10 начина за манипулация чрез медиите

Модератори: paceto, kartago, SkArY_9, slavia_forever, vaskonti, Madridist

Потребителски аватар
CTAHKO
Мнения: 25662
Регистриран на: 29 апр 2010 00:45
Контакти:

10 начина за манипулация чрез медиите

Мнениеот CTAHKO » 02 яну 2014 13:59

Изображение

Американският лингвист, политически есеист и философ Ноам Чомски дълго време продължава да предизвиква смут и коментари със съставения от него списък, озаглавен "10 начина за манипулиране от медиите".Руските автори в Adme.ru припомнят изброените от него техники за манипулация, посочени отдавна, но все още валидни и практикувани днес, в много държави.

Става дума за следното:


1. Разсейване

Основният елемент на социалния контрол е отвличане на вниманието от важните за хората въпроси. Това се случва чрез непрекъснато насищане на медиите с незначителни съобщения, изпращани от управляващия страната политически и икономически кръг. Отвличането на вниманието е съществена възможност гражданите да бъдат лишавани от важни знания в областта на науката, икономиката, психологията, невробиологията и кибернетиката.

Постоянното отвличане на вниманието на хората от реалните социални проблеми, преминаването към теми, които нямат реално значение гарантира, че гражданите са винаги заети с нещо и нямат време да мислят.


2. Създаване на проблем и предлагане на решението му

Този метод се нарича "проблем-реакция-решение“. Създава се проблем, вид "ситуация", която трябва да предизвика реакция сред населението. Тя, сама по себе си, трябва да изисква приемане на мерките за преодоляването й. Например, изброяването на нарастващо насилие в градските райони или организирането на кървави атаки, които са довели до това гражданите да изискват по-строги мерки за сигурност и политики, ограничаващи гражданските свободи. Или, осланяне на икономическата криза, за да бъдат нарушвавани социалните права и да бъдат съкращавани градските услуги.


3. Процес на постепенно налагане

За да наложиш една непопулярна мярка, трябва да го правиш постепенно - ден след ден, година след година. По този начин са налагани принципно нови социално-икономически условия (неолиберализма) през 80-те и 90-те години на миналия век.

Намаляването на функциите на държавата, приватизацията, несигурността, нестабилността, масовата безработица, заплатите, които вече не осигуряват достоен живот - ако всичко това се случи по едно и също време, най-вероятно ще доведе до революция.


4. Отлагане

Друг начин да се прокара непопулярно решение е като то се представи като "болезнено и необходимо" и се постигне в момента съгласието на гражданите за неговото прилагане в бъдеще. Много по-лесно е хората да се споразумеят с държавата и с бизнеса за лица, пострадали в бъдеще, отколкото в настоящето. Първо, защото ситуацията няма да се случи веднага. И второ, защото хората по целия свят са склонни винаги да таят наивната надежда, че "утре ще бъде по-добре" и че жертвите, поискани от тях, ще бъдат избегнати. Това дава възможност на гражданите повече време да свикнат с идеята за промяна и смирено да я приемат, когато му дойде времето.


5. Третиране на хората като малки деца

Някои промоционални изяви, предназначени за широката общественост, използват такива аргументи, символи, думи и тон, като че ли хората отпред са деца в училищна възраст със забавяне в развитието, или са психически болни лица.

Заради печалбата, някой се опитва да заблуди слушателя, използвайки инфантилни завои на словото. Защо? Ако някой се отнася към човека, както към дете на не повече от 12 години, има голяма вероятност реакцията на човека да не е критична оценка, която е нехарактерната за децата по 12.


6. Фокусиране върху емоциите много повече от предлагането на храна за размисъл

Въздействието на емоцията е класическата техника, която се опитва да блокира способността на хората да правят рационален анализ и, в крайна сметка, до голяма степен ги лишава от способността на критично мислене. Освен това, използването на емоционален фактор позволява да се отвори вратата на подсъзнанието, за да се насложат там мисли, желания, страхове, принуда или постоянен модел на поведение.


7. Поддържане на невежество сред населението. Култивиране на посредственост

Целта е да се гарантира, че хората не са в състояние да разберат техниките и методите, използвани, за да бъдат контролирани и да се огъват на чуждата воля. Качеството на образованието за по-ниските слоеве на обществото се снижава.Масите са правени бедни и посредствени, така че невежеството, което отделя по-ниски от по-високите социални класи, да остане на ниво, което ниските класи не могат да преодолеят.


