Училищната институция е душевно болна - тя няма съвест

Модератори: paceto, kartago, SkArY_9, slavia_forever, vaskonti, Madridist

nokautiran
Мнения: 33
Регистриран на: 16 юли 2015 18:13
Контакти:

Училищната институция е душевно болна - тя няма съвест

Мнениеот nokautiran » 01 сеп 2015 16:10

Изцяло всичко се препокрива с моето мнение.

За него казват, че е „най-смелият учител на света". Джон Гатоу не се страхува да нарича фактите с истинските им имена. Ето част от неговата реч, произнесена на 31 януари 1990 г. по повод награждаването му като „Учител на годината на Ню Йорк" – чест от сената на щата Ню Йорк /включена в книгата му: „Затъпяване – скритата цел на държавното образование"/.;

Приемам тази награда от името на всички прекрасни учители, които познавам. Без да се оплакват, те упорито търсят начини да са почтени с децата и неуморно се трудят да дадат ново определение на думата „образование". Учителят на годината не е най-добрият учител, (те са твърде тихи, за да бъдат забелязани лесно) но е човекът, който носи знамето. Той е представител на всички безименни учители, които прекарват живота си в радостна служба на децата без каквато и да било показност. Тази награда е колкото за мен, толкова и за тях.

Свидетели сме на тежка криза в училището, свързана с още по-тежка криза в обществото. Нацията ни се нарежда на последно място по четене, писане и математика сред деветнайсет индустриални държави. На последно място! Ненаситната световна икономика зависи от консумацията на тази стока; ако не купувахме толкова много напудрени мечти, търговията щеше се срине, а училищата са важни пазари. Процентът на самоубийства сред тийнейджърите у нас е най-висок в света, при положение, че става въпрос главно за богати, не за бедни деца. Седемдесет процента от браковете в Манхатън траят по-малко от пет години. Така че определено има нещо, което не е наред.

Тежката криза в нашите училища е преплетена с още по-тежка криза в обществото. Изглежда сме изгубили идентичността си. Децата и възрастните са затворени подобно на добитък и изолирани от делата на света до безпрецедентна степен. Днес никой не разговаря с тях. Пътищата на децата и възрастните не се пресичат в ежедневието, а в такова общество няма нито бъдеще, нито минало, само безконечно настояще.

През трийсетте години, прекарани в преподавателска дейност, съм забелязал един феномен: училищата и училищното образование са все по-неадекватни по отношение на сериозните аспекти на човешката дейност. Днес едва ли някой вярва, че се става учен в часовете по наука, политик в часовете по гражданска култура и поет в часовете по английски.
Истината е, че училищата не преподават нищо друго, освен как да се подчиняваш на заповеди. Не мога да си обясня защо се получава така при положение, че там като учители, помощници и администратори работят хиляди човечни, внимателни, грижовни хора. Въпреки това абстрактната логика на институцията неутрализира личния им принос. Макар че учителите не са безразлични и полагат големи, наистина големи усилия, институцията е душевно болна – тя няма съвест. Тя бие звънеца и юношата, потънал в писането на поема, трябва да скочи, да затвори тетрадката и да се придвижи към друга килия, където да зазубри, че хората и маймуните имат общ предшественик.

Не мисля, че ще се отървем от училищата скоро; поне не докато съм жив. Ако искаме да се справим с невежеството, което придобива характер на бедствие, трябва да осъзнаем, че училищната институция „школува" децата много добре, но не ги „образова" – системата е създадена именно с тази цел. Проблемът не е в лошите учители или липсата на средства. Просто школуването и образованието са несъвместими.

Идеята за създаване на училища принадлежи на Хорас Ман, Сиърс и Харпър от Чикагския университет, Торндайк от Колумбийския педагогически колеж и още няколко човека. Те са замислени като инструмент за управление на големи маси хора чрез научни методи. Предназначението на училищата е да произвеждат по шаблон човешки същества с предсказуемо поведение, които са податливи на контрол.

Доскоро училищата правеха това с голям успех. Днес обаче се наблюдава все по-голямо разпокъсване на връзките в обществото. Единствените „успели" хора в него са тези, които разчитат на себе си и са независими, уверени и индивидуалисти (защото общностите, които защитават зависимите и слабите, са отмрели и хората са свързани само в мрежи). В подобно общество продуктът на училището – добре школуваните хора – са неадекватни. Те могат само да продават ножчета за бръснене, да зареждат принтера с хартия и да говорят по телефона или пък да се взират с празен поглед в мигащи монитори. В качеството си на човешки същества те са напълно безполезни както за околните, така и за себе си.

