Ето и едно привю на Монца:
История:Още от самото начало надпреварите на пистата „Монца” са били важни състезания в средите на моторните спортове в Европа. От 1922 г., когато е открита пистата до сега, почти всяка година „Монца” е била домакин на Голямата награда на Италия. Изключение в организираната верига на Формула 1, прави 1980 година, когато домакинството е дадено на "Имола" или позната още като "Енцо и Дино Ферари". "Монца" се намира в парка "Monza Royal Park" в близост до Милано. Откриването и предизвиква членовете на автомобилния клуб в Бреша (Brescia Automobile club) да популяризират още повече тяхното състезание Mille Miglia. След появата на "Монца" обаче, Бреша и Mille Miglia губят своя висок статус и блясък в италианския автомобилен спорт. Победата в съперничеството между "Монца", която се намира в областта Пиедмонт и Бреша в Ломбардия печели именно новото тогава трасе. Нивото на страст и любов на тифозите към италианския автомобилен спорт е най-добре изобразено именно на "Монца", когато там се състезават и колите на Ферари. Дори по време на тестове при хубаво време на трибуните могат да присъстват повече от 10 000 зрители.
През годините дължината на легендарното трасе е варирала от 2,3 до дори 10 километра. В самото начало, по голямата част от завоите били с много голям вътрешен наклон (вираж), но те били разрушени през 1939 година. Между 1955 и 1969 година, на „Монца” също имало виражи, но те били построени с нова структура по модела на по-старите оригинални завои. За последен път, виражи са използвани в състезание за Голямата награда през 1969 година, когато бетонът от който били изградени трябвало да се подмени или построи наново. В периода 1950 -1954 година, пистата била с дължина точно 6,264 км и била изключително бърза. Между 1962 и 1971 година, на трасето продължавало да се развиват високи скорости, като те предразполагали и към множество атрактивни изпреварвания. През 1971 г. на „Монца” се провела поредната надпревара за Гран при на Италия, която остава в историята, като най-бързата, като скорост във Формула 1. Тя обаче не е най-бързата в историята на Гран при. Рекордът се държи от трасето „Авус” в Германия поставен през 1937 година. След 1971 г., пистата претърпява последните си сериозни промени и средната скорост на автомобилите пада. През 1976 г, са построени и някои шикани. През 1994 година, втората част на завоя „Лесмо” беше стеснен, а „***** Гранде” бе модифициран от съображения за сигурност.
През 1950 година Джузепе (Нино) Фарина печели първото състезание за Гран при на Италия във Формула 1. През 1960 година на „Монца”, американец за първи път печели във Ф1, а името му е Фил Фил. Година по-късно, на „Монца” Фил Хил печели титлата, но триумфът му e помрачен от смъртта на неговия съотборник Волфганг фон Трипс, който с още 12 зрители загива трагично на пистата. През 1965 година, трикратният световен шампион във Формула 1 Джаки Стюърт печели първата си победа в Гран при, а през 1966 година Лудовико Скарфиоти печели двойна победа за Ферари.
През 1970 г, на „Монца” отново се случва най-лошото. Йохен Риндт губи живота си по време на квалификацията, а същия сезон се превръща в единствения пилот в историята, който печели титлата си посмъртно. Следващата година Питър Гетин печели една от най-драматичните победи в състезание, в което финишират едва пет автомобила. Рони Петерсон триумфира три пъти на „Монца”, но губи живота си именно там през 1978 г, след страховита катастрофа на старта.
През 2001 година, състезанието се състоя веднага след терористичните атаки в Ню Йорк. Същият уикенд феновете на високите скорости разбраха, че бившият пилот във Формула 1 и шампион в сериите CART Алекс Занарди е загубил и двата си крака, след ужасяващ инцидент на овала Еуро Спидуей в Германия. През 2001 г на „Монца”, Хуан-Пабло Монтоя постигна първата победа за БМВ в най-новата история на Формула 1.
През 2006 година, след като грабна победата, седемкратният световен шампион и легенда на Ферари – Михаел Шумахер обяви официално оттеглянето си от спорта. Уикендът ще се запомни и със скандалното наказание на Фернандо Алонсо (Рено), който бе обвинен, че по време на последната си обиколка в квалификацията е блокирал съотборника на Шуми в тима на "Черните кончета” Фелипе Маса.