8. Насърчаване на хората да се възхищават на посредствеността

Въвеждане в населението на мислене, че е хубаво или правилно да бъдеш глупав, вулгарен и необразован.


9. Засилване на чувството за вина

Внушаване на човека да вярва, че само той е виновен за собствените си нещастия, които се случват поради липсата на негови умствени способности, умения или усилия. В резултат на това, вместо да се бунтува срещу икономическата система, човек започва да се впуска в самоунижение, обвинява се, причинявайки си депресия, което води, наред с други неща, до застой. Без действие, за всяка революция не може и да иде реч!


10. Да знаеш за хората повече, отколкото те знаят за себе си

През последните 50 години напредъкът в науката доведе до образуването на разширяваща се пропаст между знанията на обикновените хора и информацията, която се ползва и се упражнява от управляващите класи.

Благодарение на невробиологията и приложната психология, "системата" има на свое разположение задълбочени познания за човека, както по физиология, така и по психология. Тя е в състояние да научи за обикновения човек повече, отколкото той знае за себе си. Това означава, че в повечето случаи системата има по-голяма мощност и повече хора под контрола си.
delqnski47 написа:Трябва да има бой до посиняване

Потребителски аватар
W84me
Мнения: 24441
Регистриран на: 09 юни 2008 13:09
Местоположение: София
Контакти:

Re: 10 начина за манипулация чрез медиите

Мнениеот W84me » 02 яну 2014 14:05

Все едно слушам за Нова и Бтв... :mrgreen:
БФС: ЦСКА София има 4 титли, да мислят за емблема

Потребителски аватар
stefani
Мнения: 8101
Регистриран на: 01 юни 2008 15:37

Re: 10 начина за манипулация чрез медиите

Мнениеот stefani » 02 яну 2014 14:10

Моника и Сергей Станишеви дали са запознати ? :lol:
Изчезнали са динозаврите и неандерталците, сега идва ред на комунистите, фашистите и расистите !

Потребителски аватар
CTAHKO
Мнения: 25662
Регистриран на: 29 апр 2010 00:45
Контакти:

Re: 10 начина за манипулация чрез медиите

Мнениеот CTAHKO » 02 яну 2014 14:11

Те всички работят по един и същ начин и използуват едни и същи похвати и прийоми :)
delqnski47 написа:Трябва да има бой до посиняване

Ivo-Chernomoretz
Мнения: 4917
Регистриран на: 26 апр 2012 14:33
Контакти:

Re: 10 начина за манипулация чрез медиите

Мнениеот Ivo-Chernomoretz » 02 яну 2014 14:11

stefani написа:Моника и Сергей Станишеви дали са запознати ? :lol:


:) :)

iliyan
Мнения: 4237
Регистриран на: 03 юни 2012 19:36
Местоположение: София

Re: 10 начина за манипулация чрез медиите

Мнениеот iliyan » 02 яну 2014 14:21

Нормалните държави с нормални медии - да , но тук в БГ ! Медии сами се манипулират в търсене на сензации ;) Няма нужда от толкова усилия на вятъра ;)
[wrapimg=left]http://img819.imageshack.us/img819/3282/53oo.gif[/wrapimg]
"УМНИЯТ винаги отстъпва. Каква велика мисъл. Това обяснява господството на ГЛУПОСТТА в света" - Баронеса Мария фон Ебнер-Ешенбах
"Количеството на глупаците намалява, но качеството им нараства" - Михаил Генин

seek_and_destroy
Мнения: 32
Регистриран на: 11 авг 2011 12:07
Контакти:

Re: 10 начина за манипулация чрез медиите

Мнениеот seek_and_destroy » 02 яну 2014 15:27

Олеее...тук отдавна са забравили как да лъжат хората...всичко е толкова прозрачно и изкуствено...всеки прави с джобни средства и лоши актьори "сензации" ,ама само те си си вярват...всяка телевизия си е партия...без бнт де,но там за жалост не знаят какво е да правиш телевизия...

