
Вестта, че символът на Стария Пловдив е тежко болен, натъжи приятелите и почитателите му преди месец, когато Начо Културата пристигна в София за изложбата с картини от неговата колекция в новооткритата галерия на СИБанк. И до днес там могат да се видят творби на Златю Бояджиев, Димитър Казаков, Димитър Киров, събирани през годините от Атанас Кръстев.
През 1954 г., веднага след казармата, Начо Културата започнал работа в отдел "Наука, изкуство и култура" на общината и за пръв път стъпил в Стария град. Като инспектор отговарял за него, за музеите, за художествената галерия и за пловдивските художници. 14 години по-късно по негова идея било създадено управление "Старинен Пловдив", ръководено дълги години от Начо. До 1986 г. под неговата егида и по книгата на арх. Христо Пеев били възстановени най-значимите възрожденски къщи.
Благодарение на Начо Културата изпод пластовете на времето се показа и Античният театър, открита бе къща-музей на Златю Бояджиев, както и на издадетеля Христо Г. Данов. Но Начо държеше да се знае, че всичко това е свършено с усилията на много хора. Имал си обаче своя си тактика - внушавал идеите си на влиятелни хора, докато те ги приемат за свои, и нещата се задвижвали.
Една от максимите му бе, че градовете се правят от хората. Той пък е направил над 200 експозици. Меценат и колекционер, символ на пловдивската бохема и спомен за славното време на културния живот в града, около него се събирал цветът на националната ни интелигенция.
Само преди година - на 17 септември, Начо Културата отпразнува своя 80-годишен юбилей. Обичаха го и големи имена на изкуството, и най-обикновени люде.
Пенсионер от доста години, Атанас Кръстев живееше тихо в 200-годишен дом в Стария град, заобиколен от картините (купени и подарени) на своите многобройни приятели художници, от любимите котета и огромната каракачанка. Влюбил се в тази къща преди много години, когато зърнал гледката към Небет тепе от нейния дървен чардак. Пожелал си да живее в нея и съдбата му помогнала. Кого ли не е приютявал в дома си - Катя Паскалева и Георги Божилов-Слона, докато били млади, щастливи и бездомни; Димитър Киров и Русалия като младоженци; Там Радичков написал "Опит за летене".
В приземния етаж Начо организира малка галерия "Червено пони", където излагаше творбите на най-добрите ни художници. Имаше дебела книга, в която гостите му оставяха свои послания. В нея и днес могат да се открият думите на Емилиян Станев, Елисавета Багряна, Валери Петров, Алексис Вайсенберг, Сергей Герасимов, Габриел Гарсия Маркес... Има и многобройни негови портрети, рисувани от цяла плеяда художници - от Златю Бояджиев до Светлин Русев. На една от картините Давид Перец е написал: "Начо, ако трябваше да бъде измислена личността ти, нямаше да е така сполучлива."
А Начо казваше: "Ако човек иска дълго да живее, пътят е един-единствен - да остарее!" Не се е женил, имал много любови, но жените все го напускали. Той обаче твърдеше, че никога не се е чувствал самотен, не знаеше какво е скука. За него арх. Лалов бе казал, че никога няма да остарее, просто един ден ще умре. Така и стана.





