Тема за политика - България

Модератори: paceto, kartago, SkArY_9, slavia_forever, vaskonti, Madridist

ReBorn1982
Мнения: 8315
Регистриран на: 12 апр 2022 21:00
Контакти:

Re: Тема за политика - България

Мнениеот ReBorn1982 » 24 май 2024 20:17

bubka написа:
Drunken_Master написа:
България преговоря с американската държавна банка за експортно застраховане EXIM Bank за заем за изграждането на 7-ми блок на АЕЦ „Козлодуй“. Реакторът за бъдещия блок на атомната ни електроцентрала ще бъде доставен от американската „Уестингхаус“, а ние ще го платим със заем, който ще теглим от американската EXIM Bank. Това става ясно от прессъобщение на министерството на икономиката за визитата на служебния министър Владимир Малинов в САЩ. Той е обсъдил условията за финансиране на среща с Рита Люис – председател на борда на директорите и президент на EXIM Bank. В съобщението не се посочва сумата, която правителството е поискало, но при подписването на споразумението с „Уестингхаус“ експерти оцениха бъдещия блок на поне 20 милиарда долара.


Добре, айде сега някой да обясни как не сме курви на САЩ? Например не може ли да вземем този заем от Европейска банка или по линия на някакво финансиране от ЕК? Да не отваряме изобщо въпроса изгодно ли да се строи на такава цена и какъв опит имат американците изобщо, след като са построили едва 3-4 подобни реактора за последните 30 години у тях и по света.


Какви заеми да взимаме, ние имаме 2 готови за употреба реактора ..... но ще ги подарим на Украйна, за да теглим после заеми от САЩ, за да купуваме скъпи и прескъпи американски реактори ..... просто нямам думи.

Потребителски аватар
Eminem
Мнения: 12978
Регистриран на: 11 апр 2011 17:25
Контакти:

Re: Тема за политика - България

Мнениеот Eminem » 24 май 2024 22:01

https://www.facebook.com/groups/gorata. ... 165707912/

Къде са "зелените", които ревяха срещу българското знаме, защото съсипвало природата.

Тези снимки как ви се струват? Боклуците унищожават хълмовете, за да си сложат скапаните панели....

Тук буквално ще е пустиня след скапаните панели. Това правят тези панели - правят пустиня!

Потребителски аватар
Drunken_Master
Мнения: 20435
Регистриран на: 30 май 2012 15:50
Местоположение: TD Garden
Контакти:

Re: Тема за политика - България

Мнениеот Drunken_Master » 25 май 2024 04:08

Да се откажем от глаголицата и от делото на Кирил и Методий. Всъщност точно това е смисълът на гласуваното на първо четене предложение празникът 24 май да бъде преименуван от „Ден на българската просвета и култура и на славянската писменост“ в „Ден на българската писменост, просвета и култура“. Както вносителите ни обясняват, кирилицата е изработена в българската държава, затова тя си е българска. Само че глогалицата няма нищо общо с нашата територия, сиреч тя очевидно не е българска. Нещо повече, делото на Кирил и Методий също няма нищо общо с България, защото всичките им мисии са доста далеч от тогавашните граници на средновековна България. Значи те нямат нищо общо с България.
И не само това. Според националистите, като обявим 24 май за празник само на българската писменост целият свят трябва да признае, че кирилицата е българска. Само че не е ли логично, че националистите и от другите държави, пишещи на кирилица, могат да направят същото – тъй като в тяхната азбука има по няколко букви, отличаващи се от нашата азбука, те да си направят празници например на северномакедонската азбука, на руската азбука, на украинската азбука и т.н. Разбира се, ако им хрумне да делят делото на славянската (и не само) просвета.
Това е типичен пример за криворазбран национализъм – да се делим и да дърпаме към себе си общото дело, вместо да го споделяме. Такова нещо за пореден път ни предлагат в един парламент, в който 73 депутати могат недомислено да вземат решение с общонационални последици.
Не искам да развалям общата убеденост, че целият славянски свят трябва да ни бъде благодарен за кирилицата, но не мога да не посоча някои неудобни истини.
Първата е, че не всички славяни пишат на кирилица. Правят го само източните и повечето южни славяни. Сред западните, към които е била насочена мисията на Кирил и Методий, се налага католицизмът и на тях им се налага да приспособяват непригодината за езиците им латиница. Та те не пишат на кирилица, въпреки че в Словакия и Чехия продължават да честват делото на светите братя (без да им дойде на ум да си ги присвояват). Същото е положението и сред западната част от южните славяни – хървати, словенци, босненци.
Втората неудобна истина. В Русия кирилицата несъмнено идва от България, но харесва ли ни това или не, тя се превръща в световна азбука не благодарение на нас, а благодарение именно на Русия. Защото Руската империя налага официалната си писменост в разпрострялата се нашироко своя държава. И пак благодарение на Русия кирилицата и до ден днешен се ползва и в такава държава като Монголия. Някой твърди ли, че монголците са се кирилизирали заради просветните усилия на българските мисионери?

