Любопитни факти за Пловдив

Модератори: paceto, kartago, SkArY_9, slavia_forever, vaskonti, Madridist

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 15 юли 2009 23:41

Когато Пловдив беше Филипопол
Изображение
Античен театър
Впечатлителен полет над Пловдив от преди 2000 години. Това е резултатът от дигиталното възпроизвеждане на подземния слой под улиците и сградите на града, представен ни в албума „Филипопол”. Адмирациите са за колективът, който преди две години започна и осъществи възстановката.
Изображение
Базилика
Голямата късноантична базилика на бул. „Кн. Мария Луиза” е една от най-големите открити на Балканите - дължина 50 м. Разкритите части очертават плана на трикорабна едноапсидна сграда с атриум, заобиколен с портици и двор. Подът е покрит със запазени и до днес полихромни мозайки.


В изданието са показани в завършен вид голяма част от проучените, консервирани и съхранени сгради на древния град. Визуализирани са само разкрити археологически ценности като Епископската базилика, античната Синагога, комплексът с Източната порта, жилищна сграда “Нарцис”, Резиденцията, акведуктите и каптажите на античния град, Агората и други инженерни обекти и укрепителни съоръжения.
Изображение
Базилика отвън

Друг проект, който е в ход на изпъление и ще разкрие богатства от подземния полис е „Античния стадион на Филипопол”. След около две години площада около „Джумаята” ще има съвсем нова визия. Това ще бъде начало на реализация за подземен музей на Пловдив.
Изображение
Източната порта

Предвижда се античния стадион да бъде отворен чрез премахване на бетонната обшивка, показване на по-голяма част от него, в т.ч. антична улица, част от акведукт, който е захранвал Таксим тепе с вода от Родопите, ситуиране на разкрити паметници при предишни проучвания.
Изображение
Античен стадион

Така започва реализацията на първия подземен античен музей у нас. Ние оставаме в очакване да видим част от блясъка на най-цветущия град през II-IV век в Тракия - Филипопол.
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Без аналог в България и в Европа е новият фотоалбум "Филипопол" с автори археологът Елена Кесякова и известният пловдивчанин Димитър Райчев. Творческият колектив, в който участват още художникът Александър Гьошев и графичният дизайнер Стоян Кръстев, е успял да се справи с амбициозната задача да "съживи" с пластичния език на съвременните технологии облика на най-големия античен град в българските земи през периода II - VI в.
Албумът е единствен по рода си като начин на изпълнение, коментира Димитър Райчев, като обясни, че подобни издания, в които се показва сравнението между сега съществуващи старини и автентичния им вид, възстановен по компютърен метод, са правени само за Рим и Александрия. Новост в пловдивския формат е използването на 3D модели за представяне на античния град. В албума визуално хармонират 3D възстановки от градската среда на Филипопол, сред които са Античният театър, Римският стадион, снимки на културно-исторически паметници, скици и чертежи, и всичко това подкрепено с исторически и научни данни. Мащабното строителство в центъра на Пловдив, където лежат руините на Филипопол, създава предпоставки за изключително интензивни и широкомащабни спасителни археологически разкопки през 80-те години на миналия век. Под ръководството на Елена Кесякова се разкриват и проучват големи площи от планирания град в равнината, почти цялата улична мрежа, много жилищни постройки, а така също и обществени и култови сгради като Епископската базилика, античната синагога, комплексът с Източната порта, жилищна сграда "Нарцис", резиденцията, акведуктите и каптажите на античния град, Агора и пр. "Пловдив притежава един от най-добре проучените антични градове, но много малка част от разкритията са намерили място в научни издания", коментира Димитър Райчев. Според археолога Елена Кесякова триизмерните възстановки на антични сгради и съоръжения от Филипопол не са 100% реални, но в максимална степен се опират на много точни архитектурни планови схеми, както и научни изследвания за римската архитектура. За жалост Пловдив няма разработена стратегия за поддържане и интегриране в съвременната градска среда на ценното си културно наследство, подчерта Кесякова.
"Филипопол" е естествено продължение на поредицата албуми "Пловдив завинаги", "Пловдивските кметове" и "Пловдивските почетни граждани" и се издава с помощта и под патронажа на областния управител на област Пловдив Тодор Петков.