Според мен мизерията, която се шири днес, се дължи до голяма степен на това, че – по думите на Пол Гудман отпреди трийсет години – насилваме децата да израснат по абсурден начин. Реформата на училището трябва да се занимае именно с неговите абсурди.

Абсурдно и противно на живота е да си част от система, която те задължава да седиш на стол, затворен единствено с хора на същата възраст и от същата социална класа. Тази система ограбва децата от невероятното разнообразие в живота и синергията в него. Тя ги откъсва от собственото им минало и бъдеще, застопорявайки ги в безконечното настояще, точно както прави и телевизията.
Абсурдно и напълно противно на живота е да се придвижваш от килия в килия по подаден с гонг сигнал; да правиш това всеки ден от буйната си жизнена младост в институция, която не ти дава право на личен живот и те следва дори в храма на дома ти, изисквайки да вършиш нейното „домашно".



Цялата статия тук: http://webstage.bg/roditelstvo/1952-uch ... gatou.html

Потребителски аватар
velomaster
Мнения: 25
Регистриран на: 25 юли 2015 12:01
Контакти:

Re: Училищната институция е душевно болна - тя няма съвест

Мнениеот velomaster » 01 сеп 2015 17:08

Абсолютно вярно е това,в съвременното школо яко се промиват мозъци.Защо още се изучава маймунската теория след като не е доказана научно!Може би защото хора които вярват, че са произлезли от шебеците по лесно се манипулират! :shock: Ама на мене комунягите не успяха да ми промият мозъка :) :) :)
Защото словото на кръста е глупост за тия дето погиват,а за нас които се спасяваме е Божия сила!
JESUS NAZARENUS REX IUDAEORUM

Потребителски аватар
soccerav
Мнения: 1392
Регистриран на: 25 май 2010 00:40
Контакти:

Re: Училищната институция е душевно болна - тя няма съвест

Мнениеот soccerav » 01 сеп 2015 17:23

velomaster написа:Абсолютно вярно е това,в съвременното школо яко се промиват мозъци.Защо още се изучава маймунската теория след като не е доказана научно!Може би защото хора които вярват, че са произлезли от шебеците по лесно се манипулират! :shock: Ама на мене комунягите не успяха да ми промият мозъка :) :) :)

Филогенетично е доказана връзката на човека с приматите, именно затова разреда в който сме ние се нарича Primates. Колкото до статията, народа е казал, че без наука няма сполука ;) .

Потребителски аватар
aleksandrov77
Мнения: 2385
Регистриран на: 26 авг 2014 01:32
Skype: ВПЕРЁД ЗЕНИТ!
Местоположение: Стадион "Петровски" , Санкт Петербург

Re: Училищната институция е душевно болна - тя няма съвест

Мнениеот aleksandrov77 » 01 сеп 2015 17:24

Който учи, той ще сполучи! Факт! 8-)
ВПЕРЁД ЗЕНИТ!
ВЛАДИМИР ПУТИН Е ПОЛИТИК НОМЕР 1 НА 18-ТИ, 19-ТИ,20-ТИ И 21-ВИ ВЕК! СЛАВА НА ВЛАДИМИР ПУТИН - КОШМАРЪТ НА САЩ!
БЪЛГАРИЯ И РУСИЯ - БРАТЯ ЗАВИНАГИ!
ДА ЖИВЕЕ БЪЛГАРИЯ! СЛАВА РОССИИ!
НЕ НА КОЛОНИАЛНОТО РОБСТВО НА САЩ И ЕС!


cska-632
Мнения: 2506
Регистриран на: 19 юни 2013 13:09
Контакти:

Re: Училищната институция е душевно болна - тя няма съвест

Мнениеот cska-632 » 01 сеп 2015 18:09

aleksandrov77 написа:Който учи, той ще сполучи! Факт! 8-)

Така е, Пеевски има висше.
Народ без настояще няма бъдеще!!!
Най-накрая пловдивските локомотиви си признаха:
[rimg]http://napoletani.org/wp-content/uploads/2015/03/muslims1.png[/rimg]

Потребителски аватар
doktora25
Мнения: 7867
Регистриран на: 29 окт 2011 21:55
Контакти:

