Интернет доставчиците все още са в миналия век

Модератори: paceto, kartago, SkArY_9, slavia_forever, vaskonti, Madridist

Потребителски аватар
unist_gp
Мнения: 4293
Регистриран на: 14 юни 2008 21:50
Skype: unist_gp
Местоположение: ONA
Контакти:

Интернет доставчиците все още са в миналия век

Мнениеот unist_gp » 28 юли 2010 23:54

Сървиз

Интернет доставчиците все още са в миналия век

В България никой не следи дали правата на потребителите на нет са защитени

Николай Марченко вк. Сега
сминки В.Николов и Юл.Славчев


Изображение
По закон тези кабели отдавна трябваше да са заровени под земята. Но те продължават да висят по фасадите и да създават проблеми на интернет потребителите и при най-лекия дъжд.

Изображение
Някои компании използват толкова допотопен софтуер за работа с клиенти, че нищо чудно да получите предупреждение, че не сте плащали сметката си от 40 години.


Ако някой чужденец иска да се осведоми за състоянието на информационните технологии в България и ползва за това само пресата и официалните съобщения, ще получи доста превратна представа. Ще научи например, че в основните жп гари има безжичен интернет, а скоро такъв ще има и във влаковете. Или че например София се нарежда сред първите столици в Европа по брой на потребителите на интернет на глава от населението.

Но няма как да научи, че качеството на този интернет не дава особен повод за хвалби.

Докато в малките населени места инфраструктурата за интернет сега се изгражда, в София и големите градове операторите отдавна са завзели огромни територии. Но колкото и да се борят за пазарни дялове, колкото и да се сливат и обединяват, качеството на услугата им все още не е задоволително.

Данните на Българската национална асоциация "Активни потребители" за 2009 г. сочат, че има бум на жалбите срещу доставчиците на интернет. "В нашата асоциация жалбите от този род услуги през миналата година нараснаха почти двойно и вече надхвърлят 1000", коментира пред "Сега" изпълнителният директор на асоциацията Богомил Николов.

Най-честото оплакване е срещу твърде многото прекъсвания. Истинска напаст например се оказва т.нар. тройна услуга - вече почти няма уважаващ себе си оператор, който да не предлага едновременно телевизия, интернет и телефон. Но почти всички се опитват да докарат тази услуга до дома на клиента със старата си мрежа, а нейният капацитет е достатъчен за задоволително качество само на една от трите услуги.


Обещават свръхскорости, а предлагат тромав интернет,


обобщава Николов. Разбира се, хората често не забелязват уловката, която фигурира дори на рекламните брошури на интернет доставчиците - почти всички пишат, че предлагат "скорости до" определени мегабити в секунда, но дребният шрифт на този надпис трудно се забелязва.

Но най-лошото на договорите за тройната услуга е, че при повечето фирми тя е комплексна и цената е пакетна - човек не може да се откаже от едната услуга и да си запази другите две. Или обратното.

Колко е критично положението, личи много добре от форумите в интернет: "Имам следния проблем - от тази сутрин имам нет по 10-15 мин. и след това спира, рестартирам, има пак за 10-15 мин. и пак спира, цял ден е така. Аз съм на "3 в 1", а кабелната и телефонът си вървят нормално", пише един участник във форум на интернет компания. Оплакванията нерядко са и за систематични прекъсвания: "На известен период от време - около 15 минути, интернетът спира за минута-две. И то само браузерите. Торент клиентът продължава да си работи, също и скайп. Пробвах с различни браузери, преинсталирах операционната система, сканирам за вируси - нищо не се променя!", пише друг участник в такъв форум. Разбира се, много често форумците не се церемонят особено и немалко фирми влизат в разни "черни списъци" или отнасят доста "съдържателни" определения за себе си.

Според работещите в бранша положението е, меко казано, доста сложно. Служител на един от големите интернет доставчици разказа пред "Сега", че заради ниските заплати, липсата на всякакво обучение и, естествено, слабия мениджмънт в тези фирми има огромно текучество. В някои от тях липсват каквито и да било инструкции, правила и процедури за работа с клиентите. "Когато постоянно те псуват по телефона, а взимаш 400-500 лв. заплата, любезността с клиентите е последната ти грижа", обяснява младежът. Според него така или иначе обажданията са стотици на ден, така че мениджърите няма как да проследят всички разговори, въпреки че по правило те се записват.

