Мнениеот k.dimitrov » 12 юли 2014 14:07 
			
			
			
			вестник Банкер Брой 24 (1093) - 13.06.2014
Гриша Ганчев, председател на управителния съвет на "Петрол" АД, пред в. "БАНКЕРЪ" "Петрол" ще бъде на печалба след месец
Гриша Ганчев е роден на 10 декември 1962-а в Ловеч. Образованието си получава в средно спортно училище "Асен Драганов" (с профил борба), висше образование във ВИИ "Карл Маркс" (специалност "Счетоводство и контрол") и школа по мениджмънт в Сейнт Люис- САЩ.
Ганчев е основател и председател на надзорния съвет на акционерното дружество "Литекс комерс" АД още от далечната 1990 година. Компанията започва с бизнес с петролни продукти.Това е първата частна фирма у нас , която внася пропан-бутан с корабни партиди. През годините "Литекс" изгражда сериозна верига от бензиностанции в цялата страна, които през 1998-а дава на концесия на Shell.
Дружеството постепенно разширява дейността си. Има интереси в енергетиката, хранителната промишленост, транспорта, туризма, финансите, хотелиерството, строителството, недвижимите имоти, дивечовъдството и коневъдството. Реализира една от най-успешните инвестиции - производство на соковете Queens, които през 2007-а продава на полска компания. Управлява и стабилизира финансово ловешкия винпром "Винал", който също по-късно продава. Основният интерес на компанията доскоро беше насочен в захарния бизнес и в управлението на няколкото ВЕЦ, които придоби след приватизационни сделки.
През 2012-а дъщерното дружество "Литекс Моторс" АД, съвместно с китайската компания "Great Wall Motor Co." откри Завод за автомобили в Ловеч, в който се произвеждат джип "Ховър", пикап "Уингъл" и евтиният масов автомобил "Флорид".
От 31 май вече управлява и най-големия дистрибутор на горива у нас "Петрол" АД.
Г-н Ганчев, преди дни поехте управлението на "Петрол" АД. Вие не сте човек, който би се впуснал в необмислена авантюра, а всички знаем, че дружеството е в изключително тежко финансово състояние. Това не Ви ли притеснява?
- Не. Не ме притеснява по простата причина, че с парите, които вложиха новите акционери, бяха погасени големите кредити. В момента останаха финансови задължения, които са в рамките на поносимото, и те не могат да пречат на дейността на дружеството занапред. Освен че започваме с преструктурирането му, ние ще успеем да префинансираме и тези задължения. Така ще имаме абсолютното спокойствие да работим със сериозна перспектива за следващите поне осем-десет години.
Вие сте един от първите подхванали частен бизнес с петролни продукти след промените през 1989-а. Преди години изградихте собствена мрежа от бензиностанции, но през 1998-а се отървахте от тях и ги преотстъпихме на концесия на Shell. Кое Ви накара отново да се върнете към този бизнес?
- Компанията, която ръководя (бел.ред "Литекс комерс"), никога не е излизала от петролния бизнес. Това, че работим съвместно с Shell, не ни е попречило да запазим в нашата дейност търговията на едро с горива. И не само това - подпомагали сме финансово закъсали по-малки фирми, които имат собствени бензиностанции, като сме ги зареждали през цялото време, така че те са се стабилизирали. И са успявали, дори след като са ги заложили, да си ги откупят обратно. Що се отнася до предположението Ви, че търговията на дребно ни е тежала, това не е така. Просто преценихме, че за да вдигнем обемите на продажбите си, най-подходящият партньор за това е световният бранд на Shell, който безспорно ще ни бъде от полза.
Легенди се разказват за безумните лични харчове, които е правило предишното ръководство на "Петрол", за множеството подводни камъни под формата на скрити задължения. Вече имате ли представа за размера на "пораженията"? И има ли идея, или план как ще овладеете ситуацията?
- Картината ми е ясна на сто процента. Задълженията бяха огромни. Не ми се иска да коментирам обема на харчовете, а още по-малко посоката, в която са били насочвани... Важното сега е, че задълженията в голямата си част вече са погасени. Аз си мисля, че с новия начин на работа, който започваме да налагаме, компанията ще излезе на печалба още до следващия месец.
Дружеството е собственик на няколко дъщерни фирми. Твърди се, че боят на хората в тях, които години наред са получавали огромни заплати, е повече от "озадачаващ". Говори се например, че във фирма "Нафтекс петрол", която на практика е търговецът на едро, заплати са получавали 250 души...?! Ще промените ли нещо в тази посока?...
