Мнениеот The true » 30 ное 2009 17:39
Най-големите онлайн букмейкъри настъпват все по-агресивно на българския пазар. Губещият засега е "Еврофутбол"
През изминалото лято немалко мъжки погледи бяха привлечени от усмивката на позната русокоса фолкпевица, която украсяваше билбордовете на столицата, седнала върху... футболна топка. Фотосесията се оказа част от задълженията й като рекламно лице на една онлайн букмейкърска къща - Sportingbet. Тя е първата компания, която през 2003 г. преведе своята уебстраница на български и даде официален старт в агресивната надпревара за клиенти от България.
Днес в интернет пространството могат да се намерят над четири хиляди сайта, които предлагат хазартни игри и залози. Една част от тях последваха примера на Sportingbet и вече предлагат българска версия на платформите си като част от стратегиите си за навлизане на този пазар. Но докато не заложиха на агресивната реклама, те оставаха незабележими. Дали и как ще могат да се задържат на пазара обаче, зависи от начина, по който ще бъде регламентирана дейността им. В България, както и в повечето европейски държави все още липсва ясно установена регулаторна рамка за хазартните онлайн игри, което принуждава организаторите им да работят на ръба на закона.
Ще изяде ли мишката фиша
Регулирането на интернет залаганията е задачата, над чието решение все още се мъчи цяла Европа. Причината е, че за първи път развитието на бизнеса и на пазара изпреварва регулациите. В някои страни, като Великобритания например, режимът е либерален. В Италия и Франция се блокират сайтовете на компании, които не са лицензирани по националното законодателство. Франция отива по-далеч - търговските банки там са задължени да отказват преводи от нелицензирани онлайн хазартни сайтове. Най-крайна засега е Германия. Страната прие закон, с който даде срок от три години, в който организаторите на онлайн игри да закрият своите интернет страници. Истината обаче е, че пазарът успява да излъже подобни рестриктивни схеми. "Блокирането на сайтове е технически невъзможно. В Италия бяха блокирали около 30 хиляди хазартни сайта. Няколко месеца по-късно на тяхно място възникнаха 35 хиляди нови", обяснява Константинос Димитриадис, юрист в Европейската комисия. Според него идеята да се ограничат залозите в интернет, като се блокира изплащането на печалбите през търговските банки, също не дава резултат. "Какъв е проблемът да си разкриеш сметка в друга държава, в която няма забрана, и да получаваш преводи от нея", пита юристът. Според него възниква и още един казус - много от страните, които забраняват онлайн залаганията, могат да бъдат съдени от компаниите, тъй като подобни рестриктивни мерки се приемат като ограничаване на правото на свободна търговия. По данни на ЕК към 2004 г. в ЕС спортните залагания в интернет генерират 2.3 млрд. евро оборот и се очаква до 2010 г. те да се увеличат до 20.8 млрд. евро.
Как се печели
Основното предимство на онлайн операторите е в по-високите коефициенти при спортни залагания, в лесния достъп до системата и в огромното разнообразие на игри, най-вече при залозите на живо. Нормата им на печалба е около 8-10% от обема на всички направени залози при нормални стечения на обстоятелствата. А това означава липса на огромни изненади или уговорени мачове.
Повечето от тях оперират от страните, в които са базирани (виж втория текст) и рядко разчитат на местни фирми дистрибутори. Преди няколко месеца Sportingbet обяви, че е придобил бизнеса и активите на своя български маркетинг партньор Belmond International за общо 11.2 млн. паунда. Покупката на регистрираната в офшорна зона българска компания бе представена като част от стратегията на Sportingbet да намали зависимостта си от своите маркетингови партньори чрез подобни сделки в скандинавските страни, Италия и Турция.
Ако онлайн букмейкърите все пак имат персонал в съответната държава, той обикновено се свежда до няколко оператори, които ориентират клиента при навигацията в сайта, или пък лице за управление на рекламата. Но и това е рядкост - в повечето случаи всичко се прави от дистанция, някъде в офисите в Европа. Повечето от тях не отговарят на запитванията на "Капитал" за дейността си в България Тези, които все пак отговарят, се ограничават с общи данни.
