Отбор купен от фенове ? Възможно ли е в България ?
Публикувано: 21 авг 2011 11:49
Какво мислите по този въпрос ?
Колко от феновете на футбола (не само в България) са се поставяли на мястото на треньора на любимия си отбор и са си мислели, че ще се представят по-добре от него? Или пък са се надявали да видят точно определен играч със "свещената" фланелка. Или поне са си казвали: Ех, ако бях аз...!
След като става ясно, че на Острова се готви фенска покупка на футболен клуб, кандидатите да "бъдат придобити" не са един и два. Една от големите идеи е да се "вземе" Лийдс Юнайтед, но сделката пропада първо заради дълговете му и второ заради прекалено изразената идентичност на легендарния клуб, печелил два пъти старото издание на Купата на УЕФА (1968 и 1971) и стигал до полуфинал в Шампионската лига (2001).
Накрая вниманието се насочва към Грейвсенд & Нортфлийт. Клубът е придобит, след което всичко около неговото управление е в ръцете на феновете. Цвят на екипи, тактика, схема на игра, определяне на стартов състав, решения за трансфери - нещата се случват с гласуване в клубния сайт.
Удоволствието да се почувстваш част от играта в тази истинска социална мрежа е символично - 35 английски лири на година. Успехите не закъсняват и клубът вече с ново име (Ибсфлийт Юнайтед) печели ФА Трофи, с победен финал срещу Торки на Уембли. Никак нелошо като за начало.
Примерът е последван в още страни, като всеки момент ще тръгне италиански фенски клуб. Амбиции имат и в Испания, Русия и др.
Ами България? Този въпрос си задава преди няколко месеца Димитър Владимиров. След като решава, че все пак "от опит глава не боли", регистрира сайт и "играта започва". необходими за начало са "само" 20 000 акционери, които да инвестират малка сума (засега се изчислява на 2 български лева), с която да подпомогнат за начинанието в замяна на което да получат равен глас при вземане на решенията.
"Вариантите са два - да се купи съществуващ клуб или да се създаде нов. Вече има и предложения накъде да се насочим", разкрива Владимиров.
"Най-трудното в този проект е да убедя хората да си имаме доверие. Българите са прекалено наплашени от финансови пирамиди и разни други измами. Осъзнавам, че дори два лева трудно биха се дали. Проблем е и това, че у нас нямаме този навик - да плащаме за нещо в Интернет. Иначе един добър сайт може да е много полезен за всеки от бъдещите акционери. Това е "орган" на едно малко общество", допълва Димитър.
"Това е игра. Всички сме играли компютърни игри в които сме били мениджъри на футболен отбор и сме се вживявали доста в това. Е, представете си, че това може да стане действителност. Набираме необходимия брой фенове, осигуряваме бюджета за началото и започваме,"
Колко от феновете на футбола (не само в България) са се поставяли на мястото на треньора на любимия си отбор и са си мислели, че ще се представят по-добре от него? Или пък са се надявали да видят точно определен играч със "свещената" фланелка. Или поне са си казвали: Ех, ако бях аз...!
След като става ясно, че на Острова се готви фенска покупка на футболен клуб, кандидатите да "бъдат придобити" не са един и два. Една от големите идеи е да се "вземе" Лийдс Юнайтед, но сделката пропада първо заради дълговете му и второ заради прекалено изразената идентичност на легендарния клуб, печелил два пъти старото издание на Купата на УЕФА (1968 и 1971) и стигал до полуфинал в Шампионската лига (2001).
Накрая вниманието се насочва към Грейвсенд & Нортфлийт. Клубът е придобит, след което всичко около неговото управление е в ръцете на феновете. Цвят на екипи, тактика, схема на игра, определяне на стартов състав, решения за трансфери - нещата се случват с гласуване в клубния сайт.
Удоволствието да се почувстваш част от играта в тази истинска социална мрежа е символично - 35 английски лири на година. Успехите не закъсняват и клубът вече с ново име (Ибсфлийт Юнайтед) печели ФА Трофи, с победен финал срещу Торки на Уембли. Никак нелошо като за начало.
Примерът е последван в още страни, като всеки момент ще тръгне италиански фенски клуб. Амбиции имат и в Испания, Русия и др.
Ами България? Този въпрос си задава преди няколко месеца Димитър Владимиров. След като решава, че все пак "от опит глава не боли", регистрира сайт и "играта започва". необходими за начало са "само" 20 000 акционери, които да инвестират малка сума (засега се изчислява на 2 български лева), с която да подпомогнат за начинанието в замяна на което да получат равен глас при вземане на решенията.
"Вариантите са два - да се купи съществуващ клуб или да се създаде нов. Вече има и предложения накъде да се насочим", разкрива Владимиров.
"Най-трудното в този проект е да убедя хората да си имаме доверие. Българите са прекалено наплашени от финансови пирамиди и разни други измами. Осъзнавам, че дори два лева трудно биха се дали. Проблем е и това, че у нас нямаме този навик - да плащаме за нещо в Интернет. Иначе един добър сайт може да е много полезен за всеки от бъдещите акционери. Това е "орган" на едно малко общество", допълва Димитър.
"Това е игра. Всички сме играли компютърни игри в които сме били мениджъри на футболен отбор и сме се вживявали доста в това. Е, представете си, че това може да стане действителност. Набираме необходимия брой фенове, осигуряваме бюджета за началото и започваме,"