И накрая – не е ли добре най-после да разберем, че силата на културата се ражда, когато творчеството и знанието се споделят, а не се приватизират.

Добре, че е комунистката Искра Баева, та да спрат, да се говорят глупости по темата...
ivan56 написа:Когато се говори за Украйна удобно винаги се слага период около 17-18 в украинци по тези места е имало още от 10 в. Историята им е доста сходна с нашата дълги периоди са били под шапката на някой но това не значи че няма такава държава

#галилейеотбурГАЗ

ReBorn1982
Мнения: 8315
Регистриран на: 12 апр 2022 21:00
Контакти:

Re: Тема за политика - България

Мнениеот ReBorn1982 » 25 май 2024 07:05

Eminem написа: https://www.facebook.com/groups/gorata. ... 165707912/

Къде са "зелените", които ревяха срещу българското знаме, защото съсипвало природата.

Тези снимки как ви се струват? Боклуците унищожават хълмовете, за да си сложат скапаните панели....

Тук буквално ще е пустиня след скапаните панели. Това правят тези панели - правят пустиня!


Ти виж само като ги насерат, колко "красива" гледка ще стане .....като бонус към унищожената природа.

Потребителски аватар
Eminem
Мнения: 12978
Регистриран на: 11 апр 2011 17:25
Контакти:

Re: Тема за политика - България

Мнениеот Eminem » 25 май 2024 11:45

Да и това. Гледката ще е наслада за окото...
С кеф да отидеш да й се любуваш. Както с перките на нос Калиакра.

Борим се с глобалното затопляне като унищожаваме природата...има логика.

Потребителски аватар
Der Schmarotzer
Мнения: 2769
Регистриран на: 16 юни 2012 11:07
Контакти:

Re: Тема за политика - България

Мнениеот Der Schmarotzer » 25 май 2024 12:52

Drunken_Master написа:
Да се откажем от глаголицата и от делото на Кирил и Методий. Всъщност точно това е смисълът на гласуваното на първо четене предложение празникът 24 май да бъде преименуван от „Ден на българската просвета и култура и на славянската писменост“ в „Ден на българската писменост, просвета и култура“. Както вносителите ни обясняват, кирилицата е изработена в българската държава, затова тя си е българска. Само че глогалицата няма нищо общо с нашата територия, сиреч тя очевидно не е българска. Нещо повече, делото на Кирил и Методий също няма нищо общо с България, защото всичките им мисии са доста далеч от тогавашните граници на средновековна България. Значи те нямат нищо общо с България.
И не само това. Според националистите, като обявим 24 май за празник само на българската писменост целият свят трябва да признае, че кирилицата е българска. Само че не е ли логично, че националистите и от другите държави, пишещи на кирилица, могат да направят същото – тъй като в тяхната азбука има по няколко букви, отличаващи се от нашата азбука, те да си направят празници например на северномакедонската азбука, на руската азбука, на украинската азбука и т.н. Разбира се, ако им хрумне да делят делото на славянската (и не само) просвета.
Това е типичен пример за криворазбран национализъм – да се делим и да дърпаме към себе си общото дело, вместо да го споделяме. Такова нещо за пореден път ни предлагат в един парламент, в който 73 депутати могат недомислено да вземат решение с общонационални последици.
Не искам да развалям общата убеденост, че целият славянски свят трябва да ни бъде благодарен за кирилицата, но не мога да не посоча някои неудобни истини.
Първата е, че не всички славяни пишат на кирилица. Правят го само източните и повечето южни славяни. Сред западните, към които е била насочена мисията на Кирил и Методий, се налага католицизмът и на тях им се налага да приспособяват непригодината за езиците им латиница. Та те не пишат на кирилица, въпреки че в Словакия и Чехия продължават да честват делото на светите братя (без да им дойде на ум да си ги присвояват). Същото е положението и сред западната част от южните славяни – хървати, словенци, босненци.
Втората неудобна истина. В Русия кирилицата несъмнено идва от България, но харесва ли ни това или не, тя се превръща в световна азбука не благодарение на нас, а благодарение именно на Русия. Защото Руската империя налага официалната си писменост в разпрострялата се нашироко своя държава. И пак благодарение на Русия кирилицата и до ден днешен се ползва и в такава държава като Монголия. Някой твърди ли, че монголците са се кирилизирали заради просветните усилия на българските мисионери?

И накрая – не е ли добре най-после да разберем, че силата на културата се ражда, когато творчеството и знанието се споделят, а не се приватизират.

Добре, че е комунистката Искра Баева, та да спрат, да се говорят глупости по темата...

Опитвах се да го кажа по заобиколен начин преди няколко дни. В момента начертанията на азбуката, на която пишем идват от Русия, искат или не искат сегашните културтрегери. Новите начертания се появяват по времето на Петър I и са наречени "граждански шрифт", при това формата също не е руска, а идва от Западна Европа.
Голямото дело на Кирил и Методий е не само изнамирането на азбуката (глаголицата), а преводът на богослужебната книжнина на славянски език, в случая на езика на солунските славяни, т.е. на славяните от т.н. българска езикова група. Огромната заслуга на Българската държава, в лицето на Борис I и Симеон I е запазването на делото на двамата братя и пълната държавна подкрепа на неговото по-нататъшно развитие. Трансформирането на глаголицата в кирилица е само страничен фактор на огромния размах на развитието на старобългарски на богослужебната, а по-късно и светската книжнина, което от своя страна формира в определени граници синтеза на българи, траки и славяни. Резултатът от това формиране е създаването на единен български народ. Без тези народностно формиращи условия, при огромна и добре функционираща държава хегемон като съсед, не се знае на къде би се отправила съдбата на трите народа.
Ние сме Левски, Левски (София)!!!

Потребителски аватар
pomiqrat
Мнения: 17853
Регистриран на: 20 юни 2009 14:57
Контакти:

Re: Тема за политика - България

Мнениеот pomiqrat » 25 май 2024 13:33

Капка Тодорова

Старославянски, църковнославянски или старобългарски? Как се нарича езикът, за който Кирил и Методий съставят азбука и на който правят първите писмени преводи на християнски текстове?

Русия и русофилите упорито наричат езика, на който пишат Кирил и Методий, старославянски, като това е опит да заличат българските му корени и да изкривят историческата истина, че българският е в основата на книжовността и духовността на руската култура, а не обратното.

Но все пак има ли разлика между тези три термина?

Староцърковнославянски или старославянски, или старобългарски (собствено име словѣньскъ ѩзыкъ, транслитерация словѣньскъ языкъ "славянски език") е наименованието на най-стария писмен славянски език, който се е развивал или записвал от 860 г. нататък и от който към края на XI в. възникват различни разновидности на църковнославянския език.