- Много повече са - става дума за 380 назначени на щат служители. Това обаче е минало. Вече няма да има дъщерни, помощни и каквито и да било измислени дружества. Всичко ще се концентрира в "Петрол" АД. Там ще има направление за търговия на едро и такова, което ще следи търговията на дребно. Всички досегашни фирми, за които говорите, ще бъдат закрити. Някои хора ще бъдат преназначени в новата структура, други за съжаление ще се наложи да освободим и те ще трябва да търсят възможности да си изкарват хляба на друго място. Аз искам да съм почтен с всички тях. След като на този етап дружеството не е в цветущо финансово състояние, не е необходимо да ги лъжем, че можем да ги задържим. Още повече че броят на назначените хора в някои от тези структури наистина е, меко казано, необосновано голям. Аз дори си задавам въпроса какво са правили, с какво са се занимавали всички тези хора...?!
"Петрол" е един от най-големите дистрибутори на горива в страната, но не е тайна, че част от бензиностанциите му са разположени край населени места, където хора рядко минават дори и на излет. Това донякъде бе наследство от предишното държавно дружество. Ще ги редуцирате ли ?
- В момента сме сформирали комисия, която е независима от "Петрол" структура. Тя ще направи одит на абсолютно всяка бензиностанция и тогава ще си направим сметка кои обекти ще останат да работят под нашата марка, кои ще отдадем под наем и кои ще продадем. Ние трябва да оптимизираме работата в компанията до такава степен, че всички излишни харчове да бъдат сведени до нула.
Преди малко повече от месец Общото събрание на акционерите на "Петрол" АД взе решение за сериозно увеличение на капитала на дружеството. Все още не е ясно дали новата емисия акции е изкупена и от кого. Не сте ли Вие човекът, който ще ги купи и на практика ще придобие 33.33 на сто от капитала?
А ако не сте - как ще обясните интереса си да се включите в управлението на дружеството? Едва ли един договор за управление може да мотивира това Ваше решение?
- Новите акционери на дружеството са инвеститори от източни, западни и български компании. Аз съм човекът, който ги представлява. Те са ми доверили това огромно предприятие и аз трябва да отговоря на очакванията им. Тези инвеститори трябва да си върнат парите през следващите години. А малките акционери да започнат да получават подобаващ дивидент за своите акции. А що се отнася до самия мен - след като съм там, значи, че имам и дялове.
Съставът на новия управителен съвет навежда на мисълта, че той е структуриран така, че сякаш има представителство на различни отбори и всеки от новите началници е сложен там, за да пази интереса на своя "отбор"?
- Не, няма отбори. Всичко се свежда до три големи компании, имената на които обаче няма да Ви кажа, тъй като нямам картбланш от мениджмънта им да го правя. В новото ръководство влиза господин Сергей Гиндич. Аз прецених, че човек с неговите опит и знания в областта на този вид търговия ще ни бъде особено полезен (25-30 години). Георги Татарски също е с голям опит както в Shell , така и в "Ромпетрол". Милко Димитров е от "Литекс комерс". Преди пет-шест години той завърши един от най-старите и престижни университети в Англия "Kings College London" и е специализирал пет години в тази област. Има натрупан много сериозен опит в тази област и ще бъде изключително полезен.
Като се има предвид политическата нестабилност на държавата ни, подобни инвестиции не са ли доста рисковано начинание?
- Никога не ме е притеснявала политическата обстановка. Причината е, че аз си гледам работата, и никога не ме е интересувала политиката. Крайно време е политиците да създават условия компаниите да могат да работят спокойно, да се развиват и да пълнят бюджета. А и показателен е фактът, че ние тотално обръщаме схемата на работа в "Петрол". Вече имаме уговорка да купуваме по-голямата част от горивата от българската рафинерия в Бургас. Все пак сме българи. Внос също ще има, но той няма да бъде в тези обеми, както досега. Нека не забравяме, че по този начин на практика работим и за българската икономика. Най-важното за нас оттук насетне ще бъде качеството на горивата. Трябва да си върнем клиентите. И да възродим името си на водеща компания в страната. Петрол винаги е бил най-големият дистрибутор на горива у нас и е непростимо името му да бъде забравяно, а още по-малко пък омаскарявано. И отново искам да подчертая , че поставям като един от най-важните акценти в бъдещата работа - качеството на горивата и обслужването.