Uncle_Sam написа:Надписът на Статуята на Свободата е написан за европейски граждани.
Луда катерица колко си искаш...
Модератори: paceto, kartago, SkArY_9, slavia_forever, vaskonti, Madridist
Uncle_Sam написа:Надписът на Статуята на Свободата е написан за европейски граждани.
Uncle_Sam написа:Тая прохладна майска вечер чорбаджи Марко, гологлав, по халат, вечеряше с челядта си на двора.
Господарската трапеза беше сложена, както по обикновение, под лозата, между бистрия и студен чучур на барата, който като лястовичка пееше, деня и нощя, и между високите бухлати чемшири, що се тъмнееха край зида, зиме и лете все зелени. Фенерът светеше, окачен на клончето на едно люлеково дръвче, което приятелски надвисваше миризливите си люлеки над главите на челядта.
А тя беше многобройна.
До бай Марка, до старата му майка и до стопанката му седяха около трапезата рояк деца - големи и малки, които, въоръжени с ножове и вилици, опустошаваха мигновено хлябове и блюда. Те напълно оправдаваха турската дума: сомун душманларъ.
Бащата хвърляше от час на час добродушни погледи на тия запъхтели работници с остри зъби и несъкрушими воденици, усмихваше се и казваше весело:
- Яжте, татовата, да порастете! Пено, налей паницата пак!
Слугинята отиваше при чучурчето, дето изстиваше руйното вино, наливаше и донасяше дълбока фарфорова паница. Бай Марко я поднасяше на децата, като казваше благоразположено:
- Пийте бре, маскари!
И паницата изреждаше всичкия народ. Очите на народа светваха, бузите се зачервяваха и той си облизваше с наслаждение устните. Тогава Марко се обърна към жена си, която се понавъси неодобрително, и каза строго:
- Нека да пият при мене - да не са жедни за вино. Аз не ги ща да станат пияници, като пораснат.
Марко имаше свой практически възглед за възпитанието. Човек малообразован, от прежното време, той със своя естествен здрав смисъл разбираше добре човешката природа и знаеше, че онова, което се запрещава, по силно се желае. По тая причина, за да ги заварди от наклонност към кражба, той поверяваше на децата си ключа от ковчега с парите.
- Гочо, иди отвори севлевия сандък и ми донеси кесията с минцовете!
manoll написа:наистина, оляхте се вече...
вместо да четете тая смешна статия (първия робовладелец в САЩ бил негър...), четете нашите османисти, щом като толкова ви е интересна тази част от историята - и пишете нещо по-интересно - например за това какви области са били управлявани от българи, за везирите българи и т.н.
големия зор беше не дали е имало робство в Османската империя, а дали българите са били роби - е, като няма и един учен да твърди второто, какво повече... Още нещо, на това мнение е и науката и в другите съседни покорени народи - Гърция, Сърбия, Румъния - за Влашко, Босна
fcb_bg написа:Странджата написа:Ами прочетох турска власт, а не турско робство. А каква е била властта - Паисий си го казва ..
В първия цитат си го пише кой е завзел Търновград и какво е последвало после.
Странджата написа:Не искам по пътя на най-малкото съпротивление да кажа – ами и днес, според твоето определение, сме роби. Но това не е важно – важното е, че сме били безправни, потиснати, казано е – рая. Но това е различно от роб – затова е спорът. Роби е емоционална метафора. Роб е можел да се чувства Ботев, или пък Левски, ама не и колибарят от Троянския балкан. Така че робство първо е емоционално, второ е резултат на осъзнат избор на изказ, мотивиран не от същностни - по принцип, значения, а от интенция. Т.е. не е научно, а интенционално.
Това, че се говори за робство, не означава че го е имало такова, каквото е истинското. Паисий не е писал за робство, даже за турци по-малко е писал, отколкото за продажни гърци. Но това не пречи да казваме, че сме били под фанариотско иго. Ама иго не е същата дума, като робство, нали. И Вазов е озглавил романът си Под игото, а не да речем В робство. Така че да сме по-чувствителни към подмените и към спекулациите.
fcb_bg написа:diplomat написа:Любимият доцент на всички русофили - Иво Христов - твърди, че най-точният научен термин е османско владичество или господство. Толкова по темата. Ако имате забележки, отнесете ги към любимия си русофилски доцент.
"Турската войска нападнала България. Страшимир не искал да иде на помощ на своя брат Шишман поради злобата и ненавистта, която имал към Шишмана. Така турците взели от българите първо Едрене, после потеглили със силна войска към Търново. Станало голяма сражение и кръвопролитие. Цар Шишман се бил дълго време с турците в Търново и по клисури и укрепени места. Различни сражения и боеве имало между турците и българите. Но турците по божия воля в това време надвили и взели Търновград и поробили и завладели цяла България. Оттогава и досега те държат в робство и угнетяват българската земя. Турците завладели българската земя и царство в 1370 година"
"Такъв е краят на българските царе и на тяхното славно име, що са имали изпърво, както се написа в тая историйца. Откак българите минали Дунава и се заселили в Тракия, Македония и част от Илирик, имали свое царство и самостойна държава 980 години. Когато чедата Агарини и Измаилови насилили, и бог ги пуснал да победят много царства и кралства, тогава дошъл краят и на българското царство и то паднало под агарянска власт. В една кратка немска история се намира подред за турските царе - кой подир кого е царувал. И за султан Мурад имал там: когато взел българската земя, избрал много народ, млади и красиви юноши, със сила ги грабел и събирал в Едрене, записвал ги еничари в турската войска и ги турчел насила. Така хората в онова време имали скръб върху скръб и жалост върху жалост. Плакали горко и жалостно за българското царство. Така майки, бащи и сродници ридаели безутешно и въздишали за чедата си. Хората в онова време имали голяма тъга и жалост под турска власт. Избирали черквите, които били хубави, и ги обръщали в джамии; така отнимали черковните и манастирските места от християните: и големи къщи, и ниви, и лозя и хубави места, каквото пожелавали, грабели. Убивали първите и праведни християни и им ограбвали имота. Така хората от онова първо поколение, при които било завладяно българското царство, имали голяма скръб и жалост, и плач, докато преминало това първо поколение. Следващото поколение полека-лека навикнало да живее с турците. Така турците изпърво били свирепи и големи грабители. Когато се затвърдили в цариградското царство, научили много от християнския ред и право и за известно време в началото престанали малко, засрамили се да ограбват незаконно християнските вещи и имота им. Но в сегашно време окаяните пак нямат никаква правда, нито съд."
Заповядай да редактираш със съвременни термини "История Славянобългарска".
Der Schmarotzer написа:Единственото, което заслужава внимание и за което е на това място в пантеона на българите, в тази история на България е единият от предговорите - "О, неразумни юроде...." Останалото е смесица от неверни и измислени неща. Няколкото други истории, издадени дори по-рано от тази на Паисий, са с много по голямо качество като правдив разказ за българската история.
Потребители, разглеждащи този форум: Thsmith и 15 госта