Потребителски аватар
alexveselinov
Мнения: 2868
Регистриран на: 14 сеп 2009 11:53
Контакти:

Re: 10 начина за манипулация чрез медиите

Мнениеот alexveselinov » 02 яну 2014 16:08

W84me написа:Все едно слушам за Нова и Бтв... :mrgreen:

Безспорен факт 8-)
[center]"България има свой път и ние ще се ръководим само от нашите интереси"
/генерал Христо Луков/[/center]
[center]"Силни са страните с чувство на национално самоуважение"
/Виктор Орбан/[/center]

Потребителски аватар
Alexx
Мнения: 6530
Регистриран на: 19 мар 2011 09:52
Контакти:

Re: 10 начина за манипулация чрез медиите

Мнениеот Alexx » 02 яну 2014 16:23

Кой притежава медиите


През 1983 г. приблизително 50 корпорации са контролирали огромното мнозинство от новинарските медии в САЩ. Сега собствеността на новинарските медии е концентрирана в ръцете на само шест невероятно могъщи медийни корпорации.

Тези корпоративни мастодонти контролират по-голямата част от това, което хората гледат, слушат и четат ежедневно. Те притежават телевизионни мрежи, кабелни канали, филмови студиа, вестници, списания, издателски къщи, музикални лейбъли и дори много от любимите ни уебсайтове.

За съжаление, повечето хора дори за миг не се замислят кой им предлага безкрайните часове новини и развлечение, които те непрекъснато поглъщат. Повечето американци изглежда не се и вълнуват кой притежава медиите. А би трябвало.

Истината е, че всеки от нас е силно повлиян от посланията, които непрекъснато биват изливани в главите ни от масмедиите. Средният американец гледа телевизия в продължение на 153 часа месечно. Всъщност повечето американци започват да изпитват физическо неудобство, ако прекалено дълго стоят, без да гледат или слушат нещо.

Като цяло хората са станали абсолютно пристрастени към новините и развлеченията - и собствеността на всичките тези източници на новини и развлечения, за които жадуваме, с всяка изминала година е концентрирана във все по-малко и по-малко ръце.

Шестте корпорации, които съвместно контролират американските медии в момента, са Time Warner, Walt Disney, Viacom, News Corp (собственост на Рупърт Мърдок), CBS Corporation и NBC Universal. Взети заедно, "големите шест" тотално доминират в новините и развлеченията в САЩ.

Но дори тези области от медиите, които "голямата шесторка" не контролира изцяло, стават все по-концентрирани. Например Clear Channel в момента притежават над 1000 радиостанции в САЩ. Фирми като Google, Yahoo и Microsoft пък все повече доминират в Интернет.

Но именно "големите шест" са тези, които предизвикват най-големи опасения. Когато имаш контрола върху това, което повечето граждани на Америка гледат, слушат и четат, получаваш огромен контрол върху начина им на мислене. Не случайно структурирането на съдържанието в електронните медии се нарича "програмиране".

През 1983 г. е било достатъчно зле, че около 50 корпорации държат огромния дял от американските медии. Но оттогава концентрацията на собствеността на медиите се оказва в ръцете на все по-тесен кръг хора...

"През 1983 г. петдесет корпорации държаха масмедиите - и най-голямото сливане на медии в историята беше сделка за $340 млн. През 1987 г. петдесетте компании бяха намалели до двадесет и девет. През 1990 г. броят им вече беше двадесет и три. 1997-а сведе броя им до десет - и тогава се състоя сделката за $19 млрд. между Disney и ABC, най-голямото сливане на медии до този момент.

През 2000-а обединението, родило корпорацията AOL Time Warner на стойност $350 млрд. беше повече от 1000 пъти по-голямо от най-мащабната сделка на 1983 г." Бен Багдикян, "Медийният монопол", шесто издание (2000), стр. 20-21.

Сега шест колосални медийни гиганти се издигат над всички останали. Голяма част от информацията в графиката по-долу е по информация на MediaOwners.com. Графиката разкрива само малък процент от медиите, които тези шест мастодонта всъщност притежават.

Time Warner

Home Box Office (HBO)
Time Inc.
Turner Broadcasting System, Inc.
Warner Bros. Entertainment Inc.
CW Network (partial ownership)
TMZ
New Line Cinema
Time Warner Cable
Cinemax
Cartoon Network
TBS
TNT
America Online
MapQuest
Moviefone
Castle Rock
Sports Illustrated
Fortune
Marie Claire
People Magazine

Walt Disney

ABC Television Network
Disney Publishing
ESPN Inc.
Disney Channel
SOAPnet
A&E
Lifetime
Buena Vista Home Entertainment
Buena Vista Theatrical Productions
Buena Vista Records
Disney Records
Hollywood Records
Miramax Films
Touchstone Pictures
Walt Disney Pictures
Pixar Animation Studios
Buena Vista Games
Hyperion Books

