подробен си но още тогава се вижда че църквите са две:Източна и Западна и водят борба за надмощие което е нормално предвид разделението и на Римската империя.Това че е имало делегати от Западната църква потвърждава разделението както и споровете които са водили.Мисля че дори първоначално този събор не е признат от Римската църква и затова има друг 4 събор -880г.Затова писах че това е дълъг процес на разделяне започнал в годините за които говорим а официалния завършек на процеса е 1054г.Но не както пишеш ти църквата е била една и Борис не е имало нужда да избира.Религията е една но църквите са били две-всяка със своето влияние.


Църквата е една, но с пет центъра пентархия, от петте най-големи древни катедри в Църквата: Йерусалим, Антиохия, Александрия, Рим и Константинопол, като Рим и Константинопол са двата царстващи града и като такива им е дадена по-голяма тежест, без разбира се Римският Папа и Константинополският Патриарх да имат предимство пред останалите Епископи. Така наречени първи сред равни. Папските легати са представители на Папата, които имат пълномощия от него да взимат решения по дадени въпроси, не са само наблюдатели.
Противопоставяне заради влияние има и дори тезата, че точно борбата за привличането на България към Западната или Източната сфера на влияние, е задълбочило разрива, не е за отхвърляне.
Цар Борис използва интереса и на двата центъра към България за постигне на целите си- титлата цар и самостойна българска Църква.

кан Борис никога не е получавал титлата цар нито от папата, който на всичкото отгоре няма тези правомощия за титлата цар, нито от Византия. Титлата, с която кан Борис е назован във византийски извори от съвременния му период е архонт-владетел. В извор от 12 век обаче наистина е наречен "василевс на българите", но това е доста отдалечен период и вероятно авторът, гъркът Йоан Комнин, му вменява титлата на внука му. В съвременната му българската книжнина - преписка на Тудор Доксов(племенник на Борис) е наречен "княз". В късен анонимен старобългарски разказ е наречен и каган, една титла, върху която български владетел няма никакви права, защото не е от рода Ашина, а от Дуло (евентуално).


Аз къде съм написал, че титлата му е призната от Византия или папата? Така се титулува от българите и като такъв го признава Православната ни Църква, а за мен това е по-важно, отколкото признанието на Византия или папата. А цар идва от думата кесар, т.е. император, а България тогава си е била империя и заради това претенциите на Борис са били основателни и се е стремял да бъде официално призната за такава, а той за кесар (цар), равен на Византийският император.

Българската православна църква го обявява за светия но като..св.княз Борис-Михаил а не цар.Колегата е прав за титлата му.
Черно море-вицешампион на България за 2024г. и първи шампион на България

THE G.A.M.E
Мнения: 50957
Регистриран на: 02 авг 2008 22:59
Skype: За к'во ми е ?
Местоположение: Сливен

Re: 1150 години от Покръстването на България

Мнениеот THE G.A.M.E » 04 май 2015 11:38

gzagorov написа:
Der Schmarotzer написа:кан Борис

това "кан" (или пък "хан") пред името на Борис ми боде очите...

Защо те дразни ?
Всъщност пълното название е "Канас-Юбиги", но е общоприето - кан.

Той е бил такъв преди приемането на християнството за официална религия, след това ранга му е цар, независимо какво са смятали по-въпроса "византийците".
Щото кан е = на цар, по-всички правила на "играта" в средновековието, ако можем така да се изразим.
"Византия" са го имали ( Борис ) за княз, но това е било подигравателно, щото ранга княз е = на крал, тоест - подвластен на императора.

И междудругото, църквата ни е направила грешка, като го е канонизирала за свети "княз', трябвало е да го канонизират като цар.
Дарвин е в грешка !
Човекът не е произлязал от маймуната !
Oт маймуната човек, никога не е ставало... Но за обратното, никога не е късно !


Image Image

Потребителски аватар
v.r.s.
Мнения: 3481
Регистриран на: 24 ное 2008 18:00
Контакти:

Re: 1150 години от Покръстването на България

Мнениеот v.r.s. » 04 май 2015 11:52

THE G.A.M.E написа:
gzagorov написа:
Der Schmarotzer написа:кан Борис

това "кан" (или пък "хан") пред името на Борис ми боде очите...