Но и цялата любезност на света не може да помогне за подобряване на качеството на услугата, ако в това не се влагат средства и


ако са нечестни търговските похвати


за привличане и задържане на клиенти. "Казваме на клиентите, че по договор скоростта на трафика е 15 мегабита/сек, но премълчаваме, че при тегленето на големи файлове - примерно един филм от 1 гигабайт, скоростта е най-много 3 мегабита/сек", обяснява източникът. По правило обаче това ограничение не се прилага през първия месец от срока на договора, когато тече нещо като изпитателен срок и клиентът може да се откаже без никакви последици за него. Прилага се от втория месец, а клиентът вече е сключил едногодишен или двугодишен договор и е принуден да продължи да плаща месечните такси до края на срока дори ако му е писнало и е минал на друг доставчик.

Служител в друга средноголяма интернет фирма в столицата пък издава, че работи с допотопен софтуер. Назначен е наскоро в колцентъра на компанията, като работата му е да се обажда на клиенти, закъснели с плащането на месечната такса. "Много често изобщо не мога да открия данните за въпросния клиент или ми излизат странни цифри - например, че този човек не си е плащал интернета от 1970 година насам".

Да се разбере кой трябва да извършва контрол над нарушенията на договорите и за качеството на услугата в България се оказва доста сложно. Според Закона за електронните съобщения, който преди три години замени стария Закон за далекосъобщенията, двата органа, които имат някакви правомощия да контролират този пазар, са Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и Комисията за защита на потребителите (КЗП). Но


и двете комисии не могат да се похвалят


с някакви особени резултати. Наскоро КЗП обеща да провери условията по договорите на най-големите доставчици на тройната услуга, но резултатите така и не бяха огласени. От КЗП признават, че като цяло не получават много жалби от доставчиците на интернет и кабелна телевизия, но обяснението за това може да е и ниското доверие в самата комисия. От малкото жалби, които се подават, личи, че най-често срещаното оплакване е от многото прекъсвания и неизпълнението на клаузата от договорите, които определят до колко часа се отстранява повреда. Най-често в общите условия на доставчиците този срок е "до 72 часа".

Според главния юрисконсулт на КЗП Христо Трендафилов са проверени 37 договора, но той не пожела да предостави конкретна статистика на нарушенията и имената на фирмите с най-много забележки. Юристът подчертава, че комисията нищо не може да направи при сериозни нарушения. "Ние нямаме право да санкционираме, а само правим препоръки и досега всички те се изпълняват. Например неравноправните клаузи в договорите се изчистват", коментира Трендафилов.

От КРС пък твърдят, че изобщо нямат правомощия според Закона за електронните съобщения (ЗЕС) да се намесват при нарушението на договорите. От отговора на комисията личи, че те не са проверявали интернет доставчици, нито са санкционирали някого, понеже "в нормативната уредба липсват разпоредби, които задължават интернет доставчиците да осигурят на своите абонати скорост на връзката, съответстваща на тази, залегнала в индивидуалния договор". Обяснението е много просто - кабелните мрежи за доставка на тв сигнал или интернет не ползват ограничен ресурс както например GSM операторите или ефирните телевизии и радиа. Поради това те работят не с лицензи, а на уведомителен режим. КРС ги вписва в специален регистър и оттам нататък изобщо не ги проверява. Най-голямото наказание за такава фирма е да я изтрият от регистъра, но поне в интернет варианта на регистъра не личи това да е правено за някоя от тях.

Единственият опит на държавата да наложи нещо като контрол върху доставчиците на интернет датира от далечната 1998 г. Тогавашният председател на Комитета по пощи и далекосъобщения Антони Славински определя лицензионен режим за зараждащия се тогава в България интернет. Но общественото мнение кара правителството бързо да се откаже от това намерение. Тогава интернет се провъзгласява за постижение на гражданското общество, в което държавата не бива да се бърка по никакъв начин. 12 години по-късно това е просто една услуга.

