Мнениеот talpata » 18 яну 2013 11:33
Архитекти левскари питат: Това ли трябва да бъде стадиона?
18 януари 2013 10:52
Автор: don balon
"Визията на съоръжението не е никак впечатляваща. Обвързването на изграждането на новия стадион с годишнината на клуба, макар и само на отделен етап от строителството е много необосновано и рисковано", смятат специалисти
Двама левскари, архитекти по професия, - арх. Александър Александров и арх. Емил Христов алармираха, че има някои недомислици относно плана за нов стадион на сините. Те се свързаха с редакцията на ***.eu и посъветваха ръководството на Левски да предприеме някои промени от първоначално начертания план. Публикуваме тяхното мнение без редакторска намеса:
ТОВА ЛИ ТРЯБВА ДА БЪДЕ СТАДИОНА ?
Строителството на нов стадион е събитие от голямо значение за всеки град. А когато се касае за стадиона на най – популярния футболен клуб у нас „Левски”, начинанието фокусира върху себе си вниманието и интереса на огромна част от цялото общество. Затова, интереса при представянето на идейното проектно решение бе толкова засилен и тази презентация беше отразена подобаващо в цялото медийно пространство.
Като архитекти и фенове на футболен клуб „Левски”, които от години са неотлъчно на стадиона, когато играе любимия ни отбор, решихме да изразим нашето становище, относно презентирания от колегата арх. Панталеев.
Първото и основно впечатление от проекта беше визията на стадиона. А тя според нас не беше никак впечатляваща.
Визията на всеки стадион се определя от два основни фактора. Това са формата на чашата на трибуните и начина на тяхното покритие. Приетата правоъгълна форма на трибуните с тяхното максимално приближаване до футболния терен, предполага едно общо компактно решение на цялостния образ на стадиона. Но неизвестно защо, тази компактност и непрекъснатост на формата на трибуните е нарушена при предлагания начин на тяхното покриване. Предлага се разделно, самостоятелно покритие на всеки един отделен сектор. Този принцип на покриване води до една разпокъсаност на в общата визия на стадиона и влияе неблагоприятно на общото му възприятие , особено в ъгловите ракурси. Принципа на самостоятелното покриване на всяка отделна трибуна е характерен за стадионите построени през седемдесетте години на миналия век, главно в Англия, когато всяка трибуна е изграждана като самостоятелен обект, построен по различно време от останалите, в зависимост от финансовите възможности на клуба. В последните години и особено в началото на новия век, новопостроените стадиони са задължително с непрекъснато покритие, независимо, че при много от тях височината на секторите зад вратите е по ниска. Дори примера, който даде арх. Панталеев с реконструкцията на стадиона в гр.Кьолн, който е бил модела по който е изготвен проекта за стадион „Г. Аспарухов” , е с непрекъснато покритие на трибуните. Примерите в това отношение са много и може да не се отива толкова далеч, а само да се види и разгледа новопостроения стадион в гр. Скопие, за да се преосмисли в това отношение предложеното проектно решение. Стига да се разбере, че начина на покриването на трибуните не е в зависимост от големината на стадиона, а чисто и просто съвременните строителни материали и технологии, днес дават огромни възможности за едно непрекъснато покритие и по този начин съществено влияят на формообразуването и цялостната визия на съвременните стадиони.
При започването на такава мащабна реконструкция, от много голямо значение е нейната етапна реализация да е максимално съобразена с реалните дадености.
При започването на такава мащабна реконструкция от много голямо значение е точния избор на етапността на цялостната реализация, както и нейното максимално съобразяване с реалните дадености. Както бе обявено на представянето на проекта, първия етап на строителство ще обхваща изграждането на сектор А и сектор Б до 24 май 2014, за 100-годишния юбилей на клуба, с намерението честването му да се проведе на новопостроената част от стадиона. От представеното видео филмче, не може да се прецени към днешна дата, каква е техническата проектна готовност за строителство и изваждането на всички необходими строителни книжа. На нас като архитекти ни е пределно ясно, колко време и усилия са необходими за да се превърне тази анимация в реален технически проект за строителство. Дано проектната готовност към днешна дата да не състои само в представената визуализация, защото тогава срока за изпълнение на първия етап е невъзможен от проектантска и строителна гледна точка. Изобщо обвързването на изграждането на новия стадион с годишнината на клуба, макар и само на отделен етап от строителството е много необосновано и рисковано, защото води до едно излишно прибързване в проектирането и строителството и почти винаги се отразява неблагоприятно на крайния резултат. Разбира , би било много хубаво по случай сто годишен юбилей, клуба да открие своя новопостроен стадион, но уви това вече е невъзможно, времето е твърде малко. В края на краищата през месец май 2014 г. ще се чества сто годишнината на най популярния футболен клуб в България и тя не трябва по аналогия от по стари времена, да се превръща в задължителен срок, в името на който непременно, с цената на всичко да се правят проектантски и строителни компромиси.