Защо те дразни ?
Всъщност пълното название е "Канас-Юбиги", но е общоприето - кан.

Той е бил такъв преди приемането на християнството за официална религия, след това ранга му е цар, независимо какво са смятали по-въпроса "византийците".
Щото кан е = на цар, по-всички правила на "играта" в средновековието, ако можем така да се изразим.
"Византия" са го имали ( Борис ) за княз, но това е било подигравателно, щото ранга княз е = на крал, тоест - подвластен на императора.

И междудругото, църквата ни е направила грешка, като го е канонизирала за свети "княз', трябвало е да го канонизират като цар.


Не го е канонизирала като княз, а като цар, с това отговарям и на коментара по-горе. На всички икони е написано "Благоверни Борис Михаил-Цар Български", "Св. Цар Борис-Михаил Покръстител", "Св. Борис Цар Покръстител", "Св. Цар Борис" и т.н.
Както е наречен и в житието му.

http://www.pravoslavieto.com/life/05.02 ... _Boris.htm

Потребителски аватар
Der Schmarotzer
Мнения: 2961
Регистриран на: 16 юни 2012 11:07
Контакти:

Re: 1150 години от Покръстването на България

Мнениеот Der Schmarotzer » 04 май 2015 13:52

v.r.s. написа:
Der Schmarotzer написа:
v.r.s. написа:
icko65 написа:Добре.Подробен си но още тогава се вижда че църквите са две:Източна и Западна и водят борба за надмощие което е нормално предвид разделението и на Римската империя.Това че е имало делегати от Западната църква потвърждава разделението както и споровете които са водили.Мисля че дори първоначално този събор не е признат от Римската църква и затова има друг 4 събор -880г.Затова писах че това е дълъг процес на разделяне започнал в годините за които говорим а официалния завършек на процеса е 1054г.Но не както пишеш ти църквата е била една и Борис не е имало нужда да избира.Религията е една но църквите са били две-всяка със своето влияние.


Църквата е една, но с пет центъра пентархия, от петте най-големи древни катедри в Църквата: Йерусалим, Антиохия, Александрия, Рим и Константинопол, като Рим и Константинопол са двата царстващи града и като такива им е дадена по-голяма тежест, без разбира се Римският Папа и Константинополският Патриарх да имат предимство пред останалите Епископи. Така наречени първи сред равни. Папските легати са представители на Папата, които имат пълномощия от него да взимат решения по дадени въпроси, не са само наблюдатели.
Противопоставяне заради влияние има и дори тезата, че точно борбата за привличането на България към Западната или Източната сфера на влияние, е задълбочило разрива, не е за отхвърляне.
Цар Борис използва интереса и на двата центъра към България за постигне на целите си- титлата цар и самостойна българска Църква.

кан Борис никога не е получавал титлата цар нито от папата, който на всичкото отгоре няма тези правомощия за титлата цар, нито от Византия. Титлата, с която кан Борис е назован във византийски извори от съвременния му период е архонт-владетел. В извор от 12 век обаче наистина е наречен "василевс на българите", но това е доста отдалечен период и вероятно авторът, гъркът Йоан Комнин, му вменява титлата на внука му. В съвременната му българската книжнина - преписка на Тудор Доксов(племенник на Борис) е наречен "княз". В късен анонимен старобългарски разказ е наречен и каган, една титла, върху която български владетел няма никакви права, защото не е от рода Ашина, а от Дуло (евентуално).


Аз къде съм написал, че титлата му е призната от Византия или папата? Така се титулува от българите и като такъв го признава Православната ни Църква, а за мен това е по-важно, отколкото признанието на Византия или папата. А цар идва от думата кесар, т.е. император, а България тогава си е била империя и заради това претенциите на Борис са били основателни и се е стремял да бъде официално призната за такава, а той за кесар (цар), равен на Византийският император.