Терминът "староцърковнославянски" се основава на почти изключителната му употреба като църковен език. В миналото езикът е бил наричан и старобългарски (български старобългарски starobălgarski), тъй като повечето от запазените староцърковнославянски паметници имат български характеристики. В България терминът "старобългарски" все още се използва по отношение на средновековната Българска империя, чийто държавен език е бил той и която е изиграла значителна роля в християнизацията на източните и южните славяни, като е разпространила старобългарския език, писменост и култура сред останалите славянски народи. В повечето славянски страни обаче се предпочита налаганият от Русия по-късно термин старославянски (руски старославянски език staroslawjanski jasyk, чешки staroslověnština и т.н.).

Признаван от всички обаче факт е, че Кирил и Методий са солунчани и говорят местното южнославянско наречие, правят азбука и преводи на него. То е близко до говорените и днес в Родопите диалекти. Диалектната основа е солунският славянобългарски диалект - това е първото, което трябва да се знае. Този солунски диалект - установено е от езиковедите - стои в пряка генетична връзка със съвременните български говори. В него фонетични, морфологични и някои синтактични особености, които съвсем определено го свързват със съвременни говори на територията на България, по-конкретно с т.нар. "руски говори" в Източните Родопи. Важни фонетични особености, които разкриват българската диалектна основа на Кирило-Методиевия език, е ШТ, ЖД на мястото на праславянските съчетания т, щ. Това е характерна особеност на българския език, която не се среща при другите славянски езици и която свързва езика на светите братя Кирил и Методий със съвременните български говори, т.е. говори за българската диалектна основа на този език. В науката съществува вече утвърдено становище, което се заражда през ХIХ век, когато се заражда славистиката, че народностната основа на Кирило-Методиевия език е българска и неслучайно за това много от славистите наричат езика на светите братя Кирил и Методий "старобългарски".

По молба на моравския княз Растислав към Византия и Източната църква да изпрати духовници, които да разпространяват християнската вяра, братята Константин (по-късно наречен Кирил) и Методий са натоварени от патриарх Фотий I с мисионерска дейност и през 863 г. заминават за Моравската империя. Константин вече е превел части от Евангелията, а по време на мисията - Псалтира и други християнски книги на славянския език на Солун, който е познавал, и ги е записал с помощта на създадената от него глаголица.

Историята им е известна – те биват прогонени, а учениците им преследвани. България им дава убежище и възможност да развият създаденото от Кирил и Методий.

С прогонването на мисионерите и техните ученици през 886 г. писмеността се разпространява и в Българската империя на юг. Глаголицата, която продължава да се използва в Моравската империя въпреки изгонването, се разпространява в голяма част от Балканите, където се развиват два варианта на писменост: ъгловият западен в района на днешна Хърватия и кръгъл източен вариант на глаголицата в днешната българо-македоно-сръбска област, който обаче е заменен от кирилицата преди края на IX век. В алпийско-славянския югозапад, т.е. в района на днешна Словения и на север от нея, понякога се използва и латиница. Макар че староцърковнославянският първоначално е само език на славянската литургия, от 893 г. той става държавен език на Българската империя.

Християнизацията, предизвикана от Моравската мисия и прогонването на апостолите на юг, означава най-голямата културна промяна в Южна и Източна Европа до времето на Реформацията. Под управлението на различни владетели възникват по-малки центрове, в които староцърковнославянският език също се превръща в литературен език на високо ниво и достига своя разцвет през X в. в Преславската и Охридската школав тогавашните столици на Българската империя. Оттам езикът започва да оказва влияние върху източните славяни през следващия период.

Въпреки солунския си славянобългарски диалект, двамата проповедници могат да бъдат лесно разбрани от своите славянски братя на север, които говорят моравско-словашко-панонски диалекти, тъй като по онова време регионалните диалекти все още са много сходни. Днешните сравнително големи различия датират от около XI век, когато се появяват различни варианти на староцърковнославянския език, които днес се обобщават под общия термин църковнославянски. Те включват българския църковнославянски (известен също като среднобългарски), както и руския, сръбския, хърватския и чешкия църковнославянски.

