Мнениеот milka » 12 окт 2010 14:19
Този спор е подобен на прастария нарицателен такъв за кокошката и яйцето. Или по точно - това е "Параграф 22". Дискусията за тв правата в българския футбол се търкаля като мащабна снежна топка и е близо до размерите на лавина.Преполовяваме едва втория сезон, в който революционната намеса на Про.бг и Ринг промени визията на футбола ни. Но вече се вижда края, защото от една страна клубовете не са доволни, а от друга - притежателят на правата...Каква е уловката ли?
През август 2008 година БФС обяви грандиозен телевизионен договор за 50,1 млн. лева в следващите пет години. Страхотно, към клубовете се чакаше златен дъжд, а към телевизията, предприела смелия и скъп ход - водопад от приходи от реклами и възвръщаемост за продукта. Нещата не са точно такива.Година и половина по-късно някои клубни ръководители се изказват открито за предоговаряне на условията и искат повече пари. Без да споменават какво са свършили за тия почти 18 месеца, за да си заслужат пачките.През това лято сумите от тв права бяха намалени.Причините вероятно са много, а и в условията на финансова криза, не е ненормално. Но за миналия сезон шампионът Литекс е получил над 600 000 лева от тв права. Левски, ЦСКА, Черноморец .- все над половин милион. Не е кой знае какво може би, ако се сравняваме с Англия, но за нашите реалности сумите са сериозни.А и мнозина забравят или не знаят, че в договора са записани не само облаги за клубовете, а и някои задължения. Така времето и досега не стига на някои да направят елементарни подобрения по стадионите си, с които условията за излъчвания от тях ще станат по-добри.Нещата са свързани. В договорката ясно е казано - правиш вишки, коментаторски кабини, окабеляване - от твоя стадион се предават повече мачове. Така взимаш и повече пари.Монтираш осветление - излъчват и вечерни срещи, така приходите ти се увеличават още. Но времето не стигна нито на ЦСКА (докато игра на "Българска армия"), нито куп други клубове да направят инвестицията, с която да спечелят повече тв пари. Славия вече от 2 години обещава осветление, но не го поставя. Всеки клуб е на принципа - с минимум разходи, максимум приходи.Но на този, който дава парите, му писна. През януари хората от Про и Ринг пратиха писмо, с което пак призоваха клубовете да изпълнят изискванията. И като не стана до лятото взеха мерки.Намалиха излъчванията на мачовете от кръга, а вече има двубои в прайм тайма. Но за си там, трябва да имаш лампи на стадиона. Така само 5 стадиона в "А" група приемат късните мачове, а клубовете, които играят на тях прибират по-добрите пари. А останалите се оплакват и искат подобрение в тв парите...Но за да получиш трябва да дадеш. Още повече, че в договора е записано, че част от средствата от тв правата трябва да отиват именно за тези подобрения. Но вместо това публична тайна е, че някои отбори като Левски и ЦСКА използваха парите да си платят подготвителните лагери. Няма лошо, но как тогава те изпълняват тяхната част от задълженията по контракта.Договорът е по схемата 2+3 години, което може да означава отказване на притежателя на тв правата през лятото.Вярно, мачовете са гледани от отлични аудитории и бият по рейтинг доказани предавания и сериали по други телевизии в същото време. Но защо телевизията да пръска луди пари, ако партньорите отсреща не изпълняват поетите ангажименти? Така хем и те сами орязват приходите си, хем и продуктът не се получава по начина, какъвто целят да го представят и двете страни.А излъчването на един мач излиза още няколко десетки хиляди левове за ПТС, трасета, екипи и още куп допълнителни неща около двубоя.Говори се, че единствено "Булсатком" има капацитета да поеме щафетата и да продължи да излъчва скъпия, но и гледан продукт, наречен "А" група.Най-новият играч на футболния тв пазар може и да се готви да създаде собствен спортен канал, като така реално ще осъществи идеята за платени мачове. Не с SMS-и или предплатени пакети, а просто с факта, че ако искаш да гледаш ЦСКА, Левски или Литекс, трябва да стнаше абонат на този оператор. По тази схема цяло лято вървят европейски мачове на грандовете по ТВ + и Филм +.В бизнеса всичко е позволено, пазарът е свободен.Въпросът е какво при такъв сценарий ще спечелят феновете и дали рейтингът на мачовете ще остане същият. Но май на оплакващите се сега шефове на клубове, не за това им пука..