През Средновековието, за да получат легитимност титлите (в случая цар или император/василевс), те трябва да се признаят задължително или от Византия, или от Рим. Иначе той може да се титулува както си иска (пример за това са споровете на историците дали Симеон получава титлата василевс или си остава с княз. Също така и в писмата на Калоян до папата, в която сам Калоян се титулува император, а папата упорито го нарича крал). За да получиш дадена титла през Средните векове (само за християнския свят) е било нужно да влезеш в определени отношения с тези, които ги дават - Рим и Константинопол, всичко останало е самоназвание, което няма абсолютно никаква стойност. Кога започват българите, респективно православната ни църква да титулуват Борис цар? Ето обяснението на православната църква за Борис: http://www.bg-patriarshia.bg/index.php? ... _boris.xml
Нали не мислиш, че още с възкачването си на престола, още езичник, той носи титлата цар? Или че Енравота е носил славянската титла княз? (в предхристиянския период титлата на наследника на престола е канартикин) Тези църковни истории, писани няколко века след събитията са не само неверни, но и пълни с фактологически грешки. Титлите цар и василевс никога не са били равнопоставени. Василевс е равна на император, а цар е славянският вариант на кесар/цезар. Някога цезар, е била част от титулатурата на владетелите на Римската държава, но никога не е била равна на император/василевс. Проф. Бакалов много ясно и точно описва корените, появата и разликите между двете титли (Титулатура и инсигнии на средновековния български владетел). За таблицата за ранговете във Византия виж http://elar.urfu.ru/bitstream/10995/307 ... -39-11.pdf и цялата литература там.
Ние сме Левски, Левски (София)!!!

Потребителски аватар
v.r.s.
Мнения: 3481
Регистриран на: 24 ное 2008 18:00
Контакти:

Re: 1150 години от Покръстването на България

Мнениеот v.r.s. » 04 май 2015 14:20

Der Schmarotzer написа:
v.r.s. написа:
Der Schmarotzer написа:
v.r.s. написа:
icko65 написа:Добре.Подробен си но още тогава се вижда че църквите са две:Източна и Западна и водят борба за надмощие което е нормално предвид разделението и на Римската империя.Това че е имало делегати от Западната църква потвърждава разделението както и споровете които са водили.Мисля че дори първоначално този събор не е признат от Римската църква и затова има друг 4 събор -880г.Затова писах че това е дълъг процес на разделяне започнал в годините за които говорим а официалния завършек на процеса е 1054г.Но не както пишеш ти църквата е била една и Борис не е имало нужда да избира.Религията е една но църквите са били две-всяка със своето влияние.


Църквата е една, но с пет центъра пентархия, от петте най-големи древни катедри в Църквата: Йерусалим, Антиохия, Александрия, Рим и Константинопол, като Рим и Константинопол са двата царстващи града и като такива им е дадена по-голяма тежест, без разбира се Римският Папа и Константинополският Патриарх да имат предимство пред останалите Епископи. Така наречени първи сред равни. Папските легати са представители на Папата, които имат пълномощия от него да взимат решения по дадени въпроси, не са само наблюдатели.
Противопоставяне заради влияние има и дори тезата, че точно борбата за привличането на България към Западната или Източната сфера на влияние, е задълбочило разрива, не е за отхвърляне.
Цар Борис използва интереса и на двата центъра към България за постигне на целите си- титлата цар и самостойна българска Църква.

кан Борис никога не е получавал титлата цар нито от папата, който на всичкото отгоре няма тези правомощия за титлата цар, нито от Византия. Титлата, с която кан Борис е назован във византийски извори от съвременния му период е архонт-владетел. В извор от 12 век обаче наистина е наречен "василевс на българите", но това е доста отдалечен период и вероятно авторът, гъркът Йоан Комнин, му вменява титлата на внука му. В съвременната му българската книжнина - преписка на Тудор Доксов(племенник на Борис) е наречен "княз". В късен анонимен старобългарски разказ е наречен и каган, една титла, върху която български владетел няма никакви права, защото не е от рода Ашина, а от Дуло (евентуално).


Аз къде съм написал, че титлата му е призната от Византия или папата? Така се титулува от българите и като такъв го признава Православната ни Църква, а за мен това е по-важно, отколкото признанието на Византия или папата. А цар идва от думата кесар, т.е. император, а България тогава си е била империя и заради това претенциите на Борис са били основателни и се е стремял да бъде официално призната за такава, а той за кесар (цар), равен на Византийският император.

