Петият елемент на Хип-Хоп културата...
Публикувано: 13 яну 2019 16:44
Такаааа...От доста време се надъхвах да създам подобна тема,отдаваща нужният респект към този велик музикален жанр,но между семейните задължения и работата ми,все не ми оставаше нужното време.Както и да е...Моля модераторите,да не местят или трият темата,защото баскетболът и рап музиката вървят ръка за ръка !
Корените на хип-хоп културата се залягат в западноафриканската и афроамериканската музика.Със сигурност едновремешните джаз,рок и соул музиканти имат огромно влияние в създаването й,но тъй като дори и в Уикипедия не са особено конкретни в това,кой е създателя на хип-хоп музиката,ще бъда по-конкретен и обстоятелствен...
Хип-хоп културата си има своят създател и неговото име е Клив Кембъл.Клив е роден в Кингстън,Ямайка и неговият артистичен псевдоним бил Kool Herc (Kool - защото по това време е било модерно да се добавя към името,а Herc - от Херкулес,понеже негов приятел го наричал така,заради физическата му сила).Клив е наричан още и "Бащата на Хип-хопа" и той е създателят на т.н. четири елемента в хип-хопа - МС-инг,DJ-инг,Брейк денсинг и Графитинг.
През годините DJ Kool Herc е бил обект на много критики,относно това,дали изобщо е бил дал началото на тази култура.Някои негови критици смятат,че хип-хопа се състои всъщност,не от четири елемента,а от пет...считайки,че стилът на обличане също е от особено значение.
Каква е историята с тези "четири елемента" и до колко са важни те в хип-хоп културата ?
Историята свързана с брейк денсингът е доста спорна,но е ясно,че част от движенията и стъпките са взаимствани от древните латиноамерикански племена.Други пък смятат,че са откраднати от "лунната походка" на Майкъл Джексън и другите му подобни движения.Този стил добива широка популярност за кратко време и тук отново е намесен Клив Кембъл,който през седемдесетте години,създава в Бронкс първите брейк формации.По негова "вина" започват и т.н. "надигравания" между B-Boys или B-Girls,които при победа имали възможност да откраднат името на победената група.Понеже "надиграванията" събирали страшно много привърженици,започват и да се записват по стените на сградите,кога и къде ще бъде следващата битка,кой е победителят и т.н. като по този начин се създава и графитингът.С течение на времето "анонимните" подписи развиват облик(style–композиции от преплетени и въртящи се линии и bombing техника)и прерастват в пъстри спрейкартини,разказващи за случки,мечти и реалности.Заформят се съревноваващи се групи,както в брейкинга,но тук те се наричат crews,или самостоятелни творци като най-често ги съблазняват цели от рода на подземни паркинги,стените на градския канал и най-вече гари и вагони на влакове.
Стигаме и до най-интересната част...Както ви написах по-рано Клив е родом от Ямайка,но израства в Бронкс,където с родителите си емигрира,когато бил на дванадесет години.В началото на седемдесетте Kool Herc бил един от малкото популярни диско водещи в Ню Йорк.Всъщност той не бил точно "диско водещ",защото не е пускал в клуб,а...пред домът си.Най-честите тракове,които пускал на грамофонът си били тези на Джеймс Браун,защото Кембъл му бил огромен почитател.Как се заражда MC-инга и DJ-инга ?
Понеже Kool Herc започнал да събира публика пред домът си и започнал да печели добри пари от това свое начинание решил,че е редно и да разнообрази малко траковете,въпреки огромният брой почитатели на легендата - Джеймс Браун.По време на поредната страхотна музикална вечер Kool Herc забелязал,че публиката направо подивява от кеф,когато в една част от песента се "изключват" всички музикални инструменти и остава само чист бийт.ОК,но във всяка песен този момент траел не повече от десет-петнадесет секунди.Кембъл,обаче намерил решение и за този "проблем"...За целта използвал ръцете си като движил грамофонната плоча назад-напред и по този начин "увеличил" значително еуфорията на своята публика.Години след това DJ Grandmaster Flash и Grand Wizzard Theodore,започнали да използват грамофоните като музикален инструмент...
