СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха

Модератори: paceto, kartago, SkArY_9, slavia_forever, vaskonti, Madridist

Потребителски аватар
za nas e toj religiq
Мнения: 3981
Регистриран на: 28 окт 2009 13:08
Контакти:

СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха

Мнениеот za nas e toj religiq » 21 авг 2015 20:29

СО “МАТ ” беше гордостта на българската икономика. От опита му се учеха всички. СО “МАТ” беше най-големият автомобилен превозвач в Европа, въз основа на чийто пионерски опит германците пишеха университетските си учебници по логистика още преди повече от 40 години. Днес от най-големия автопревозвач в Европа остана само старата слава.

Историята на стопанското обединение за международен автомобилен транспорт (СО “МАТ ”) започва през далечната 1960 г., когато съществуващите по това време в България четири предприятия за вътрешна и международна транспортна дейност се обединяват в Държавно автомобилно предприятие (ДАП) – Международни превози. Началото на своята дейност фирмата поставя със сто автомобила от марката “Волво”. За да отговори на строгите изисквания на висококонкурентния международен пазар за автомобилни превози, компанията е реорганизирана многократно – през 1966 г. в нейния състав се включва товарният клон на ДАП – София, а три години по-късно към автопарка й се прибавя и този на „Тексим”. Така през 1969 г. общият брой автомобили на СО „МАТ” достига 1250. Паралелно с растежа на автомобилния парк, във фирмата настъпват и качествени промени, които й дават възможност да се утвърди като основен участник не само на българския, а и на европейския и близкоизточния пазар на транспортни услуги.

Бурното развитие на СО МАТ започва от началото на седемдесетте години. Разширява се и спектърът от предлагани услуги-освен превози на български и чужди товари, СО „МАТ” вече предлага митнически услуги и ремонт на собствени автомобили и агрегати в страната и чужбина. Това безспорно допринася за подобряване на качеството на предоставяните услуги, като позволява бързо реагиране на всеки един проблем, възникнал в процеса на превозване на товари по основните трасета, покривани от СО „МАТ”.В годините след първия „петролен шок“ с присъщия си професионализъм, находчивост и прозорливост, дружеството успява да предвиди тенденциите на световния транспортен пазар. За да отговори на нарастващото търсене на превози от Европа за страните от Близкия и Среден изток, фирмата закупува 2000 нови, високопроизводителни тежкотоварни автомобила от марките “Мерцедес Бенц”, “Волво” и “Рено”, с което автопаркът достига 3487 превозни средства. Адаптивността и новаторския дух на СО„МАТ” в този период намират израз в изграждането на завършена мрежа от гранични бюра, представителства и терминали в района на Близкия изток, което подобрява ефективността на операциите и превръща компанията в Превозвач №1 на товари от Европа за Близкия изток. Ежедневно по 200 автомобила пресичат границите на Ирак и Иран, български автомобили достигат дори до Пакистан. Засилват се позициите на СО„МАТ” и в Европа, където въпреки жестоката конкуренция фирмата успява да заеме водещо място, печелейки товари с конкурентни цени и отличен сервиз. Скоро се откриват бюра в много европейски страни – Австрия, Германия, Унгария, Франция, Италия, Полша, Испания, Швеция, Чехословакия, както и в Турция и Гърция.

През 70-те години СО „МАТ” стартира уникална технология за комбинирани превози суша – море/река – суша, осигуряващо по-голяма ефективност на превозите, по-качествена услуга на по-конкурентна цена. Ръководството му възприема идеята на Българско речно плаване (БРП) за превози на камиони с кораби по Дунава /ро-ро превози /. По този начин се пестят пари от гориво и пътни такси, намалява се замърсяването на околната среда, разтоварва се шосейната мрежа. През 1982 г. е открита линията Видин – Пасау – Видин, а през 1983 г. – линията Видин – Линц – Видин. Тези превози се осъществяват с 4 трейлеровоза, полукатамаранен тип, побиращи по 49 камиона. Два от тях – „Хан Аспарух” и „Хан Тервел” са строени в Дегендорф –Германия,а „Хан Кардам” и „Хан Крум” – в Сремска Митровица – тогавашна Югославия. По-късно, корабите на СО „МАТ” (днес дружеството е приватизирано и се нарича „Интершипинг” ЕООД) се включват за няколко години и в ро-ро линията Русе-Рени-Русе.