През Средновековието, за да получат легитимност титлите (в случая цар или император/василевс), те трябва да се признаят задължително или от Византия, или от Рим. Иначе той може да се титулува както си иска (пример за това са споровете на историците дали Симеон получава титлата василевс или си остава с княз. Също така и в писмата на Калоян до папата, в която сам Калоян се титулува император, а папата упорито го нарича крал). За да получиш дадена титла през Средните векове (само за християнския свят) е било нужно да влезеш в определени отношения с тези, които ги дават - Рим и Константинопол, всичко останало е самоназвание, което няма абсолютно никаква стойност. Кога започват българите, респективно православната ни църква да титулуват Борис цар? Ето обяснението на православната църква за Борис: http://www.bg-patriarshia.bg/index.php? ... _boris.xml
Нали не мислиш, че още с възкачването си на престола, още езичник, той носи титлата цар? Или че Енравота е носил славянската титла княз? (в предхристиянския период титлата на наследника на престола е канартикин) Тези църковни истории, писани няколко века след събитията са не само неверни, но и пълни с фактологически грешки. Титлите цар и василевс никога не са били равнопоставени. Василевс е равна на император, а цар е славянският вариант на кесар/цезар. Някога цезар, е била част от титулатурата на владетелите на Римската държава, но никога не е била равна на император/василевс. Проф. Бакалов много ясно и точно описва корените, появата и разликите между двете титли (Титулатура и инсигнии на средновековния български владетел). За таблицата за ранговете във Византия виж http://elar.urfu.ru/bitstream/10995/307 ... -39-11.pdf и цялата литература там.


Не зная каква точно теза защитаваш, но без да изпадаме в детайли, Борис за българската история и Църквата е цар, независимо от непризнаването на Рим и Византия. Както примерно хан Тервел е признат от Юстиниан втори за кесар, дава му царска корона и е покрит с императорска хламида, но в историята остава с титлата хан.

Потребителски аватар
Der Schmarotzer
Мнения: 2961
Регистриран на: 16 юни 2012 11:07
Контакти:

Re: 1150 години от Покръстването на България

Мнениеот Der Schmarotzer » 04 май 2015 14:34

THE G.A.M.E написа:
Der Schmarotzer написа:Всъщност съюз се създава - още в битката при Черномен 1371 г.- обединените сили на сърби, българи и византийци биват разбити от османците и предводителите им - Вълкашин и Углеша убити. През 1389 г. при Косово поле обединените сили на сърби, бошняци и малко българи отново не успяват да спрат османците

И при двете събития от "византийска" и най-вече от Наша страна, участват много ограничен брой хора.
От Наша страна даже са само няколко Търновски полка.
Срацимир си стои с 20-те хиляди във Видин и не му дреме.

Същото правят и една дузина Наши областни управители - воеводи, комити, боляри, които не считат за редно да помогнат.
Докато "византийското" присъствие в тая "коалиция", е съвсем символично.
Само сърбите са с пълни сили, при това в един от ( ако не и най-силният ) ... Най-силните си периоди.

Никой не може да каже колко българи участват в тези сражения, защото няма никакви данни, освен беглото споменаване при някои извори, че участват и българи. А що се отнася до 20 хилядната армия на Йоан Срацимир, това са само в мокрите сънища на националистите. Видин може да изкара по времето на Йоан Срацимир, не повече от 2-3 хилядна армия, Добруджансккото деспотство около хиляда човека и десетина кораба и то не е толкова сигурно. За Търновското царство вече писах. Докато османците изкарват това през 1389 г.: "От Лазголу дойде тази новина за войната. Мурад хан Гази също изпрати по всички посоки писма. Събра войските. Събра газиите от Анадолу и от Рум или. Приготви от Анадолу 10 000 яя, от Рум или 10 000 азаби и 20 000 акънджии. Събраха се 50 – 60 000 души." Такава войска не може да извади нито един християнски владетел на Балканите. Дори да се съюзят по-голяма част от тях едва ли ще направят повече от 30-40 хиляди души. Докато при османците има възможност да расте броя на войската, на балканските владетели, при това разположение на феодалните отношения, няма такава възможност. А що се отнася до сърбите най-силният им период е отминал тридесетина години по-рано, по времето на Стефан Душан. По времето на княз Лазар и сина му Стефан Лазаревич, Сърбия може да е най-силната балканска християнска държава, но в сравнение с държава на Душан е доста по-слаба както във военно, така и в икономическо отношение.
Последна промяна от Der Schmarotzer на 04 май 2015 15:15, променено общо 2 пъти.
Ние сме Левски, Левски (София)!!!

