tiamat написа:JimBeam написа:tiamat написа:Увод: Вчера гледахме Дремджиев с бащата и му ударихме един як спор - той е от групата на антиамериканосите :) Та въпросният спор ме наведе на някои мисли. Да разбия някой и друг мит ако мога :)
Все се говори, че американския газ бил скъп, дори по-скъп и от руския и съответно, че американците правели страшно много пари на гърба на Европа от този газ; защо американците не намалявали цените за братята европейци; и други подобни. Та дойде ми въпроса, колко всъщност струва амер. газ, щото в Европа цената му включва транспорт и т.н.
Първо: Ако са ми правилни изчисленията, на Хенри Хъб цената на газа е около 6-7 пъти по-ниска от тази на ТТФ. Демек, американските производители на газ не правят чак толкова много пари, колкото си мислят някои. Голяма част от парите се правят от транспортните компании и от търговците.
Второ: Най-големите производители на натурален газ в САЩ са големи мултинационални компании. Не съм проверявал, но съм сигурен, че собствеността в тези компании е много далеч да е само американска. Демек, "американците" правят още по-малко пари от газ, отколкото се говори. Пример, един от най-големите производители, BP, не е американска.
Трето: Подобно на второто, много от най-големите собственици на ЛНГ танкери не са американски. Демек, "американците" не правят чак толкова много пари и от транспорт.
Четвърто: Също като третото, много от най-големите търговци на ЛНГ не са американски. Демек, "американците" не правят чак толкова много пари и от търговия.
Резултат: Разбит мит: "Американците" гърбят грубо Европа с цените на газа.
Забележка 1: Ако някой си мисли, че се правят огромни пари от газовата индустрия, може спокойно да си купи акции в публични компании от бизнеса и да участва в печалбите. Мдд, същото съветвах и тези, които са били на мнение, че фарма компаниите правят много пари - купете си акции.
Забележка 2: Сега си спомням, дето Ленчето май беше споменала, че цените на газа в САЩ са 3-4 пъти по ниски и всички ѝ се смяха. Ако е имала предвид разликата в цените на ХХ и ТТФ, може да е била права и просто да не са я разбрали.
Забележка 3: Това го нахвърлях много набързо, щото съм зает, ама не исках да си забравя мисълта :) Тук има и неидиоти :) Ако някой забележи някаква грешка в логиката или фактологията, чувствайте се свободни да ме поправите :)
Отказахме да внесем шестте карга с американски ВПГ, вързан към Хенри хъб. Към датата, когато отказахме тези карга американският газ - 19 август - струваше малко над 9,1 долара за ММВТU, и тогава разликата, след добавяне на разходите по регазификация, застраховане, и пренос до българска ВТП, с европейската борса беше 60 евро/долара под Ти Ти ЕФ. Междувременно цената природния газ на американската борса падна с долар и сега е над 8 долара/ММВTU, което на фона на умопомрачаващите цени в Европа, увеличи размера на щетата от невзетите американски карга. Имаше периоди, особено когато цената на евроборсите просто откачи, и разликата с американската карга стигна 140 долара/МВтч, с толкова бе по-евтин виртуалния отказан американски газ спрямо договорите по които внасяхме.
Е, значи сметките ми са били горе-долу правилни, че разликата в цената е 6-7 пъти... Това май наистина се оказа голям пропуск, невзетите танкери...
Но аз с моето писание просто исках да разбия мита, че "американците" гърбят Европа с гъза. Цената, на която те продават е 6-7 пъти по-ниска. От там нататък, пари правят и други по веригата, транспортьори, търговци и т.н.
Издънка си е, защото вярваха, че Газпром ще се върне заради тяхното управление. Нали си спомняш колко сигурни бяха в първите седмици и как промиваха мозъците, че нямало друга алтернатива и дори се опитаха да забравят старта на връзката с Гърция, че да може да почне отоплителният сезон и да се вкара Газпром на пожар. Видяха, че Газпром не ги бере за живи и веднага обърнаха плочата и се разбързаха за връзката с Гърция и министъра ходеше почти всяка седмица там да проверява какво става. Ако бяхме взели и останалите 6 танкера с днешните по ниски цени и с тръгването на връзката с Гърция цената щеше да падне още и то през ноември, когато вече се чака старта на отоплителният сезон. Октомври няма да се ползва така или иначе колкото и да е студено, а така че важно беше за ноември и декември ама уви ... Все пак имам надежда, че ПП и ДБ ако вземат властта ще оправят нещата с танкерите и въпроса е дали ще стигнат навреме и може би с тази идея американците бяха склонни да пуснат поне един танкер като уважение към предишните, а не към сегашните путинови подлоги. Да не забравяме, че догодина трябва да завърши и строежа на терминала в Александруполис.
Кои са играчите в проекта за терминала
Акционери на Gastrade - компанията, която изгражда терминала за втечнен природен газ до Александруполис, с равни дялове от по 20% са г-жа Елмина Копелузу (Copelouzos Group), GasLog Cyprus Investments Ltd, DEPA Commercial SA, българският оператор "Булгартрансгаз" и гръцкият оператор DESFA SA.
Новият проект "Thrace INGS" ("Тракия") ще се състои от плаващ блок за съхранение и регазификация (FSRU) и ще бъде реализиран в Тракийско море, близо до бреговете на Александруполис.
FSRU ще има капацитет за съхранение на втечнен природен газ от 170 хил. куб. м. и ще може да доставя до максимум 22,7 млн. куб. м на ден или 5,5 млрд. куб. м природен газ годишно.
Проектът ще включва също офшорна и наземна газопроводна система, която ще свърже плаващия блок със съществуващите наземни газопроводи за пренос на природен газ в района.