Посвещавам този материал на Андрей Андреев-Перхи, един от първите мохикани опъвали кабели в София!
Последна промяна от unist_gp на 29 юли 2010 00:13, променено общо 2 пъти.

Потребителски аватар
sixtynine
Мнения: 767
Регистриран на: 01 апр 2009 23:11
Контакти:

Re: Интернет доставчиците все още са в миналия век

Мнениеот sixtynine » 28 юли 2010 23:59

Добро утро! :lol: Те половината ще фалират ако ги накарат да пуснат трасетата под земята :twisted:
Изображение

Потребителски аватар
unist_gp
Мнения: 4293
Регистриран на: 14 юни 2008 21:50
Skype: unist_gp
Местоположение: ONA
Контакти:

Re: Интернет доставчиците все още са в миналия век

Мнениеот unist_gp » 29 юли 2010 00:03

sixtynine написа:Добро утро! :lol: Те половината ще фалират ако ги накарат да пуснат трасетата под земята :twisted:


не трябва да пускат трасета под земята защото не могат, под земята е запазена територия на пощите и евентуално ако дойдат големи играчи в БГ като АОЛ, Водафон, О2 и т.н. Просто трябва да си направят договора с Пощата. скоро ще ги задължат.
да припомним,че в София един от най-големите играчи на нет-пазара е вникът на Георги Калоянчев...

Потребителски аватар
Converse
Мнения: 3884
Регистриран на: 21 май 2009 20:25
Местоположение: Бургас, Изгрев
Контакти:

Re: Интернет доставчиците все още са в миналия век

Мнениеот Converse » 29 юли 2010 00:03

Ползвам БТК ли Виваком ли са, не ме интересува особено. Водят се "супер, мега, страхотния доставчик" със скорост 24 МегаБита, поне моя договор е за толкова. Максималната ми скорост е, забележете 1567 КилоБита, което прави 1,567 МегаБита, тоест 20 пъти по-ниско от посоченото.
Добре, с това ще се примиря някак си, но проблема е другаде. Постоянно ми спира интернета, просто модема изключва. А най-често като се обадя, чакам минимум 15 минути да се свържа, след което обяснявам за проблема, а те ме пренасочват към друг оператор, на който отново обяснявам проблема, а той винаги ми отговаря така "Сега ще рестартирате модема, ще изчакаме 20 секунди и ако не се оправи, ще ви пренасоча към колегите от другия отдел" е тогава вече полудявам !
Плащам 25 лв на месец, защото имам договор за 1 година, иначе се плаща 35 лв. Най-голямата грешка беше да сключа договор с тея тъпанари, от 6 месеца не са оправили проблема с модема, направо съм се видял в чудо. Вече не им звъня даже, то няма и смисъл, аз сам мога да си го рестартирам, без да има полза обаче.
Спокойно мога да кажа - БТК най-големите монополисти в България !
[center]Изображение[/center]

Потребителски аватар
PFC Litex
Мнения: 17484
Регистриран на: 14 фев 2009 21:42

Re: Интернет доставчиците все още са в миналия век

Мнениеот PFC Litex » 29 юли 2010 00:08

Converse написа:Ползвам БТК ли Виваком ли са, не ме интересува особено. Водят се "супер, мега, страхотния доставчик" със скорост 24 МегаБита, поне моя договор е за толкова. Максималната ми скорост е, забележете 1567 КилоБита, което прави 1,567 МегаБита, тоест 20 пъти по-ниско от посоченото.


24 Mbps / 8 = 3 Mb/s ти сваляш с 1, 567 Mb/s, което е точно на половина от това по-договор, но не и 20 пъти ;)

Относно темата, тя леко засяга по-големите градове и за това не са виновни доставчиците, а самото градоустройство ;)

В София в центъра има примерно 10 доставчици на нет и телевизия. Същите трябва да вкарат под земята кабелите. За да почне да копаят всяка една улица трябва да им разреши общината, хайде сетете се същата кога ще им позволи същото ;)
Последна промяна от PFC Litex на 29 юли 2010 00:15, променено общо 1 път.
Изображение

Потребителски аватар
lewstherin
Мнения: 430
Регистриран на: 11 юли 2008 23:12
Местоположение: Пловдив
Контакти:

Re: Интернет доставчиците все още са в миналия век

Мнениеот lewstherin » 29 юли 2010 00:13

От мисля 5 години ползвам нетгруп. В първата година поддръжката им беше зле, но след това за 4 години съм имал не повече от 6-7 проблема, така че съм много доволен, както от скоростта, така и от поддръжката. Единствено напоследък се замислям дали да не смена на Булсатком, когато пуснат нет и в Пловдив, но ще изчакам да видя отзиви от тяхната услуга. Няма да ги сменям защото не съм доволен, а само ако попадна на по добра услуга.