Re: Училищната институция е душевно болна - тя няма съвест

Мнениеот doktora25 » 01 сеп 2015 18:15

В училищната институция у нас в момента има редица проблеми, в дълбока криза е, но сама по себе си тя е безалтернативна, жизнено необходима, има редица преимущества и с общата теза на автора на статията аз не мога да се съглася. Училището трябва да те научи на ред, дисциплина, трудолюбие, отговорност, патриотизъм, ценности, ясно и категорично да ти покаже разликата между доброто и злото, да ти даде обща култура, да те ориентира професионално и да те социализира. Това са точните думи, точните цели, а авторовата теза, че училището се опитва да те превърне в стадно и безмозъчно животно е манипулативно изкривяване на горепосоченото. Няма как да се съглася с човек, който сочи индивидуализма и егоизма като единствени пътища към успеха.
Реалните проблеми в училищното образование у нас са в други посоки:
1. Непрекъснатото занижаване на летвата. Учат се все по-малко неща, а 6-ци се пишат на конвейер. Твърдението "Всичко го има в Интернет, за какво да го уча?" именно то те превръща в безмозъчно и стадно животно. Само за сравнение в училищата в Югоизточна Азия, които са едни от най-развитите и образовани страни, висшата математика се учи още в гимназията.
2. Образованието е максимално отдалечено от културата и изкуството, дори от собствените, не те карат да учиш емблематични български стихотворения наизуст, не учиш тракийската и славянската митология, в часовете по литература не ти казват вече ясно и категорично разликата между доброто и злото, налице е някаква странна толерантност към правописни грешки и неграмотно боравене с езика, не се търсят в достатъчна степен твоите заложби и таланти, било в някое изкуство, или в спорта.
3. Професионалните гимназии са едни от най-непривлекателните училища, не са успели да задържат високия стандарт от близкото минало, и в тях влизат тези с по-нисък бал. А тяхната роля всъщност е много важна, защото те трябва да осигурят гръбнака на всяко развито индустриално общество. Дори и голяма част от завършилите гимназия излизат неориентирани какво точно искат да работят или да учат по-горе.
4. Тестовата система, която все по-масово навлиза у нас предразполага към налучкване, игра на тото, неумение да запомняш по-големи обеми информация, да говориш гладко, хубаво и да излагаш мислите си в приличен вид.
5. В една голяма част от училищата има прояви на нисък морал, груб език, неуважение, като няма почти никакви адекватни наказания спрямо виновниците или ефикасни превантивни мерки.
6. Учителският труд е изключително ниско заплатен, което само по себе си е скандално като факт и в един хубав момент ще доведе до липса на достатъчно качествени и можещи учители.
Само Левски шампион!
Упамекано вън от Байерн!
Не на зимното часово време!
Не на здравния фашизъм!
Да на референдума за мир и суверенитет! Никога подлоги на САЩ!
Вън ПП, ИТН, ДБ, ГЕРБ и ДПС от България! Не на санкциите и цензурата!

chiphead
Мнения: 303
Регистриран на: 16 май 2014 20:08
Контакти:

Re: Училищната институция е душевно болна - тя няма съвест

Мнениеот chiphead » 01 сеп 2015 20:10

soccerav написа:
velomaster написа:Абсолютно вярно е това,в съвременното школо яко се промиват мозъци.Защо още се изучава маймунската теория след като не е доказана научно!Може би защото хора които вярват, че са произлезли от шебеците по лесно се манипулират! :shock: Ама на мене комунягите не успяха да ми промият мозъка :) :) :)

Филогенетично е доказана връзката на човека с приматите, именно затова разреда в който сме ние се нарича Primates. Колкото до статията, народа е казал, че без наука няма сполука ;) .


Не, че нещо, ама все още не е ясно, как сме произлезли от приматите (примерно - горилите, не тези - дето са по 100 грама живо месо), а в същото време - женските на същите тия примати - нямат клитор ... как па така - изведнъж се е появило нещо, дето не е генетично заложено?

Потребителски аватар
matador1
Мнения: 2872
Регистриран на: 14 юни 2014 07:48
Контакти:

Re: Училищната институция е душевно болна - тя няма съвест

Мнениеот matador1 » 01 сеп 2015 20:13

cska-632 написа:
aleksandrov77 написа:Който учи, той ще сполучи! Факт! 8-)

Така е, Пеевски има висше.



Президента е елкаджия, примиера - пожарникар 8-)

Изобщо ученето е мит. Абсолютно излишно. Много хора, които са учили не свързват двата края.

Потребителски аватар
язе
Мнения: 3345
Регистриран на: 26 дек 2014 23:42
Skype: noskype
Контакти:

Re: Училищната институция е душевно болна - тя няма съвест

Мнениеот язе » 01 сеп 2015 20:18

Тоя тъпунгер критикува, но нищо не предлага. Каква алтернатива има на училищната система? Анархия? И всеки да се образова по собствено осмотрение? МММ тъпо... тъпо та тъпо!
... и после внезапно си направих секуро.


Върни се в “Свободна зона”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google Adsense [Bot] и 46 госта