Потребителски аватар
Der Schmarotzer
Мнения: 2961
Регистриран на: 16 юни 2012 11:07
Контакти:

Re: 1150 години от Покръстването на България

Мнениеот Der Schmarotzer » 04 май 2015 15:13

v.r.s. написа:
Der Schmarotzer написа:
v.r.s. написа:
Der Schmarotzer написа:
v.r.s. написа:
icko65 написа:Добре.Подробен си но още тогава се вижда че църквите са две:Източна и Западна и водят борба за надмощие което е нормално предвид разделението и на Римската империя.Това че е имало делегати от Западната църква потвърждава разделението както и споровете които са водили.Мисля че дори първоначално този събор не е признат от Римската църква и затова има друг 4 събор -880г.Затова писах че това е дълъг процес на разделяне започнал в годините за които говорим а официалния завършек на процеса е 1054г.Но не както пишеш ти църквата е била една и Борис не е имало нужда да избира.Религията е една но църквите са били две-всяка със своето влияние.


Църквата е една, но с пет центъра пентархия, от петте най-големи древни катедри в Църквата: Йерусалим, Антиохия, Александрия, Рим и Константинопол, като Рим и Константинопол са двата царстващи града и като такива им е дадена по-голяма тежест, без разбира се Римският Папа и Константинополският Патриарх да имат предимство пред останалите Епископи. Така наречени първи сред равни. Папските легати са представители на Папата, които имат пълномощия от него да взимат решения по дадени въпроси, не са само наблюдатели.
Противопоставяне заради влияние има и дори тезата, че точно борбата за привличането на България към Западната или Източната сфера на влияние, е задълбочило разрива, не е за отхвърляне.
Цар Борис използва интереса и на двата центъра към България за постигне на целите си- титлата цар и самостойна българска Църква.

кан Борис никога не е получавал титлата цар нито от папата, който на всичкото отгоре няма тези правомощия за титлата цар, нито от Византия. Титлата, с която кан Борис е назован във византийски извори от съвременния му период е архонт-владетел. В извор от 12 век обаче наистина е наречен "василевс на българите", но това е доста отдалечен период и вероятно авторът, гъркът Йоан Комнин, му вменява титлата на внука му. В съвременната му българската книжнина - преписка на Тудор Доксов(племенник на Борис) е наречен "княз". В късен анонимен старобългарски разказ е наречен и каган, една титла, върху която български владетел няма никакви права, защото не е от рода Ашина, а от Дуло (евентуално).


Аз къде съм написал, че титлата му е призната от Византия или папата? Така се титулува от българите и като такъв го признава Православната ни Църква, а за мен това е по-важно, отколкото признанието на Византия или папата. А цар идва от думата кесар, т.е. император, а България тогава си е била империя и заради това претенциите на Борис са били основателни и се е стремял да бъде официално призната за такава, а той за кесар (цар), равен на Византийският император.

През Средновековието, за да получат легитимност титлите (в случая цар или император/василевс), те трябва да се признаят задължително или от Византия, или от Рим. Иначе той може да се титулува както си иска (пример за това са споровете на историците дали Симеон получава титлата василевс или си остава с княз. Също така и в писмата на Калоян до папата, в която сам Калоян се титулува император, а папата упорито го нарича крал). За да получиш дадена титла през Средните векове (само за християнския свят) е било нужно да влезеш в определени отношения с тези, които ги дават - Рим и Константинопол, всичко останало е самоназвание, което няма абсолютно никаква стойност. Кога започват българите, респективно православната ни църква да титулуват Борис цар? Ето обяснението на православната църква за Борис: http://www.bg-patriarshia.bg/index.php? ... _boris.xml
Нали не мислиш, че още с възкачването си на престола, още езичник, той носи титлата цар? Или че Енравота е носил славянската титла княз? (в предхристиянския период титлата на наследника на престола е канартикин) Тези църковни истории, писани няколко века след събитията са не само неверни, но и пълни с фактологически грешки. Титлите цар и василевс никога не са били равнопоставени. Василевс е равна на император, а цар е славянският вариант на кесар/цезар. Някога цезар, е била част от титулатурата на владетелите на Римската държава, но никога не е била равна на император/василевс. Проф. Бакалов много ясно и точно описва корените, появата и разликите между двете титли (Титулатура и инсигнии на средновековния български владетел). За таблицата за ранговете във Византия виж http://elar.urfu.ru/bitstream/10995/307 ... -39-11.pdf и цялата литература там.


