Мнениеот Uretsa » 27 яну 2025 22:22 
			
			
			
			Бизнесът на Audi в Китай, където германската водеща автомобилна индустрия правеше голяма част от продажбите си и още по-голяма част от печалбите, се сви с една четвърт през деветте месеца до септември спрямо година по-рано. Китайските производители на автомобили, някога подигравани от западните автомобилни ръководители като примитивни, се превърнаха в страхотни конкуренти, поглъщайки пазарен дял в и извън Китай.
Забавящият се икономически растеж в Китай и нарастващата конкуренция от страна на компаниите там подкопаха германската индустрия като цяло. В съчетание с нарастващите разходи за енергия и заплахата от нови търговски тарифи, прогнозата е мрачна, пише The Wall Street Journal.
Германските производители на автомобили и техните доставчици обявиха съкращения на десетки хиляди работни места. Производствената индустрия на Германия, третата по големина в света, се свива стабилно в продължение на седем години. Икономиката на Германия като цяло се сви през последните две години, отбелязвайки едва втория годишен спад в отчетите от 1951 г., според Федералната статистическа агенция на Германия.
Брутният вътрешен продукт се е понижил приблизително от 2019 г., преди началото на пандемията от Covid-19 – най-дългият период на стагнация от края на Втората световна война. Повечето икономисти очакват тази година отново да стагнира.  
Америка, която доскоро беше предпазен клапан , вероятно няма да се притече на помощ: президентът Тръмп заплашва да наруши световната търговия с набор от мита, които биха повишили бариерите в САЩ, най-големият експортен пазар на Германия.
За германците, които ще изберат нов парламент следващия месец, това е по-страшна версия от средата на 2000 г., когато нивото на безработица достигна 12%, двойно повече от днешното ниво.
По това време Берлин предприе непопулярни реформи на своя пазар на труда и социална система, които насърчиха повече хора да си намерят работа, като същевременно задържаха бизнес разходите и засилиха международната конкурентоспособност на износителите, проправяйки пътя за две десетилетия солиден растеж.
Икономистите казват, че настоящата криза е по-лоша, защото поставя под въпрос самата основа на икономическия модел на Германия, зависим от износа. По време на по-ранния спад икономиката на Китай растеше с около 10% или повече годишно, поглъщайки стоки и захранвайки световната търговия и световната икономика. Днес икономиката на Китай расте с половината от този темп, а обемите на световната търговия са в застой, според Световната търговска организация.
все пак малко политици се фокусират върху големите промени, които според икономистите са необходими. Германците „не искат да гледат проблема в очите. Те все още смятат, че това е пробив и може да бъде решено по начина, по който обикновено правят нещата,” каза Лудовик Субран , главен икономист в Allianz, германската застрахователна група. „Не мисля, че това ще е достатъчно.“
Страната, с 83 милиона жители, се превърна в третата по големина икономика в света, като произвеждаше и изнасяше инженерни продукти – автомобили, роботи, влакове, фабрични машини – които другите искаха да купят. Сега светът обръща гръб на произведеното в Германия и Германия няма план Б.
Доскоро последиците от този забавен икономически срив бяха ограничени до редакционни статии на вестници и публикуване на икономически данни, с малко осезаемо въздействие върху живота на избирателите.