Viacom

Paramount Pictures
Paramount Home Entertainment
Black Entertainment Television (BET)
Comedy Central
Country Music Television (CMT)
Logo
MTV
MTV Canada
MTV2
Nick Magazine
Nick at Nite
Nick Jr.
Nickelodeon
Noggin
Spike TV
The Movie Channel
TV Land
VH1

News Corporation

Dow Jones & Company, Inc.
Fox Television Stations
The New York Post
Fox Searchlight Pictures
Beliefnet
Fox Business Network
Fox Kids Europe
Fox News Channel
Fox Sports Net
Fox Television Network
FX
My Network TV
MySpace
News Limited News
Phoenix InfoNews Channel
Phoenix Movies Channel
Sky PerfecTV
Speed Channel
STAR TV India
STAR TV Taiwan
STAR World
Times Higher Education Supplement Magazine
Times Literary Supplement Magazine
Times of London
20th Century Fox Home Entertainment
20th Century Fox International
20th Century Fox Studios
20th Century Fox Television
BSkyB
DIRECTV
The Wall Street Journal
Fox Broadcasting Company
Fox Interactive Media
FOXTEL
HarperCollins Publishers
The National Geographic Channel
National Rugby League
News Interactive
News Outdoor
Radio Veronica
ReganBooks
Sky Italia
Sky Radio Denmark
Sky Radio Germany
Sky Radio Netherlands
STAR
Zondervan

CBS Corporation

CBS News
CBS Sports
CBS Television Network
CNET
Showtime
TV.com
CBS Radio Inc. (130 stations)
CBS Consumer Products
CBS Outdoor
CW Network (50% ownership)
Infinity Broadcasting
Simon & Schuster (Pocket Books, Scribner)
Westwood One Radio Network

NBC Universal

Bravo
CNBC
NBC News
MSNBC
NBC Sports
NBC Television Network
Oxygen
SciFi Magazine
Syfy (Sci Fi Channel)
Telemundo
USA Network
Weather Channel
Focus Features
NBC Universal Television Distribution
NBC Universal Television Studio
Paxson Communications (partial ownership)
Trio
Universal Parks & Resorts
Universal Pictures
Universal Studio Home Video

Тези гигантски медийни корпорации не съществуват, за да казват по обективен начин истината на американците. Вместо това основната цел на съществуването им е печеленето на пари.

Тези гигантски медийни корпорации няма да сторят нищо, което би заплашило взаимоотношенията им с най-големите им рекламодатели (каквито са например най-големите фармацевтични компании, харчещи буквално милиарди за реклама). И по един или друг начин тези гигантски медийни корпорации винаги ще изразяват идеологическите гледни точки на своите собственици.

За щастие, все по-голям брой американци започват да осъзнават, че на масовите медии не може да се има доверие. Според ново проучване, публикувано наскоро от Gallup, броят на американците, които имат малко или никакво доверие в масовите медии (57%) е достигнал най-високата си стойност за всички времена.

Това е една от причините, поради които ставаме свидетели на бърз ръст на алтернативните медии в последните години. Масовите медии губят убедителност със зашеметяваща скорост, а американците започват да търсят другаде истината за това, което се случва.

Смятате ли, че някой в масовите медии наистина би ви казал, че Федералният резерв е вреден за Америка, или че САЩ са изправени пред ужасен балон на деривативите, който би могъл да унищожи цялата световна финансова система? Смятате ли, че някой в масовите медии наистина би ви казал истината за деиндустриализацията на Америка, или истината за ненаситната алчност на Goldman Sachs?

Със сигурност има малък брой смели репортери в тези медии, които успяват отвреме навреме да прокарат оскъдни количества материали през корпоративните си шефове, но като цяло има много ясно схващане, че просто има някои неща, които не се казват в масовите новини.

Американците обаче са все по-зажаднели за истината - и са все по-неудовлетворени от опростенческите и прости писания, които в наши дни минават за "най-актуалните новини".

Какво мислите за състоянието на масовите медии? Чувствайте се свободни да изкажете мнението си по-долу...

P.S. Благодарности на читателя на Webcafe.bg, препоръчал ни този материал за превод.

http://www.webcafe.bg/id_1179557377

dromihait
Мнения: 797
Регистриран на: 10 сеп 2008 09:07
Контакти:

Re: 10 начина за манипулация чрез медиите

Мнениеот dromihait » 02 яну 2014 16:37

Да живее TV7 - самая истинная сред телевизиите! :lol: :lol: :lol:


Върни се в “Свободна зона”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: favaca8888, ivan56 и 66 госта