Потребителски аватар
PFC Litex
Мнения: 17484
Регистриран на: 14 фев 2009 21:42

Re: Интернет доставчиците все още са в миналия век

Мнениеот PFC Litex » 29 юли 2010 00:18

unist_gp написа:
sixtynine написа:Добро утро! :lol: Те половината ще фалират ако ги накарат да пуснат трасетата под земята :twisted:


не трябва да пускат трасета под земята защото не могат, под земята е запазена територия на пощите и евентуално ако дойдат големи играчи в БГ като АОЛ, Водафон, О2 и т.н. Просто трябва да си направят договора с Пощата. скоро ще ги задължат.
да припомним,че в София един от най-големите играчи на нет-пазара е вникът на Георги Калоянчев...


Не е така. Всяка мрежа е с акт 16 (дали го има е отделен въпрос) за да бъде издаден същият се представя проект на всичко, същият се одобрява от община, енерго и ВиК, след което ти се издава нещо като разрешително за строеж. Земята е общинска и не е на никой ;)

Вече ти споделих къде е проблема, защото на големите доставчици изобщо не им е проблем да свалят кабелите си под земята, проблема е, че никой няма да им разреши да копаят всеки един поотделно, тъй като са и конкуренти - кашата е пълна, но тя не е само тук, тъй като навсякъде по света има подобни изпълнения на снимката от първият пост.
Изображение

Gil-galad
Мнения: 13151
Регистриран на: 08 юли 2008 20:42
Контакти:

Re: Интернет доставчиците все още са в миналия век

Мнениеот Gil-galad » 29 юли 2010 00:19

Аз със моя нямам особени проблеми, винаги са били коректни, но имам една приятелка на Виваком във Владя....е да не ви казвам че там стои по 1 месец без нет защото на БТК, хора от ромски произход, им режат кабелите...имаше един случай...тъкмо сутринта един ден бяха сложили нови кабели и вечерта същия ден ги бяха откраднали и пак 1 месец без нет...сега вече от близо седмица няма проблеми....А Виваком имат много лошо обслужване на стационарните телефони също....на 14-ти юни ни спря телефона поради кабелна повреда....на 6-ти юли казаха че кабелната повреда била отстранена отдавна и би трябвало да имаме телефон...но естествено ние нямахме....дойде техник за да оправи проблема....сещайте се как е била отстранена кабелната повреда...някой си е оставил ръцете...и на всичкото отгоре при повече от 10 дена без телефон не по вина на клиента би трябвало даима отстъпка от таксата или от цената(непомня точно кое) и неска идва фактура без отстъпка...За какво си говорим вобще...а майка ми искаше да минаваме на инернет от Мегалан на Виваком... :) :) :)
Once in a generation a player comes along to whom nothing seems impossible! Luckily that player wears the number eight shirt at Anfield.

Nole
Мнения: 62
Регистриран на: 26 юли 2010 23:44
Контакти:

Re: Интернет доставчиците все още са в миналия век

Мнениеот Nole » 29 юли 2010 00:36

Аз също бях на Виваком. Тия лайнари ми спряха нета, защото некой им резнал кабела. Казаха, че нямало да минат и 5 дена и всичко ще е точно. На 5-ия ден нет естествено нямах. Отидох в офиса им, някаква тяхна служителка понесе целия ми гняв и след 15 минутно мънкане ми обясни, че нямало да се минат нови 10 дена и всичко ще е наред. Че било дело на конкуренцията и незнам си кво ... Естествено смених доставчика още на следващия ден, но тъй като имам и домашен телефон, то можех да разбера кога ще дойде нета т.е. когато дойде и телефона. Дойде след има няма 40 дена след повредата. В целия блок нямахме телефон толкова време, с който говорих му обясних да се откаже от тях, защото са монополисти и нищо няма да се оправи. Мой познат си спря телфона им след като и на него беше спрян 40 дена. Но освен него и мен останалите си остават техни абонати и аз незнам по каква причина. Докато стоим така и не сменяме компаниите - обслужването винаги ще е такова, а незнам дали има комисии, закони и т.н. , които се грижат за потребителите и може нещо да се направи ... А и да има надали правят нещп ... И по-интересното е че този период, в който нямах телефон обхващаше целия юни. Таксата ми за този месец си е пълна :) Като отида да им обясня, че няма да си я платя лично ще обясня на всички в офиса да не стават абонати на тези лайнари. Това е и моя съвет към вас.

п.с. забравих да кажа, че им звънях от глобулски телефон, чаках 15-ина минути, никой не ми се обади и в крайна сметка инвестирах още 5-6 лева, само че в другите веселяци - глобул. Мобилните оператори също са големи боклуци и са решили, че лоялните клиенти кучета ги яли, а за новите има оферти за незнам си колко промоции ... Наскоро дядо ми, който гони 80-те отишъл да си регистрира предплатена карта в Глобул. Служителя му обяснил, че не можело по незнам си кви причини и можел да избира между две три "привлекателни за него оферти". Дядо ми си тръгнал, а на следващия ден дъщеря му като отишла в офиса им и се накарала на служителя, онзи мишок претрепервал ... Няма да забравя и третия оператор - М тел. Мой познат преди година замина за чужбина с някакъв телефон, който не можеше да лови нет. Супер стар. Нашмулиха му 100-ина лв интернет. Отиде в офиса им, обясни случката, а те го обвиниха, че бил в чужбина с друг телефон ... След спорове казаха, аве може и ние да сме сгрешили нещо и му махнаха начисленията ...
Последна промяна от Nole на 29 юли 2010 00:45, променено общо 1 път.

Потребителски аватар
unist_gp
Мнения: 4293
Регистриран на: 14 юни 2008 21:50
Skype: unist_gp
Местоположение: ONA
Контакти:

Re: Интернет доставчиците все още са в миналия век

Мнениеот unist_gp » 29 юли 2010 00:43

PFC Litex написа:
unist_gp написа:
sixtynine написа:Добро утро! :lol: Те половината ще фалират ако ги накарат да пуснат трасетата под земята :twisted:


не трябва да пускат трасета под земята защото не могат, под земята е запазена територия на пощите и евентуално ако дойдат големи играчи в БГ като АОЛ, Водафон, О2 и т.н. Просто трябва да си направят договора с Пощата. скоро ще ги задължат.
да припомним,че в София един от най-големите играчи на нет-пазара е вникът на Георги Калоянчев...


Не е така. Всяка мрежа е с акт 16 (дали го има е отделен въпрос) за да бъде издаден същият се представя проект на всичко, същият се одобрява от община, енерго и ВиК, след което ти се издава нещо като разрешително за строеж. Земята е общинска и не е на никой ;)

Вече ти споделих къде е проблема, защото на големите доставчици изобщо не им е проблем да свалят кабелите си под земята, проблема е, че никой няма да им разреши да копаят всеки един поотделно, тъй като са и конкуренти - кашата е пълна, но тя не е само тук, тъй като навсякъде по света има подобни изпълнения на снимката от първият пост.



не си съвсем прав, канавките по които вървят кабелите за собственост на пощата. друг въпрос е кога пощата ще направи далавера и ще ги шитне на някой, в това няма съмнение. прав си,че всеки има право, ако получи разрешение да копае за нови канавки, но сам се досещаш,че за това се иска ноу хау, да не говорим как ще копаят през улици, тръби и т.н. ... не става. плащаш си наем и пускаш кабел по подземните канали на пощата, така е най-лесно. наемът не е никак скъп при това... виж вече ако искаш да правиш българско ЦРУ и ти трябва отделен канал е друг въпрос ;)


Върни се в “Свободна зона”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 27 госта