През 1652 г. църковнославянският език, установен от патриарх Никон, става литургичен език на славянската православна църква. Оттогава той се нарича още новоцърковнославянски или синодален църковнославянски и до днес е запазил статут, сравним с този на латинския в Римокатолическата църква.

Въпреки че влиянието на църковнославянския върху по-младите славянски езици е огромно, трябва да се приеме, че най-старият писмен славянски език е южнославянският диалект на първите мисионери, а не общ прародител на славянското езиково семейство, като прото- или праславянски. Въпреки това, поради възрастта си, староцърковнославянският все още е доста сходен с праславянския, поради което е от голямо значение за историческото и сравнителното изучаване на славянските езици.

Историята на изследванията на староцърковнославянския език води началото си от основаването на славянската филология в началото на XIX век. Трудът на Йозеф Добровски Institutiones linguae slavicae dialecti veteris (Институции на стария диалект на славянския език), публикуван през 1822 г., се смята за пионерски труд в тази област.

Въпросът за произхода и родината на староцърковнославянския език винаги е занимавал интензивно славянската филология. Добровски търси родината на езика на юг; през 1823 г. в труда си "Кирил и Методий, апостолите на славяните - историко-критически опит" той пише: "чрез усърдно сравняване на по-новите издания с най-старите ръкописи все повече се убеждавам, че езикът на Кирил е старият, все още несмесен диалект, говорен в българските територии". Йерней Копитар пък е убеден, че произходът на староцърковнославянския трябва да се търси в Панония, че това е езикът, "който е процъфтявал сред панонските славяни преди около хиляда години" ("quae ante mille fere annos viguit inter Slavos Pannoniae").
.
Тъй като почти всички оцелели староцърковнославянски текстове по това време произхождат от България, Павел Йозеф Шафарик въвежда термина "старобългарски" в своя труд "Serbische Lesekörner" (1833 г.) и в труда си "Slovanské starožitnosti" (Славянски древности), публикуван през 1837 г. В Германия именно Август Шлайхер, а след него Йоханес Шмидт и Август Лескин популяризират термините старобългарски и църковнославянски. Трябва само да се има предвид, че езикът никога не е получавал това име в най-старите и съвременни източници; името се появява за пръв път в гръцки източник от X в. (Vita S. Clementis). От друга страна, за IX в. терминът "старобългарски" би се отнасял с по-голямо основание за прабългарите и техния език, които по това време все още не са били напълно славянизирани.

Съвременните изследвания на староцърковнославянския език разделят староцърковнославянския период на ранен църковнославянски език от мисионерския период, период на класически староцърковнославянски език (Х-ХІ в.) и късен староцърковнославянски език от началото на следващото столетие. Най-ранните ръкописи на староцърковнославянски език, които са оцелели и са известни днес, са от класическия период на Х и ХІ век. Сравнително малкият канон на оцелелите езикови паметници от този период включва само около 30 ръкописа и не съвсем 100 надписа, най-известните от които включват надгробната плоча, издигната от българския цар Симеон около 893 г., четири по-големи евангелски ръкописа, два евангелски фрагмента, един псалтир, литургични текстове и сборници с библейски откъси. По-късните копия често показват характеристики на по-късния църковнославянски език или на развиващите се в региона езици.

По-нататъшните открития и находки на староцърковнославянски документи, например откъс от евангелски ръкопис във Ватиканската библиотека през 1982 г., разшириха общия лексикален корпус, който въпреки малкия брой текстове все пак достигна известни размери и към който освен първоначалната богословска лексика беше добавена лексика от други области като ранната историография, философията, медицината и ботаниката. Школата в Преслав е известна и със своите поетични произведения.