От Bet365 например обясняват, че единственото им представителство в България е тяхната рекламна агенция. От компанията допълват, че регистрират по 5 хил. уникални посетители на седмица в българската версия на своя уебсайт. Повечето онлайн букмейкъри обаче отказват да коментират броя на своите клиенти в съответната държава, както и обема на направените от тях залози.
Председателят на Държавната комисия по хазарт Димитър Терзиев заяви, че според данни на Главната дирекция за борба с организираната престъпност (ГДБОП) през миналата година към онлайн операторите са изтекли около 500 милиона лева, като очакванията са всяка година тези обеми да нарастват с по 20%. За сравнение, това са приблизително приходите за 2007 г. на "Еврофутбол". Според хора от бранша изнесените от ГДБОП данни са силно преувеличени. Освен този доклад обаче няма реален измерител за състоянието на този пазар, както и информация какво се случва на него.
Бясна надпревара
Засега един от най-силните козове на онлайн сайтовете за залози е агресивната им маркетингова политика. "Партньорството с Българския футболен съюз е в основата на кампанията за засилване на ангажиментите на bet-at-home.com в Източна Европа. Компанията ще концентрира маркетинговите си активи върху промоционални и PR проекти в България и в бъдеще", коментират от австрийския сайт bet-at-home.com.
В България Sportingbet пък e спонсор на два отбора от А група - "Славия" и "Спартак" (Варна). Всички тези компании навлизат все по-агресивно и на пазара на реклама и според наблюдатели целта им е да изтласкат "Еврофутбол" от него. Реално онлайн сайтовете за залози се явяват конкуренция най-вече на офлайн букмейкъра и в по-малка степен на казината.
От "Еврофутбол" се оплакват, че са поставени в неравностойно положение по отношение на спазването на Закона за хазарта в частта за реклама и предлагане на бонуси. По закон фирмата няма право на директна реклама с призив за залагане, нито пък да стимулира клиентите си с парични суми. Това обаче е обичайна практика при интернет операторите.
"Експанзията на интернет е невероятна. Така ще издържим още няколко години", твърди Николаос Арсенопулос, изпълнителен директор на "Еврофутбол", в която мажоритарно участие има бизнесменът Васил Божков. Неофициално изчисленията на компанията за тази година показват, че ще има спад на приходите и оборотът ще под 500 милиона лева. Вероятно в началото на следващата година за първи път от създаването си преди 15 години букмейкърът ще прибегне до съкращения на персонал. Неофициално от компанията признават, че ако регулаторната рамка не се промени, ще издържат още максимум четири години. Компанията отчита, че за миналата година 17% от тиражите им са били на загуба, а друга част са били с минимална печалба. Въпреки това обаче финансовият резултат на компанията е положителен - над 50 млн. лв. Любопитен е и фактът е, че лице, свързано с единия от съсобствениците на "Еврофутбол" - Стефан Найденов, е регистрирало няколко фирми през 2007 г. с идентични наименования на големите онлайн оператори. Това някой ден може да му помогне, ако чуждите букмейкъри решат да стъпят легално на пазара.
От гледна точка на клиента най-голямото предимство на сайтовете за залагания са по-високите коефициенти, които те предлагат. Могат да си позволят това, тъй като са с оптимизирани разходи в сравнение с наземните оператори с лиценз. А от офлайн букмейкъра отново обясняват, че освен данък върху оборота от 10% те плащат 6% на всеки букмейкър и 1.5% на регионалните представители. Практически компанията започва с минус 17.5% надпреварата с онлайн операторите и затова от нея твърдят, че "единственият ни вариант да ги компенсираме е чрез по-ниски коефициенти".
