hd29 написа:Как България беше световен лидер в производството на кари
Екип "Българска история", 20 май 2013 | Социализъм по български
...
"От година на година броят на транспортно-подемните машини, които се правят у нас нараства. През 1978 г. България дори излиза на чело в света по общ обем производство и износ на кари- около 89 000 броя. На тази позиция страната ни се задържа редица години. За сравнение по това време във всички останали страни от Европа общо се произвеждат около 17 000 – 18 000 подобни машини годишно. През 1988 г. България произвежда 1/5 от световното производство на електрокари и мотокари и по производство на човек от населението заема първо място в света (82,5 хил. за година). За 1986 г. по абсолютно производство на електро- и мотокари е на трето място в света: ФРГ – 113,7 хил., Япония – 111,6 хил., България – 84,8 хил., САЩ – 50,0 хил. За периода 1981-1990 г. средно 90% от тази продукция се изнася. В периода 1984-1990 г. делът на износа на българските електро- и мотокари е 17% от общото световно производство. (СГ-91 г. с. 311, 519).
По-голямата част от продукцията на български електро- и мотокари отива за износ. Средногодишнонеговият обем се движи в рамките на 70 000 – 75 000 броя машини. Естествено, повечето от тях – около 60 000 бройки заминават за СССР, 5 000 – 6 000 отиват в Германската демократична република (ГДР), а по т. нар. второ направление (страните извън СИВ) се търгуват около 4 500 бройки годишно. Кари се изнасят за Великобритания, Франция, Испания, Италия, Федерална република Германия (ФРГ), Египет, Сингапур и т.н. Срещу износа на кари за страните от СИВ България получава нефт, газ и метали на по-ниски цени. На практика от тази търговия страната ни само печели. Изнасяните от нас машини не винаги са изпълнени на ниво, тъй като конкуренция липсва и договорените бройки така или иначе се закупуват от социалистическите страни. Срещу тях обаче България получава конкурентоспособни, дори на западните пазари стоки"....
Разбирам,че сега е модерно да се отрича и осмива всичко направено през комунизма,но на черното ,бяло не е редно да се казва.
Понеже съм запознат с материала ще ви обесня.Противотежеста правена в Рекорд Пловдив за мотокари беше от чист чугун,както и електрокарите правени в 6 септември в София.Японците купуваха нашата продукция като виокоповдигачи,но претопяваха противотежестта и я правиха от бетон.Двигателите,ХДП-пто и стрелата я използваха.Двигаетлите бяха Перкинс произведени във Варна,предаването в Ловеч,а повдигателната уредба в Пловдив.Мейду другото в Устрем Пловдив още стои отражението на табелата Булгаррено.Те са едно от от подприятията на Булканбулграркар.Заради реекспорта производството на Рено отиде в Румъния.На времето заради правителството на Филип Димитров който уволни всички държавни служителни външно търговски дружества ги направи милионери.Връзките им останаха,те направиха частни фирми и Филип Филипов стана частен предприемач на Балканкар.Както и Бисер Димитров.Георги Найденов/макар и собственик на първата капиталистическа фирма в социалистическа България Тексим/Погледнете дали името на последния не съвпада със тъста на Дарина Павлова.И до колко са близки до Фатик.