МС-инга се зародил долу-горе по същото време.Кембъл започнал да поздравява част от хората,а после да повтаря текстовете на песните,които пускал,а публиката му трябвало да му отговаря.В последствие си назначил свои хора,които да измислят текстове като карат и публиката да се включва "римирайки"...Смята се,че по време на репетиция и доусъвершенстване на словесните умения,МС от седемдесетте с псевдоним Lovebug Strarski изтананиква фразата hip-hop,докато диджеят сменя плочите за своите „паузи“ от късчета ритъм.Обикновено в такива моменти МС-тата запълват липсата на лирика със странни и дори нелогични фрази,за да поддържат непрестанно „словесното“ пространство. Така се ражда думата „хип-хоп“...
В последствие "новото звучене" започва да придобива широка популярност като покрай Kool Herc и DJ Grandmaster Flash се зараждат и първите рап групи.Често текстовете им били доста кратки,но и изпълнени с нецензурни рими,които използвали за да бъдат максимално оригинални.
Рап музиката си има своят крал и неговото име не е,нито 2Pac,нито Biggie...Казва се Къртис Блоу,а неговият трак "Basketball" го държи на върха на списание "Billboard" през 1984-та цели дванадесет седмици !
Той е и един от първите MC-та,които сключват мултимилионен договор с музикална компания.Де факто Блоу е първият комерсиален рапър...
В последствие Къртис Блоу използва огромното си изградено влияние в хип-хопа и с идеята на Afrika Bambaataa и Kool Herc,решава да създаде и продуцира своя собствена група,отлично познавайки качествата на дългогодишният си приятел и един от групата Джоузеф Симънс.А групата била - Run DMC,които поставят началото на "Златната ера" на рап музиката.Блоу дори става "Продуцент на годината" цели три пъти през осемдесетте години.
И така...Годините си минават,а хип-хоп културата започва да придобива все по-голяма популярност.Ритъмът става забързан,както и лириката – нападателна и описваща,но най-вече осмиваща,дори саркастична.Засяга социални проблеми и преминава в сферата на артистичен социален протест.Темите се поднасят много горделиво с поучителна жестикулация.Тонът в гласа на рапъра е далеч по-надменен и уверен в убежденията, зад които застава,а понякога словото му звучи като това на глашатай,разгласяващ новина.Записите биват скъсявани до няколко минути,за да се излъчват възможно по-често в ефир...
В краят на осемдесетте хип-хоп културата е много близо до достигане на своят апогей ! Заражда се т.нар. "гангстерски рап" с групи като N.W.A. и Comptons Most Wanted.И докато през седемдесетте и осемдесетте влиянието идва от Изтока,тук вече говорим за "западно звучене"... Западните рапери започват дори да си имат проблеми с властите,поради текстовете на песните си.N.W.A. например са били привикнани,за да дават обяснения за текстовете си и са предупреждавани от прокуратурата "да внимават следващият път".Те римуват за пушенето на марихуана,използването на жените като непотребна вещ,убийства и...много цинизми спрямо американските политици.
Започват и битки между Източните и Западните рапъри,които са започнати от Tim Dog,който нарича "гангстерският рап" - тотална глупост,а в отговор на изказването му MC Eight в една от песните си срещу него...му пожелава смъртта.
Всички тези битки,обаче довеждат и до все по-голяма популярност в САЩ и по този начин и се появяват все повече и повече рапери.Появяват се легенди като GangStarr,Rakim,KRS One...Особено с появата на Wu Tang Clan,които са момчета от Бруклин и Стейтън Айлънд,повечето с роднински връзки по между си настава същински хип-хоп апогей ! С едва двеста долара,те издават дебютният си албум и продават над два милиона копия в САЩ.Дори все още има носталгици като мен,които си тъжат за "старото звучене"...
Надявам се,че съм бил интересен...Не съм ползвал почти никакви материали и съм карал по памет...Единствено за годините съм поглеждал тук-там !