Представете си един свят, в който мишките преследват котки, Уве Бол получава награди от фестивала в Кан, а Майкъл Джордан и "Найки" не са спечелили нито един долар заедно. Звучи абсурдно, но поне едно от тези неща щеше да бъде реалност, ако не беше една груба грешка преди повече от 30 години.
През 1984 г., след като е избран за най-добър играч в колежанския баскетбол. Майкъл Джордан решава да напусне университета в Северна Каролина година преди дипломирането си и да влезе в драфта на Националната баскетболна асоциация (НБА). Когато решава да стане професионалист, 21-годишният гард иска спонсорски договор с "Адидас".
Дистрибуторите на германския гигант били готови да подпишат с бъдещата легенда, твърди анонимен източник на Wall Street Journal, работил на тази позиция тогава. Ръководството в Германия обаче решава, че високите играчи ще са по-благоприятни за пазара и предпочита да спонсорира центрове. "Постоянно повтаряхме, че с тези момчета не можем да достигнем до клиентите. Кой би се асоциирал с 215-сантиметров човек?", заявява въпросният източник.
(Освен може би най-голямата маркетингова грешка, с Джордан е свързана и една от най-големите спортно-техническа. През същата тази 1984 г. той е избран под номер 3 в драфта. И докато "Хюстън рокетс" имат своето логично оправдание да вземе под номер 1 Хакийм Олайджуон, защото има сериозна нужда от център, то изборът под номер 2 на Сам Бауи от "Портланд трейл блейзърс" и до днес е определян от мнозина като най-лошия драфт в цялата история на северноамериканските спортни лиги.)
В крайна сметка всичко завършва с договор между Джордан и "Найки", благодарение на маркетинговия гений Сони Вакаро. А останалото е история, превърнала 198-сантиметровия баскетболист в легенда, американския производител на спортни стоки - в империя, а партньорството между двете страни - в много продадени кецове, реклами на Спайк Лий и килограми пари в брой.
Още преди да е завършил първият сезон на Джордан в НБА, става ясно, че решението на "Найки" и Вакаро в доминираната по това време от "Конвърс" лига ще се превърне в един от най-печелившите ходове в историята на спорта. (Не без помощта и на легендарната битка между Джордан и Доминик Уилкинс в конкурса за забивки през февруари 1985 г., която дава огромен тласък в продажбите на "Еър Джордан".)

И днес името Джордан продължава да носи огромни приходи на "Найки"
"Какво щеше да стане, ако..." винаги е интересен повод за размисъл. В случая с "Найки" и "Адидас" от 1984 г.? Джордан вероятно пак би се превърнал в легендарния Джордан, спечелил шест титли с "Чикаго булс", но двете компании може би щяха да имат доста различни съдби.
В момента "Найки" е пълен господар на НБА. През този сезон 283-ма от играчите в лигата са обути в "Найки", а още 39 - в "Еър Джордан". "Адидас" държи второто място, но на огромна дистанция от големия си конкурент със своите 70 играчи. А "Рийбок" е със скромните шестима клиенти, оставяйки пред себе си дори Under Armour (13) и Peak (10).
"Адидас" изпитва сериозни проблеми на американския пазар и продажбите й бележат спад през последните три години, пише Wall Street Journal. През миналата година акциите на компанията са паднали с близо 40%. Германският гигант, който доскоро беше най-големият конкурент на "Найки" в САЩ, сега губи позиции и вече е трети по продажби, изместен от Under Armour. А марката "Джордан" продължава да носи милиарди долари приходи на "Найки", независимо че той напусна лигата преди повече от десет години.
[offtopic]http://www.dnevnik.bg/istorii_na_denia/2015/03/25/2498926_kak_adidas_propuska_zlatniia_shans_s_maikul_djordan/[/offtopic]