Не зная каква точно теза защитаваш, но без да изпадаме в детайли, Борис за българската история и Църквата е цар, независимо от непризнаването на Рим и Византия. Както примерно хан Тервел е признат от Юстиниан втори за кесар, дава му царска корона и е покрит с императорска хламида, но в историята остава с титлата хан.

За да се обясни такъв въпрос, като титлата на българския владетел, задължително трябва да се разгледат отделните детайли, както поотделно така и в тяхната съвкупност, иначе става манджа с грозде. Борис I за българската история е кан в предхристиянския период и княз в християнския период. А как ще си го нарече поместната българска православна църква не е важно от институционално значение, защото тя не е институцията даваща и санкционираща титлите на българските владетели, поне в този период. Тервел е признат за кесар и получава тази титла от византийския император, това според наличните извори е неоспорим факт. Но е факт, че е кан повече години отколкото кесар. Кесар е от 705 до 708 г., докато през цялото останало време си е кан или може би канасюбиги/канасювиги,както се титулува в "Именика на българските канове", писан, според едната теза, може би около 40-50 години след тези събития. Кесар е титла, която не е наследствена и се дава и отнема от византийския владетел. Вероятно (за това обаче няма никакви свидетелства, а само умозаключения) през 708 г. когато Юстиниян II тръгва срещу Тервел той му отнема титлата и му я връща няколко години след това, когато отново го моли за помощ.
Ние сме Левски, Левски (София)!!!

Потребителски аватар
v.r.s.
Мнения: 3481
Регистриран на: 24 ное 2008 18:00
Контакти:

Re: 1150 години от Покръстването на България

Мнениеот v.r.s. » 04 май 2015 15:35

Der Schmarotzer написа:
v.r.s. написа:
Der Schmarotzer написа:
v.r.s. написа:
icko65 написа:Добре.Подробен си но още тогава се вижда че църквите са две:Източна и Западна и водят борба за надмощие което е нормално предвид разделението и на Римската империя.Това че е имало делегати от Западната църква потвърждава разделението както и споровете които са водили.Мисля че дори първоначално този събор не е признат от Римската църква и затова има друг 4 събор -880г.Затова писах че това е дълъг процес на разделяне започнал в годините за които говорим а официалния завършек на процеса е 1054г.Но не както пишеш ти църквата е била една и Борис не е имало нужда да избира.Религията е една но църквите са били две-всяка със своето влияние.


Църквата е една, но с пет центъра пентархия, от петте най-големи древни катедри в Църквата: Йерусалим, Антиохия, Александрия, Рим и Константинопол, като Рим и Константинопол са двата царстващи града и като такива им е дадена по-голяма тежест, без разбира се Римският Папа и Константинополският Патриарх да имат предимство пред останалите Епископи. Така наречени първи сред равни. Папските легати са представители на Папата, които имат пълномощия от него да взимат решения по дадени въпроси, не са само наблюдатели.
Противопоставяне заради влияние има и дори тезата, че точно борбата за привличането на България към Западната или Източната сфера на влияние, е задълбочило разрива, не е за отхвърляне.
Цар Борис използва интереса и на двата центъра към България за постигне на целите си- титлата цар и самостойна българска Църква.

