Нашите филми са ценени и гледани от поколения наред - по света и у нас . А българските актьори от миналото - незабравими и вечни . Тяхната игра предизвиква истинско възхищение у зрителя . Техните филми са истински класики - записани на филмова лента . Нека си спомним за тях . Нека да кажем едно - АЗ ЦЕНЯ И ОБИЧАМ БЪЛГАРСКОТО КИНО !!! НЯМА ДРУГО.....като него.......
Нека в този ден да си приромним какво сме гледали като малки и какво ще продължим да гледами и като големи .

Невена Коканова
Първата дама на българското кино
Дълго време тя бе наричана "първата дама" на българското кино. И не само за изиграните над 50 роли, а заради "влюбеното" око на камерата в нея.
Голямата българска актриса Невена Коканова е родена на 12 декември 1938 г. в Дупница.
Нейната кариера в театъра и киното е една от най-ярките в българската история.
В едно от последните й интервюта тя с благодарност говори за късмета, който е имала. "Бях отрупана с работа и то хубава. Роли, за които една актриса може да мечтае". Дори само да бе играла във филми, като "Тютюн" и "Крадецът на праскови", пак би трябвало да е благодарна на съдбата. Но Невена Коканова се превъплъти и в много други прекрасни кинообрази през своя 62-годишен живот.
"Благодаря на Бога, имах много роли. А и за мен бяха направени неповторими жестове, като този на Блага Димитрова, която написа "Отклонение" специално за мен. Или на Коцето Павлов, който направи "Спомен за близначката", пак виждайки мен като главна героиня. Това не са малки крайпътни камъни, а бая големи канари в една творческа биография - признава тя и отронва нещо покъртително вярно - Тръгне ли човек с чисти подбуди към нещо, винаги успява".
Да, в това е може би тайната на нейния невероятен успех като актриса - безкористната любов към драматичното изкуство.
Дебютира в средата на 50-те години в театъра, а в киното се появява за пръв път във филма "Години за любов" на режисьора Янко Янков.
Звездният й път на екрана започва с ролята на Ирина от екранизацията на "Тютюн" (1962). Следва печално-страстната Лиза от "Крадецът на праскови" (1964), обречена на любов жена в безпощадно време. После идва ред на Ана от "Карамбол" (1966), на Герда от "Дъх на бадеми" (1967), на Неда от "Отклонение" (1967) и т.н.
През 60-те и 70-те години на миналия век Коканова се бе превърнала съвсем заслужено в символ на българското киноизкуство, въплъщавайки образите на жени с характер, притежаващи жив темперамент и чувство за вътрешна значимост. Освен гореизброените заглавия тя блести с яркото си присъствие и в "Инспекторът и нощта", 1963), "Момчето си отива", 1972, "Дърво без корен", 1974), "Матриархат", 1976), "Трите смъртни гряха", 1980) и др.
Съвсем заслужено тя е една от малкото представители на актьорското съсловие в България, получила известност и извън пределите на страната ни, дори и на Запад, където за нашето кино е било много трудно да проникне през онези години по идеологически съображения. Така например, през 1969 г. тя се снима във филма на голямата италианска кинорежисьорка Лилиана Кавани "Галилей".
В последните години от своя живот Невена Коканова започна да се появява по рядко на екрана, но дори епизодичните роли, които й бяха предлагани, тя съумяваше да загатва за огромния си талант. За съжаление, той не можа като че ли да бъде оценен по достойнство през онези години на световно разделение. Ако "Крадецът на праскови" на Въло Радев бе сниман в Италия или във Франция, със сигурност щеше да донесе на Невена световна слава и милиони в долари.

Георги Георгиев-Гец
Георги Георгиев – Гец е роден на 04.10.1926 г. в Разпоповци.
От 1953 г. до 1991 г. играе в състава на Народния театър в София.
Създава ярко очертани образи от българската класическа и съвременна драматургия. Филми - А бяхме млади, Осмият, Селянинът с колелото, Матриархат, Баща.
Една от най-добрите му и известни роли в киното е ролята на Йордан в Селянинът с колелото. За нея той получава награди на Варненския и Московския кинофестивали.
Умира на 02.09.1996 г.
Синът му Иван Георгиев го описва така: "Баща ми беше демократичен по дух, но наивен човек. Вероятно не е съзнавал точно какъв характер има организацията като идеология и страшно се радвал, че ще има униформа, с която да ходи на училище. Беше импулсивен и искаше да направи най-голямото. От това си патеше цял живот. Но в крайна сметка то му помагаше да бъде голям актьор."
Филмография
1. Кръговрат (1993)
2. Под игото (1990)
3. Баща (1989)
4. Право на избор (1989)
5. Вечери в антимовския хан (1988)
6. Те надделяха (1986)
7. Денят на владетелите (1986)
8. Мечтание съм аз... (1985)
9. Стената (1984)
10. Откога те чакам (1984)
11. Равновесие (1983)
12. Милост за живите (1981)
13. Трите смъртни гряха (1980)
14. Уони (1980)
15. Пътят към София (1979)
16. Сами сред вълци (1979)
17. Допълнение към закона за защита на държавата (1976)
18. Зарево над Драва (1974)
19. Селянинът с колелото (1974)
20. Последният ерген (1974)
21. Татул (1972)
22. Няма нищо по-хубаво от лошото време (1971)
23. Цитаделата отговори (1970)
24. Тръгни на път (1969)
25. Осмият (1969)
26. На всеки километър (1969)
27. Неспокоен път (1955)
28. Животът си тече тихо... (1957)
29. Законът на морето (1958)
30. Първи урок (1960)
31. А бяхме млади (1961)
32. Нощта срещу 13-и (1961)
33. Стръмната пътека (1961)
34. Златният зъб (1962)
35. Черната река (1964)
36. Между двамата (1966)
37. С дъх на бадеми (1967)
38. Най-дългата нощ (1968)
39. Небето на Велека (1968)
40. Прокурорът (1968)