В допълнение към частичния превод на Библията и литургичните текстове, както и на литературните текстове (включително биографията на Константин и предговора към приписваното му Евангелие), направени от Константин и други мисионери, по-късно са преведени и произведенията на църковните отци (например Василий Велики и други) и философите. Тук преводачите са от допълнително значение, тъй като представянето на сложни и абстрактни философски въпроси на един предимно говорим език означава, че може да се използва само ограничен речник. Процесът на разширяване на езика, започнат от първите преводачи и така плодотворен за староцърковнославянския и по-късно за църковнославянския език, продължава и след края на Средновековието чрез създаване на думи, заимствания, заемки и преводи, главно от гръцки и латински, но също и от иврит и старовисоконемски.

Русия използва обаче изцяло старобългарския език чак до 18-и век.
2 000 и пак ми задай същия въпрос.

Става въпрос за 1989 г. :lol: :oops: :lol:
Drunken_Master написа:а доходът на глава от населението - 7500 долара годишно (повече, отколкото през 2011 г.)


Drunken_Master написа:България щеше да е 50-60 млн., ако не бяхме под Османско робство.

Потребителски аватар
Drunken_Master
Мнения: 20435
Регистриран на: 30 май 2012 15:50
Местоположение: TD Garden
Контакти:

Re: Тема за политика - България

Мнениеот Drunken_Master » 25 май 2024 18:41

След прекратяване на доставките на природен газ през Украйна от 1 януари 2025 г. се подготвя преустановяване на транзита на природен газ от „Турски поток“ през България за региона, съобщи председателят на Българската газова асоциация Пламен Павлов. Той коментира срещата на служебния министър Владимир Малинов в Белия дом, след която от пресцентъра на министерството на икономиката публикуваха изявление на служебния министър, че България ще доставя американски газ за Украйна и региона.

Бургаския капацитет ще излезе прав накрая... Изображение
ivan56 написа:Когато се говори за Украйна удобно винаги се слага период около 17-18 в украинци по тези места е имало още от 10 в. Историята им е доста сходна с нашата дълги периоди са били под шапката на някой но това не значи че няма такава държава

#галилейеотбурГАЗ

ReBorn1982
Мнения: 8315
Регистриран на: 12 апр 2022 21:00
Контакти:

Re: Тема за политика - България

Мнениеот ReBorn1982 » 25 май 2024 20:51

https://www.24chasa.bg/bulgaria/article/18010238

Тагаренко си има "достоен" заместник .... мазна пионка, чиято основна задача е обслужване на интересите на САЩ и Украйна.

Потребителски аватар
Der Schmarotzer
Мнения: 2769
Регистриран на: 16 юни 2012 11:07
Контакти:

Re: Тема за политика - България

Мнениеот Der Schmarotzer » 25 май 2024 20:57

проф. дин Лиляна Симеонова, един от най-големи познавачи на този период, в момента работи по специална покана като ръководител на проект на Dumbaton oaks (неграмотниците да си проверят какво е това), освен това е един от активните членове на "Америка за България":
НА КАКВА КИРИЛИЦА ПИШЕМ ДНЕС?
Кирилицата е преминала през няколко етапа на развитие. СТАРОБЪЛГАРСКАТА КИРИЛИЦА, която и днес може да се види в някои наши стари църкви, се състои от 24-те главни букви на гръцката азбука плюс още 8 знака, които отговарят на фонетичните особености на българския език. В момента използваме вариант на т.нар. РУСКА КИРИЛИЦА, известна и като ГРАЖДАНСКИ ШРИФТ на Петър Велики. Това е опростена, барокизирана графична форма на кирилицата, доближаваща се до т.нар. френска и италианска антиква от началото на ΧVIII в. Изработена е в Амстердам по заповед на Петър Ι и е наложена за употреба в Русия с негов указ от 1708 г. С този нов шрифт се улеснявало книгопечатането. Ръкописният му вариант се развива към втората половина на ΧVIII в. През Възраждането руската кирилица е възприета в България и Сърбия. През 50-те години на ХХ в. у нас са правени опити да се придаде нова графична форма на кирилицата. Усилията за създаване на БЪЛГАРСКА КИРИЛИЦА със своя графична специфика продължават и днес.
Ние сме Левски, Левски (София)!!!


Върни се в “Свободна зона”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 26 госта