През 70-те и 80-те години „СОМАТ” оперира няколко фериботни линии със собствени Ро-Ро кораби, които позволяват безпрепятствен преход от Европа до Азия и Близкия изток:

- Пасау – Видин по Дунав;

- Волос (Гърция) – Тартус (Сирия) в Средиземно море;

- Барселона – Марсилия – Ливорно – Пирея – Бургас в Средиземно и Черно море;

- Бургас – Поти – Бургас в Черно море.

Какво представлява в цифри това уникално в световен мащаб обединение?

- Над 4 800 автокомпозиции, доставени от водещи европейски автомобилни фирми („Мерцедес“, „Волво“, „Ивеко“, „Рено“ – за автомобили, и „Кесборер“, „Фрюоф“, „Шмитц“ – за полуремаркета), отговарящи на последните постижения на автомобилната техника през тези години; През 80-те години на ХХ в. автомобилният парк достига 4254 автомобила.
- 600 автокомпозиции плюс 800 души персонал, работещи извън страната;

- 4 елитни речни и 4 морски кораби за извършване на комбинирани Ro-Ro превози по р. Дунав и море;

- 6 експлоатационни предприятия (Горубляне и „Х. Димитър“ – София, ЕП – Русе, ЕП – Бургас, ЕП – Пазарджик, ЕП – Видин) помарково специализирани;

- 3 промишлени предприятия за ремонт на възли и агрегати, за регенерат на гуми и производство на полуремаркета и за производство на поп нитове;

- зад граница е изградена стройна производствено-експлоатационна и управленска подсистема с 9 смесени фирми, създадени са десетки сервизи и бюра, 10 общежития с над 1000 легла, почивни станции, управленски и други звена;

- 17 транспортно-технологични линии от различен характер, в това число комбинирани с участието на чужди превозвачи.

Разходите по развитието си, включително строителство и закупуване на основни средства (автомобили, кораби, машини и съоръжения и др.), СО „МАТ” обезпечава самостоятелно със собствени левови и валутни средства. Съотношението 90 към 10 между активните и пасивните фондове в полза на активните е едно несрещано явление в този вид транспорт.

Само за десет години, благодарение на изключителния професионализъм и всеотдайността на своите служители СО„МАТ” успява да увеличи мащабa на своята дейност над 20 пъти. В резултат на това от 1971 г. до 1985 г. тази организация предоставя на държавата около $1 млрд. и 200 млн. валутен резултат (валутна печалба). До края на 1989 г. числата нарастват на $1 млрд. и 400 млн, а капиталът на дружеството е огромен дори и за световните мащаби. Всичко това е постигнато само от около 10 000 служители и работници. От друга страна, българското стопанство е осигурено със собствен елитен, подвижен, бърз и евтин транспорт за внос и износ. България заема първо място в международния автомобилен транспорт на три континента. Нейните близо 5000 транспортни посланици са чакани с уважение от хиляди товародатели, спедитори и търговци по света, които с увереност им доверяват своята стока и са сигурни, че тя ще пристигне непокътната точно по предназначение.

