Мнениеот gihuelo » 17 окт 2019 14:33
Анализ на Първан Първанов
При действащата регулаторна рамка заложена от УЕФА и българското законодателство БФС е единовластен регулатор на футбола. БФС изпълнява функцията на законодателна, изпълнителна и съдебна власт. Това прави БФС практически овластен да регулира цял подотрасъл от българската икономика, който съдържа два компонента. От една страна това е частен корпоративен бизнес, който се извършва с цел печалба, а от друга, при успешно създаване на печеливша бизнес среда в подотрасъла, се реализират съвкупност от обществено полезни ефекти свързани с народното здраве, създаването на трайни работни и етични навици у подрастващите, и изграждането национално самочувстие.
Сухите факти към днешна дата показват, че подотрасълът е в катастрофално състояние. Нито един професионален или аматьорски клуб в България не може да се издържа от създаването на футболен продукт, а общественополезните ефекти са подменени, от целения манталитет на здрав дух в здраво тяло, с най-низки проявни форми на озлобление, национални комплекси, и върховно унижение (0:6 е най-тежката домакинска загуба в историята на българския национален отбор).
В създалата се ситуация с президента в оставка, Борислав Михайлов, се дава отлична възможност да бъде преучреден и пререгулиран правилно целия подотрасъл.
Първата и най-важна задача е да се възстанови нормалното финансиране на футболните клубове от парични потоци свързани с дейността им по създаване на футболен продукт. А точно (1) опериране на професионален футболен отбор, който участва в създаване на колективния ентъртеймънт продукт "лига", и индивидуални активи, включащи цената на откупните клаузи на играчите; приходи от телевизионни права; приходи от посещения на мачове; приходи от реклами и спонсори на клуба; приходи от наградни фондове на турнирите от системата на УЕФА; (2) школи за обиграване.
Незабавните мерки, които ще доведат до качествено подобрение на приходите по пера са (1) ефективното прилагане на правилата за конкуретно договаряне на правата за излъчване на срещите от професионалния футбол. Това включва задължението правата за излъчване да бъдат предоставени на поне две различни телевизии и два алтернативни доставчика (интернет; сателитна платена телевизия и прочие). Тези правила съществуват като част от директното приложимо Европейско право към БФС, но той просто отказва да ги прилага; (2) въвеждането на ВАР и други технологични способи за контрол на съдийството (например публично определяне на нарядите със софтуеър за случайно разпределние, който е калибриран да ранкира съдиите автоматично според оценката получена в предишни срещи и автоматично изключване под определена оценка за наряди в най-горните дивизии) с цел постигане на обективен изход на спортното състезание, не от външни фактори, а от сблъсъка на спортно-техническите качества на съперниците на терена. Основната причина за безпрецедентната липса на посетители на срещи е убедеността за предопределеност на състезанието. На свой ред това лишава клубовете от един от най-основните и предвидими приходи, които позволяват дългосрочно планиране на операциите на клубовете и инвестициите в школи, инфраструктура и заплати/премии на играчи от първите отбори. (3) Отмяна на действащите забрани за реклама и продажба на пиво по време на футболни срещи. Това ще привлече едни от най-класическите рекламодатели в спорта и български индустрии, към спонсорство на клубовете и ще даде възможност на самите клубове да формират приход от продажби по време на срещите. (4) Въвеждането на допълнителни разпоредби в дисциплинарния правилник, които позволяват директно право на жалба от страна на всеки клуб участник в лигата (без значение дали е участвал в конкретната среща) за започване на разследване на срещата за уговоряне (дали през корупционно влияние или плащане към някой от съдийската бригада, индивидуални играчи или общо премиране на отбора) с широки права на разследващия да иска предоставяне на финансова и друга информация от разследваните. При сега поддържания корупционен модел от Лудогорец Разград клубовете участници в лигата са лишени от добавената стойност на прихода от (а) спечелване на шампионско звание; (б) участие в по-високоплатените турнири на УЕФА и по-лесния жребии в турнира ЛЕ; (в) деморализацията на спортистите и подтискане на мотивацията за спортно-техническо развитие, която се отразява директно върху цената на откупните им клаузи; (г) загубата на интерес от привърженици поради насаждане на чувсто за недостатъчност, липса на (привлекателно за интереса) майсторство, и посредственост; (5) Комбинирано изменение и допълнение на Закона за Образованието и Закона за Спорта по силата, на които всички ученици от 1 до 12 клас се задължават да участват в организиран спорт по избор (единият от които футбол) три пъти в седмицата. Лицензираните футболни клубове на териториален принцип ще предоставят тази услуги срещу заплащане от републиканския или общински бюджет в случаите.
В сегашния си вариант екипа на БФС включва бивши футболисти (Михайлов, Лечков, Костадинов), без какъвто и да е управленски, академичен, волеви и интелектуален багаж, които открито заявят своето абсолютно чувство за безотговорност. Агенти на политическа партия ДПС, чиято цел е да следят за методичното деморализиране и разделение на българската нация, чрез слагане на продължаващо лошо управление на подотрасъла (Камен Костадинов; Атанас Фурнаджиев; Панайот Рейзи); Проводници на тясно клубни интереси със съмнителни мениджърски качества (Венцислав Стефанов; Михаил Статев). Фрилансъри с глас на повикване (Валентин Михов; Димитър Георгиев); Свръхсилови проводници на тясно-клубни интереси със силен корупционен уклон (Кирил Домусчиев; Спас Русев). Единствените членове, които изглежда да имат минималната компетентност, капацитет, и достатъчно чувство за отговорност, за да бъдат полезни, са Петър Величков и Михаил Касабов. Румян Вълков не попада в никоя от горните груп и е по-скоро енигма.
Това показва, че започналото „отвоюване“ на българския футбол трябва да продължи до пълната подмяна на състава на изпълнителния комитет на БФС. Подмяната само на президента, ще бъде откъсване на опашката на гущера, козметична промяна, която няма да доведе до създаването на регулатор, който да може да проведе нужните реформи и да извади подотрасъла от катастрофалното положение, в което се намира. Задължително натискът на държавните органи трябва да продължи с пълна сила до внасянето на обвинителни актове по надлежния ред в съответните подведомствени съдилища, а собствениците на клубовете участници в подотрасъла трябва да подпомогнат процеса и да настояват за пълна подмяна на членовете на изпълнителния комитет.
Новият президент трябва да има успешен (подчертавам успешен) опит в управленска държавна или корпоративна роля, който да умее да създава екипи от компетентни хора, да има силно изявени лидерски качества; да има професионалните компетентности и познания как да изгради конкурентна среда при условията на равнопоставеност на участниците; да има дисциплината и убеждението, че правилата трябва да се спазват и да умее да казва „не“; и да следва целите неотлъчно в ползу роду. Такива хора има и те могат да бъдат поставени като лидери на един нов, качествен регулатор, но за да стане това трябва волята на държавата и на собствениците на футболните клубове да бъде активно заявена и наложена. С други думи, ако оставят изпълнителния комитет да се възпроизведе, българския футбол ще си остане на същото дередже, а собствениците ще трябва да се сърдят само на себе си.