--------------------------------------------------------------------------------
Въпрос на регулация
Според "Еврофутбол" интернет операторите нарушават няколко български закона, но досега не е направено нищо, за да се санкционира дейността им. Основното им нарушение според компанията e, че те нямат лиценз от Държавната комисия по хазарта (ДКХ). Такова на този етап обаче няма как да им бъде дадено, тъй като в закона липсват текстове, които да посочват конкретни изисквания.
Комисията от дълго време подготвя промени в нормативната база, които да регламентират този бизнес, и в момента по думите на Терзиев те са на етап "прецизиране на текстовете". Основните промени са свързани с утежняване на процедурата по лицензиране на онлайн операторите. Законът ще предвижда всички сървъри на оператора да са разположени на територията на България и да са свързани с Националната агенция по приходите за отчитане на оборотите им. Зад част от тези идеи преди време се обявиха и от Българската асоциация на организаторите на развлекателни игри, за която е известно, че представлява интересите на "Еврофутбол".
Ще се изисква ясна система за регистрация на участниците, за да не се допуска участието на непълнолетни. Друга идея на комисията е да има гаранции за спазването на Закона за защита на личните данни и за изплащане на печалбите. В момента практиката е такава, че за да си получиш печалбата от направен онлайн залог, трябва да изпратиш сканирано копие от личната си карта. Някои оператори се възползват от десетки възможности да не изплащат печалба - от съмнение за уговорен мач, какъвто имаше на двубоя "Ботев" (Пловдив) - "Беласица" (Петрич) , до грешка при изписването на коефициентите.
Какво се случва с тези, които не получат лицензи? Терзиев предвижда да се въведе забрана за достъп до нелицензираните сайтове централно чрез доставчиците на интернет по примера на Италия (виж карето). Въпросът обаче е доколко българската държава ще успее да се справи с предизвикателството "регулация на онлайн хазарта", при положение че все още нито една европейска страна не е намерила добро решение.
Големите на е-пазара в България
Sportingbеt Създадена е през 1998 г. и е със седалище в Лондон. Компанията има над 50 сайта, които предлагат покер, онлайн залагания, казино и други игри в над 100 страни. Листвана е на алтернативния сегмент (AIM) на Лондонската фондова борса. Компанията обяви консолидирана оперативна печалба от 11.7 млн. паунда за второто тримесечие на финансовата година (до 31 януари 2008 г.), което е увеличение от 275% на годишна база. Броят на потребителите й в Европа е над 220 хиляди.
BetandWin International Oнлайн букмейкър за спортни залагания, основан през 1999 г. от Саймън Болд и известен с търговското си наименование Bwin. Две години по-късно фирмата е закупена от австрийската BETandWIN.com Interactive Entertainment, която също предлага разнообразни хазартни игри. По това време тя има лиценз за букмейкър в Германия и е насочена основно към пазара в Европа. Нейна собственост е и борсата за залагания Betbull. Компанията bwin International Ltd. притежава и два лиценза, издадени от правителството на Гибралтар.
Bet-at-home.com e с установени седалища в Австрия и Малта. Основана е през 1999 г. във Велс (Австрия). Листвана е и на виенската и франкфуртската борса и има повече от 1.5 млн. клиенти. Компанията е официално на българския пазар от септември 2006 година.
. е компания за спортни залози, лицензирана във Великобритания, Австралия, Малта, Италия, Австрия и Германия. Притежава най-голямата борса за спортни залози, която оперира от Великобритания. Останалите платформи на . включват букмейкърска дейност, извършвана от Малта, а също така и втора борса за залагания в Австралия.
Bet365 е британска компания, която доскоро бе една от малкото, които предлагаха и залози в САЩ. Стартира през 70-те години на миналия век като офлайн букмейкър, но преди десетина години пренася бизнеса си изцяло онлайн. Сега компанията предлага онлайн залози, покер и казино в 140 страни. Продажбите й достигат милиони британски паунда годишно.
Георги Филипов, Вера Денизова | публикувана на 10 октомври 2008 в 12:37 часа The true
Мнения: 23
Регистриран на: 31 Окт 2009 22:13
Лично съобщение