След политическите промени през 1989 г. Стопанското обединение за международен автомобилен транспорт, създадено с разпореждане на Министерския съвет през 1960 г. е преструктурирано в акционерно дружество. Процедурата за продажбата на дружеството е открита на 1 септември 1993 г. Приватизационният проект е разработен от френската консултантска фирма Mercer Management Consulting и финансиран от програмата PHARE. Активите на СОМАТ са оценени на $100 млн. Преди приватизацията в тв предаването „Плюс-минус“ тогавашният шеф на фирмата Анастас Вълканов обаче заявява, че активите само в България възлизат на 18 млрд. лв., а СОМАТ притежава и огромни капитали в чужбина. Пресметнато по тогавашния курс – 55 лв. за долар, оценката би трябвало да е над $327 млн. На 22 юли 1994 г. за купувач е избран Internationale Spedition Willi Betz GmbH & Co.KG. Продажбата на международния автомобобилен превозвач влиза в историята като първата голяма приватизационна сделка в България.

Сътрудничеството между СО „МАТ” и германската компания превозвач „Вили Бетц” започва през 60-те години на ХХ в, когато двете компании реализират съвместно хиляди превози, черпейки опит и ноу-хау една от друга. Така „избрания“ купувач придобива 55% от капитала на СОМАТ на изключително ниската цена от 55 млн. долара. Любопитен факт е, че преди приватизацията бъдещият купувач има задължения към СОМАТ, които през 1993 г. възлизат на около 6 млн. германски марки. През 1997 година на символична цена немския превозвач придобива още 38% от капитала на дружеството. Част от останалите 7% са закупени от служителите на компанията, а друга остава за задоволяване на реституционни претенции. До продажбата на своите 38% на „Вили Бец” държавата не получава никакъв дивидент от компанията. Напротив, дружеството задлъжнява към държавното обществено осигуряване с милиони. Наред с това новият собственик започва да доставя части на цени, далеч по-високи от пазарните. Комплект бутала например скача от 310 марки през 1994 г. на 775 марки през 1995 г., а горивните филтри – от 5 на 25 марки. По този начин печелившата фирма успява да излезе на загуба, като постепенно мощта и авторитетът на компанията се сриват далеч от старата слава. Самото име „СО МАТ“ изчезва от пазара и бива заменено от “ Willi Betz „. Компанията неведнъж е влизала в жълтите хроники на медиите в Германия и Европа със сведения за корупция, черни курсове и пр. Вили Бец и синът му Томас са многократно арестувани и привличани под съдебна отговорност. Днес „Вили Бец“ е известна като компанията, основен превозвач на НАТО за Близкия Изток и оперира с около 4000 камиона, само 700 от които обаче са с българска регистрация.

Потребителски аватар
ugly bug
Мнения: 7398
Регистриран на: 13 авг 2008 22:46
Контакти:

Re: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха

Мнениеот ugly bug » 21 авг 2015 20:53

Дъвка "Идеал"....., дъвката от която "Орбит" се учеха! :mrgreen:
maxi1914 написа:Франция в коя държава се намира ?

Потребителски аватар
Captain Stottlemeyer
Мнения: 9979
Регистриран на: 02 окт 2009 16:25

Re: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха

Мнениеот Captain Stottlemeyer » 21 авг 2015 21:24

Добре, статията е от 2013 година, сайтът е socbg.com.: "Спомени от Народната република или ретроспекция на една България, която живее като спомен във Вас и която вече отдавна я няма". Главен редактор: Стоян Гълъбов... Е и!?... :roll: 8-)

http://socbg.com/2013/10/%D1%81%D0%BE-% ... D0%B0.html
"Има една страна България и в тази страна България има един отбор „Левски”. В този отбор съм се родил, в този отбор ще умра!" Георги АСПАРУХОВ

Потребителски аватар
za nas e toj religiq
Мнения: 3981
Регистриран на: 28 окт 2009 13:08
Контакти:

Re: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха

Мнениеот za nas e toj religiq » 21 авг 2015 21:32

История кво да се прави!!! Трябва да се знае, че през гадния социализъм е имало предприятия които са вадили по 1 милиард печалба в долари ;)

Потребителски аватар
fcb_bg
Мнения: 15702
Регистриран на: 10 окт 2008 08:57
Контакти:

Re: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха

Мнениеот fcb_bg » 21 авг 2015 21:39

Captain Stottlemeyer написа:Добре, статията е от 2013 година, сайтът е socbg.com.: "Спомени от Народната република или ретроспекция на една България, която живее като спомен във Вас и която вече отдавна я няма". Главен редактор: Стоян Гълъбов... Е и!?... :roll: 8-)

http://socbg.com/2013/10/%D1%81%D0%BE-% ... D0%B0.html

Да. От този сайт е. Е, и? Нещо ти преобърна червата инфото от сайта ли? :? Ако ти го пейстна от сайт за българска история каква тъпотия ще напишеш, хейтак?
Спрете да си хвърляте поне фасовете на земята.
Дедите ви не са ляли кръв тук за това.

honda
Мнения: 4929
Регистриран на: 23 ное 2008 12:48
Контакти:

Re: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха

Мнениеот honda » 21 авг 2015 22:02

Към автора на темата ,това ,което си написал е общо взето вярно, но само си забравил да споменеш ,че СО МАТ е наследник на "Тексим". Като "Тексим" е несъмнено по-голямата и успешна фирма. СО МАТ наследява "Тексим" след като ръководство е осъдено. СО МАТ реално разрушава и унищожава и активите и репутацията на "Тексим".

Потребителски аватар
Странджата
Мнения: 4408
Регистриран на: 07 дек 2009 21:29
Контакти:

Re: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха

Мнениеот Странджата » 21 авг 2015 22:02

Последният абзац е най-значимото и поучителното в целия текст, защото не е важно какво е имало по времето на соца, а как то е било, тайно и полека, раздадено, за да се казва после, че е разграбено ...

Потребителски аватар
pas
Мнения: 859
Регистриран на: 02 яну 2009 14:52
Контакти:

Re: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха

Мнениеот pas » 21 авг 2015 22:04

Колкото и да не им се вярва на някои младежи, всичко написано е истина. Знам, защото родителите ми работеха там. Уникални мащаби и размах, като за разлика от много комунистически приумици с подобен обем, тук всичко беше подредено, модерно, печелившо и... да, всички се учеха от СО МАТ. Фирмата беше най-голямата в Европа и втора в света. И не, не обслужваше социалистическият блок. Напротив, основните направления бяха Германия, Австрия, Швейцария, Холандия, а на изток Иран и Ирак, които тогава бяха бурно развиващи се държави, а и все още са необятни за нас пазари.

На всеки пет години старите камиони се заменяха с чисто нови. Всичко беше на световно ниво - Волво, Скания, Мерцедес, Рено, ремаркета, гуми, масла, сервиз. Имаше си собствени бази в цяла Европа и Близкия изток. Собствени кораби! Дори и днес СО МАТ щеше да е №1 в Европа. А го разбиха умишлено, целенасочено, за да се приберат смешни комисионни. Спирам, че се ядосах.

Потребителски аватар
za nas e toj religiq
Мнения: 3981
Регистриран на: 28 окт 2009 13:08
Контакти:

Re: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха

Мнениеот za nas e toj religiq » 21 авг 2015 22:10

honda написа:Към автора на темата ,това ,което си написал е общо взето вярно, но само си забравил да споменеш ,че СО МАТ е наследник на "Тексим". Като "Тексим" е несъмнено по-голямата и успешна фирма. СО МАТ наследява "Тексим" след като ръководство е осъдено. СО МАТ реално разрушава и унищожава и активите и репутацията на "Тексим".


Всичко си е написано, нищо не е пропуснато ;)

Потребителски аватар
PFC Litex
Мнения: 17484
Регистриран на: 14 фев 2009 21:42

Re: СО МАТ- фирмата, от която всички се учеха

Мнениеот PFC Litex » 21 авг 2015 23:42

И днес има български фирми като СО МАТ с по над 1200 автомобила.
Изображение


Върни се в “Свободна зона”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 7 госта