кан Борис никога не е получавал титлата цар нито от папата, който на всичкото отгоре няма тези правомощия за титлата цар, нито от Византия. Титлата, с която кан Борис е назован във византийски извори от съвременния му период е архонт-владетел. В извор от 12 век обаче наистина е наречен "василевс на българите", но това е доста отдалечен период и вероятно авторът, гъркът Йоан Комнин, му вменява титлата на внука му. В съвременната му българската книжнина - преписка на Тудор Доксов(племенник на Борис) е наречен "княз". В късен анонимен старобългарски разказ е наречен и каган, една титла, върху която български владетел няма никакви права, защото не е от рода Ашина, а от Дуло (евентуално).


Аз къде съм написал, че титлата му е призната от Византия или папата? Така се титулува от българите и като такъв го признава Православната ни Църква, а за мен това е по-важно, отколкото признанието на Византия или папата. А цар идва от думата кесар, т.е. император, а България тогава си е била империя и заради това претенциите на Борис са били основателни и се е стремял да бъде официално призната за такава, а той за кесар (цар), равен на Византийският император.

През Средновековието, за да получат легитимност титлите (в случая цар или император/василевс), те трябва да се признаят задължително или от Византия, или от Рим. Иначе той може да се титулува както си иска (пример за това са споровете на историците дали Симеон получава титлата василевс или си остава с княз. Също така и в писмата на Калоян до папата, в която сам Калоян се титулува император, а папата упорито го нарича крал). За да получиш дадена титла през Средните векове (само за християнския свят) е било нужно да влезеш в определени отношения с тези, които ги дават - Рим и Константинопол, всичко останало е самоназвание, което няма абсолютно никаква стойност. Кога започват българите, респективно православната ни църква да титулуват Борис цар? Ето обяснението на православната църква за Борис: http://www.bg-patriarshia.bg/index.php? ... _boris.xml
Нали не мислиш, че още с възкачването си на престола, още езичник, той носи титлата цар? Или че Енравота е носил славянската титла княз? (в предхристиянския период титлата на наследника на престола е канартикин) Тези църковни истории, писани няколко века след събитията са не само неверни, но и пълни с фактологически грешки. Титлите цар и василевс никога не са били равнопоставени. Василевс е равна на император, а цар е славянският вариант на кесар/цезар. Някога цезар, е била част от титулатурата на владетелите на Римската държава, но никога не е била равна на император/василевс. Проф. Бакалов много ясно и точно описва корените, появата и разликите между двете титли (Титулатура и инсигнии на средновековния български владетел). За таблицата за ранговете във Византия виж http://elar.urfu.ru/bitstream/10995/307 ... -39-11.pdf и цялата литература там.


Не зная каква точно теза защитаваш, но без да изпадаме в детайли, Борис за българската история и Църквата е цар, независимо от непризнаването на Рим и Византия. Както примерно хан Тервел е признат от Юстиниан втори за кесар, дава му царска корона и е покрит с императорска хламида, но в историята остава с титлата хан.[/quote]
За да се обясни такъв въпрос, като титлата на българския владетел, задължително трябва да се разгледат отделните детайли, както поотделно така и в тяхната съвкупност, иначе става манджа с грозде. Борис I за българската история е кан в предхристиянския период и княз в християнския период. А как ще си го нарече поместната българска православна църква не е важно от институционално значение, защото тя не е институцията даваща и санкционираща титлите на българските владетели, поне в този период. Тервел е признат за кесар и получава тази титла от византийския император, това според наличните извори е неоспорим факт. Но е факт, че е кан повече години отколкото кесар. Кесар е от 705 до 708 г., докато през цялото останало време си е кан или може би канасюбиги/канасювиги,както се титулува в "Именика на българските канове", писан, според едната теза, може би около 40-50 години след тези събития. Кесар е титла, която не е наследствена и се дава и отнема от византийския владетел. Вероятно (за това обаче няма никакви свидетелства, а само умозаключения) през 708 г. когато Юстиниян II тръгва срещу Тервел той му отнема титлата и му я връща няколко години след това, когато отново го моли за помощ.[/quote]

Само, че темата е за годишнината от Покръстването на България от Борис Първи, който в българската история и Църква е записан и познат като Цар Борис, а не за легитимността неговата титла.
Кой както иска да го нарича, хан, княз или цар, важно е самото дело, което е извършил, дало тласък на българската култура и духовност, както и издигането на значимостта на Българската държава.


Върни се в “Свободна зона”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 3 госта