Какъв да е БОТЕВ Пловдив...?
Испанският модел.
На първо място е редно да уточним, че Ботев Пловдив е сдружение с нестопанска цел и според българското законодателство няма собственик. „Собственици” на сдружението са членовете, които доброволно са заявили желание за членство и внасят определеният членски внос навреме. Тези членове формират Общото Събрание на сдружението и избират Управителен Съвет (т.е. органът, който ще управлява фирмата), а УС избира Председател или човекът (лицето), който ще представлява сдружението пред различните институции.
1.
Първият и много сериозен въпрос на феновете е защо таксата е с непосилен за повечето млади хора (ученици, студенти и др.) размер от 240 лева и невъзможността да внесе толкова пари прави ли потърпевшият по- малко фен на отбора?
Търсейки отговор на въпросите нека погледнем структурата на фенство в един испански клуб, защото очевидно ние (БОТЕВ ПЛОВДИВ) се стремим към подобен на иберииците модел. Реал Мадрид има регистрирани около 90 000 сосиос, които всяка година внасят по 700 Евро в касата на клуба, т.е. над 60 млн. Евро годишно. Тези почти 90 000 фенове имат право да избират ПРЕЗИДЕНТ на клуба, като подобно на парламентарен вот, дадат своя глас в подкрепа на даден кандидат. Допълнително, обаче, клубът поддържа и още два вида членство, а именно редовни членове от Испания, които внасят ежегодна такса от 142 Евро и такива извън страната (по всички части на света), внасящи между 40 и 60 Евро на година. И трите вида членство дават отстъпки при пазаруване от клубните магзини или при закупуване на билет за мач на отбора, но само първият членски внос (700 Е) носи усещането за „собственост”. Останалите фенове би трябвало да се задоволят с чувството за „принадлежност”.
Връщайки се към Сдружение с Нестопанска Цел Ботев Пловдив отбелязваме, че клубът поддържа само първият вид членство, т.е. вноската от 240 лева определя всеки член на клуба като един вид собственик и му дава правото да избира управително тяло. Размерът на членския внос във ФК Ботев Пловдив е съвсем логичен, отнесен към стандарта на живот в Испания, срадната заплата в двете страни и т.н. Пропуск в организацията на футболният клуб, обаче, е липсата на алтернатива на високият членски внос.
Затова онези, които имат финансовата възмоност да си закупят членство от по 240 лева нека го направят и нека помогнат за формирането на една съвсем НЕ малка част от бюджета на любимия клуб. Те ще получат и правото да упражнят своя вот на следващото Общо Събрание, както и да внасят предложения за промяна на Устава на Сдружението.
Управителният Съвет на ФК БОТЕВ ПЛОВДИВ, най- вече в лицето на четиримата представители на феновете, да е инициатор за създаването на официален фенклуб на Ботев, който да достави на феновте на Ботев Пловдив чувството за ПРИНАДЛЕЖНОСТ към жълто- черната идея. Последното следва да се организира отново с внасянето на членски внос, но на достъпно ниво (15-25 лева годишно), като срещу тази вноска всеки член ще получава членска карта и правото да пазарува с отстъпка артикули с емблемата на клуба, както и да влиза на стадион Христо Ботев с намаление.
2.
Един от най- често задаваните въпроси на срещата между УС и фенове в ДНА беше ЗА КАКВО ще се харчат парите, събрани от членски внос?
Логично. Уважаеми Господа от Управителния съвет, не е за вярване, но България си има своето гражданско общество и като част от това общество членовете на БОТЕВ Пловдив искат да имат яснота за средствата, които те осигуряват, но не като финален отчет в края на календарната година, а сега- предварително, в момента, когато правят своята вноска. Още по- логично е това тяхно искане при положение, че в скоро време начело на Ботев Пловдив може да застане бизнесмен, осигуряващ по- голямата част от бюджета на клуба.
За какво наистина да се харчат парите на феновете? Според мен отговорът може да е само един- за бъдещето на Ботев Пловдив, за децата... Ето защо, нека се допълни устава на Сдружение с Нестопанска Цел Ботев Пловдив като изрично се посочи, че средствата събрани от членски внос ще се харчат само и единствено за развитие на детско- юношеската школа на БОТЕВ Пловдив, за съхранение на историята на ФК Ботев Пловдив от 1912 година до днес, създаването и поддържането на клубен магазин, музей, както и издаване на мулти медийни продукти, популяризиращи ФК Ботев Пловдив.
Вписването в Устава на това изискване за разходване на средставата от члески внос ще улесни работата на УСъвет и ще придаде ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН, а не само пожелателен характер на идеята, както разбира се ще успокои феновете, че парите им ще бъдат влагани смислено, независимо от съставът на Управителния Съвет и избраният от съвета Председател.
