CTAHKO написа:Странджата написа:До Цецо Чука
В 1452 един висш византийски юиновник казва на папския легат е казал – по-добре да видим турската чалма насред столицата ни, отколкото латинската митра. И всички балкански православни държави, воглаве с Византия, са докарали и предоставили Балканите на чалмите ....
Сложете малко ред в мислите си. Протест, събор, събрание – но на друга църква, а не на православната. Така че не, ако си православен, се замисли над думите от молитвата за живи –отстъпилите от православната вяра и заслепените от гибелни ереси и секти просвети със светлината на Твоето познание и присъедини към Твоята света, апостолска съборна Църква.
Пък заглавието на темата - какво да го обсъждаме - то си е светотатство - "протест срещу Бог" - все едно сте си го избрали като премиера на последните избори .....
Странджа, България пада доста по-рано под Османско иго

Така е, България пада по рано, но преди падането на Цариград е имало предложения от Западната Църква за подписване на уния, с ангажимент от нейна страна, за помощ срещу Османците. Показателен е примера на Св. Марк Ефески, който не приема предложението направено от Папата 4 и е единственият епископ, който отказва да я подпише и така запазва Православието от подчинение на Западната Църква, изпадането му в ерес.
Св. Марко Ефески е велик светител Божи и един от най-големите отци и учители на църквата, наречен от своите съвременици Нови Василий, Нови Богослов и Стълб на Православието. Той е единственият епископ, който не е подписал унията с папа Евгений IV на общия източно-западен събор във Ферара и Флоренция през 1438-1439 г. и така чрез него Бог е спасил нашата свята, апостолска, православна вяра. Благодарение на него православната ни църква е избегнала робството под неправославните латинци.
Когато латинците уверявали св. Марко, че различието между двете изповедания е съвсем незначително и че той, може веднага щом реши, да подпише съглашението, светецът им отговорил:
"Спомнете си как управителят на областта уговарял св. Теодор Студийски веднъж само да се причасти заедно с еретиците и след това да прави всичко, което му е угодно, и как му отговорил светецът: "Знаеш ли на какво прилича твоето предложение? Приеми да ти отрежат главата, пък после ходи където искаш."; защото често най-важното в догматите е онова, което за мнозина е маловажно...
...Аз мисля, че онзи, който доведе това разделение и разкъса изтъкания свише хитон на Господното Тяло (църквата), ще бъде хвърлен на вечно осъждане също като онези, които Христа разпнаха и като всички от века безбожници и еретици.
Еднакво се анатемосва всеки еретик, бил той епископ или мирянин.
Еретиците на своя глава и погрешно тълкуват словата на светите богослови и отци.
Много еретици е имало, но никой не е дръзнал да изменя на Светия Символ, а само вие."
В историята на Флорентинския събор, съставена от члена на византийската делегация Силвестър Сиропул, се разказва, че когато кардиналите поднесли на Евгений IV акта за унията, подписан от гръцките представители, папата попитал дали е подписал Марк Ефески и след като не видял подписа му, рекъл: "И така, ние нищо не направихме".