hajitsu написа:В едните се разказват случки, които могат да бъдат видени от една или няколко гледни точки (само), а останалите от много повече. Сам си прави изводите...
Веднага ти доказвам колко грешиш.
Двата финални романа от конспекта са смислово затворени във времето си. Описанията там, точния хрнотоп и т.н. обуславят представянето на точно определено време и явленията му - Възраждане, България между двете световни войни.
При един бай ти Ганьо всички тези неща са маргинални и остават като щрихи, а се набляга на конкретния герой, неговите проявеления и т.н. Вярно, че имам конкретен топос, но времето не е толкова важно, защото този е герой е обединяващ за всичко и всички. Неслучайно и името му е бай Ганьо, а после и Ганьо Балкански.
Неовазовизмът на Талев и фамилията Глаушеви няма как да надскочат социума си, защото те водят борба с фанариотите, които днес нямаме и като цяло борбата за църковна независимост е загубила своята актуалност. В този ред на мисли и българският парвеню Морев и развратната му жена Ирина също са затворени в обществото си и показват неговото падение, но днес остават отново неактуални, тъй като колко парвенюта има в момента в България тръгнали от нищото? Курви много, ама парвенюта?
И пак се връщаме към бай Ганьо, който ще е винаги актуален. Било то като дребния български търговец в чужбина, неукият българин по Европата или страшния меркантилен подлец, който прави всичко, за да се докопа до властта.