3.
КОНЦЕПЦИЯ??? Или по- точно защо липсва конкретна цел, като задача пред новото ръководство?
Песимистично мнение сред фенските среди, а и в дискусията на Управителния Съвет преди Общото Събрание на 24. Април е, че ние нямаме аргументи за поставянето на условия при едни бъдещи преговори с инвестиор. Да така е, но само защото регистрацията на Ботев Пловдив на футболната карта на България не е изцяло завършена. А пълната регистрация ще бъде факт, когато:
1. Имаме регистрирана фирма (СНЦ Ботев Пловдив е вече факт).
2. Сключен е договор с Община Пловдив за стопанисване на стадион Христо Ботев ( в процедура).
3. Имаме регистрирана и патентована ЕМБЛЕМА на клуба (в дискусия).
4. Получаваме регистрация като редовен член на БФС (засега имаме само временна рег-я)
След изпълнението на тези четири точки ще можем да отбележим, че притежаваме изключителната футболна марка БОТЕВ ПЛОВДИВ 1912 и то запазена само за нас. Струва ми се, че само след окончателното регистриране и признаване на ФК БОТЕВ ПЛОВДИВ за член на БФС ще имаме шанс да преговаряме и да заявяваме претенции.
В по- горе посоченият модел на управление на испанските клубове, феновете- собственици на клуба избират Президент, който се задължава да осигури бюджет на клуба, неколкократно надхвърлящ членският внос на сосиос, да управлява клубните финанси и трансферната политика. Какво получава избраният Президент в замяна, не зная. Може би освен много на брой фенски усмивки (или ухапвания) също така и НЕ малко слава, гордост и имидж.
Едно е сигурно, обаче, в 99% от случаите българският еквивалент на кандидат за футболен Президент е долнопробен играч на тото. И тук, като част от концепцията на новото ръководство на Ботев Пловдив стои задачата да се проведе допитване сред жълто- черните фенове искат ли на всяка цена светкавично завръщане в елита на българския футбол, пък било то и с риск да не знаят мач ли гледат или театрално представление.
И тъй като очевидно в Испания законите на държавата дават достатъчна сигурност и на фенове и на кандидат- президент, защитавайки интересите на всяка страна, а у нас селяните, които съсипват вековно богатство са на почит, то е наложително УС на Ботев Пловдив да намери най- подходящия законов начин като предостави на бъдещия Президент на клуба свободата да управлява първият (мъжкият) отбор на БОТЕВ Пловдив и инвестициите, които прави, но същевременно Сдружението с Нестопанска Цел БОТЕВ Пловдив да запази независимост по отношение на управлението на ДЮШ, базата на клуба и футбола на аматьорско ниво.
Подходящ вариант е да се даде правото на бъдещ инвеститор сам да регистрира фирмата, с която ще управлява първият отбор на Ботев, а нашето Сдружение да му предостави Правото на ползване на марката (стадион, емблема, ДЮШ, история, фенове) БОТЕВ ПЛОВДИВ срещу спазване на определени морални норми, както и срещу заплащане на адекватна ЦЕНА за предоставената възможност. Парите, които НАШЕТО Сдружение ще получава ежемесечно да бъдат разходвани отново за изграждането и подобрението на материалната база на клуба. При такава или подобна система на работа всеки фен, който плаща членски внос ще е сигурен, че именно хората които той избира управляват парите му и по- важното- бъдещето на любимия му отбор. И дори да се стигне до фалит на фирмата на Инвеститора, представляваща първия отбор на БОТЕВ Пловдив и позната на всички ни ситуация, ще имаме Сдружение в цветущо „здраве”, стопанин на нашия си стадион, притежаващ търговска марка Ботев Пловдив от 1912 и добре развита детска школа, т.е. отбор с липсваща „глазура”- елитен тим, но с великолепно действаща структура и осигурено финансиране.
* * *
Ако гореизложеното е достатъчно добре аргументирано, струва ми се, че на следващото Общо Събрание (а то трябва да е час по- скоро) се налага обсъждане и вземане на решение за:
• Промяна на Устава с включването на текст, гарантиращ разходването на средставата от членски внос.
• Текст определящ начина, по който Сдружението ще предоставя правата за ползване на марката БОТЕВ Пловдив при заявен инвестиционен интерес.
• Приемане на ЕМБЛЕМА на клуба.
Ясен Петков, член на Сдружение ПФК БОТЕВ Пловдив
мнението е взето назаем от форума на бултрас . надявам се някой да не се сърди че съм го копнал но е хубаво хората да знаят за кво става въпрос .