От наша гледна точка , реализацията на стадиона , трябва да включва само два етапа. Безспорно първия етап, трябва да обхваща реконструкцията на сектор А, защото след неговото въвеждане в експлоатация, той трябва да поеме сегашните функции на сектор В в спортно технически аспект. Изграждането на останалите три сектора трябва да се осъществи на един цялостен етап, защото въвеждането в експлоатация на три или четири отделни етапа е доста трудна и тежка процедура при сегашното строително законодателство. Като строителна последователност, може би е по добре след сектор А, да се започне с изграждането на сектор В, на принципа на симетрията, защото те конструктивно са индентични и ще има най голяма проектна готовност за неговото изграждане. Освен това, той ще допълни като спортно технически функции сектор А и те заедно ще осигурят напълно цялостния тренировъчен процес на отбора.
Секторите Б и Г трябва да се изграждат едновременно, като по време на строителството на сектор В, старите насипи мога да бъдат разчистени. Тези два сектора не трябва функционално да бъдат разглеждани само като зрителни места, а като обеми в които могат де се разположат обекти с развлекателен характер, като магазини, ресторанти и други атракции, които ще се ползват ежедневно и могат да бъдат икономически много важни елементи в цялостния мениджмънт по време на експлоатацията на стадиона. В този смисъл, сегашния замисъл, да се остави сектор Г с най малък капацитет и като последен етап на строителство, едва ли е обосновано, като се има в предвид, че той като локация е най лесно достъпен за посетители извън провеждането на мачове. Но като , че ли при представяне на предвидената етапност на реализация, липсва цялостна строителна и икономическа обосновка, а водещото е било, какво може да се изгради до юбилейната 2014 година.
Третия проблем, който при презентацията почти не бе третиран, е проблема с паркирането. Съгласно сега действащата Наредба №2 определяща необходимия брой места за паркиране, съобразно функционалното предназначение на обекта, за стадион с обявения капацитет от 28000 зрители е необходимо да се осигурят 1 брой паркомясто на 250 кв.м плюс по 1брой паркомясто на 10 – 15 зрители, което означава да се предвидят най малко 2000 паркоместа. Като се има предвид, че за един автомобил са необходими 25 кв.м за паркиране и маневриране, общата площ за осигуряване на паркинг за този брой коли е 50 000 кв.м. Очевидно, че такава площ не може да бъде осигурена на територията на спортния комплекс „Г Аспарухов”, в чийто обхват влизат и други спортни обекти и терени. Изграждането на подземен паркинг, доколкото се разбра от изложението на главния проектант, е нецелесъобразно от гледна точка на наличните геоложки дадености, а и икономически би било безумие да се влиза под земята за изграждането на паркинг при който пиковото ползване ще е само при провеждане на мачове. Извън комплекса, в непосредствена близост до него има общински терен, на 85 – 90% от територията на който са разположени действащи автогара и общински пазар. Това елиминира възможността за използването на този общински терен за изграждането на етажен паркинг, който би спомогнал за решаването на проблема с паркирането.
Тогава единствената възможност, която изглежда в известна степен реализуема е усвояването на територията върху Перловската река, чрез остъпването на право на строеж от страна на Столична община. На нивото на бул. „Ген. Вл. Вазов” по протежение над речното корито могат да се изградят последователно отделни открити паркинги с капацитет от 150 – 200 паркоместа, с отворени паузи между тях, даващи възможност на реката да прелива при екстремни природни ситуации. Броя и конкретното ситуиране на тези открити паркинги ще е съобразен с необходимия капацитет паркоместа. Този подход при решаване на този проблем, дава възможност да се изградят поетапно необходимия брой паркинги на ниво терен, на базата на един типов оптимизиран проект. Това би решило пиковото паркиране при провеждане на мачове от европейските турнири, особено в по напредналите им фази, към които зрителския интерес ще е огромен и няма да се налага да се прави специална организация на движението около стадиона, със временно затваряне на улици и натоварването на околните жилищни квартали.
Всички тези проблеми, които са залегнали в това наше изложение, са реално решими. Смятаме, че ги поставяме навреме и съвсем добронамерено, водени от желанието най популярния и обичан футболен клуб в България, „Левски” София и неговите многобройни фенове да получат най доброто спортно съоръжение като стадион, който отговаря на реномето на един футболен гранд. Надяваме се след публичното оповестяване на това наше становище да не попаднем в групата на „злобни и завистливи човечета” за която стана дума на брифинга при представянето на проекта.
арх. Александър Александров
арх. Емил Христов
И на мен не ми харесва това стадиона да не е покрит изцяло,а и дали камерите сега,ще могат да са в "А" сектор.
Последна промяна от
talpata на 18 яну 2013 11:39, променено общо 1 път.