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 22 юли 2009 22:33

Сбъдната мечта

Изображение

Някъде през март, 1999 г. пътувах в трамвая към работното си място. И видях нещо, което накара очите ми да изскочат. На една спирка беше залепен плакат, който обявяваше, че любимата ми група Metallica ще изнесе концерт в Пловдив през юни. Не можах да повярвам! Бях гледал техни концерти и само си мечтаех да посетя такъв. И през ум не ми беше минавало, че това е възможно. Взех решение, че каквото и да става, жив или мъртъв ще бъда на този концерт. Няколко дни по-късно отидох в билетния център на НДК и си купих билет. Цената не беше от значение. Естествено си взех билет за правостоящи. Какъв е смисъла да отидеш на рок концерт, който ще се състои на стадион и да стоиш седнал? Исках да съм на игрището, пред сцената, там където е купона. Където можеш да скачаш и да куфееш свободно. Добре, че наскоро бяха пуснали билетите и нямаше опашка. Скоро след това излязох държейки в ръцете си билет за концерт на Metallica. Невероятно! Гледах го като истинска скъпоценност. Като се прибрах вкъщи, го прибрах на сигурно място, да не го изгубя. И с нетърпение зачаках да стане 11 юни, деня в който беше насрочен концерта.
Когато майка ми разбра, че ще ходя на този концерт, се опита да ме спре. Но нищо не можеше да направи това. Бях готов да премина през ад и огън само и само да присъствам. Просто представите й за един рок концерт бяха напълно погрешни и нереалистични.
Казах на няколко мои познати и те уж се навиха да отидат. Но се отказаха в последния момент. Нищо. Няма значение сам или не, аз ще отида. За да изключа всякакви възможности да се объркат нещата, си купих по-рано билет за влака. Първа класа, отиване и връщане със запазено място.

И ето, че дългоочаквания момент настъпи. Най-после дойде 11.06.1999 г. В същия ден, сутринта, трябваше да присъствам на два изпита в университета – информатика и френски език. Взех ги и двата, набързо. Уговорих се с преподавателите да бъда от първите изпитани и първо да проверят моите тестове. Когато приключих с втория изпит, веднага се отправих към ЖП гарата. Време имаше предостатъчно.
Мерките за сигурност предприети от МВР във връзка с концерта започваха още от ЖП гарата в София. На вагоните беше отворена само по една врата, а пред нея стояха трима полицая. Проверяваха багажа на всеки, преди да се качи. Претърсваха за алкохол, ножове, вериги и всякакви вредни предмети. Естествено аз не носех такива. В раницата си имах само два учебника, една тетрадка и студентската книжка. Все пак бях на изпити преди това. Видях как полицаите бяха конфискували огромно количество алкохол – предимно водка и ракия. И се запитах, какво ли ще правят с тях, след като си свършат работата?

Влакът беше препълнен. Хора от цялата страна и извън нея се бяха насъбрали на гарата за да отпътуват към Пловдив. За концерта на Metallica. С мъка се добрах до купето, където беше мястото ми. Коридорите бяха претъпкани. Когато стигнах, видях че някой стоеше там. Разкарах го набързо. И си седнах. По пътя се запознах с един от пътуващите в купето. Явно и той беше тръгнал за концерта, защото носеше със себе си касетофон с батерии, а от него звучеше последния тогава албум на Metallica – ReLoad. Говорехме си по пътя. Разбрах, че когато пристигне там, ще го чака цяла компания. Казах си, че все пак няма да бъда сам.
Обикновените пътници, които пътуваха във влака се чудеха какво става. Не бяха виждали подобно нещо. Някои не знаеха, че ще има такова събитие. Не на всички им пукаше.
Пристигнахме в Пловдив. Като слязохме на гарата, вече бях в компанията на 4-5 човека. Навсякъде звучеше Metallica и се продаваха блузки и аксесоари свързани с групата. Тръгнахме към стадиона. По пътя хапнахме на бързо и се запасихме с минерална вода и безалкохолни. Когато наближихме, се чуваше как стадиона се тресе от виковете на публиката и музиката на подгряващата група – Monster Magnet. Стадиона беше обграден от полиция. Можеше да се влезе само през определени за това места. Минахме през три проверки, докато успеем да влезем. Полицаите ни бъркаха в чантите, опипваха ни джобовете и вземаха, каквото не им харесва. Още малко и щяха да ми бръкнат в гащите. Някои хора трябваше да се разделят с ключодържателите си, които имаха малки ножчета и с веригите, на които бяха закачени ключовете. Не знам, дали после си ги върнаха. Аз не носех нищо опасно. Въпреки строгите мерки за сигурност, организацията бе на ниво и не ни отне много време, докато влезем на стадиона. Покефихме се на музиката на Monser Magnet. Спряха да свирят към 21:30 ч. Пожелаха ни приятно прекарване с Metallica и се оттеглиха. Настъпи тишина. Публиката започна да вика: Metallica, Metallica! И така до 22:00. Вече се бе стъмнило. Зазвуча класическа музика – The Ecstasy of Gold. Знак, че концерта започва. С това парче започват всички концерти на Metallica. Побиха ме тръпки. Когато свърши, светлините изгаснаха. Светнаха изведнъж и заедно с тях на сцената се появиха James Hetfield, Lars Ulrich, Kirk Hammett и Jasоn Newstead. Забиха здраво. Публиката изпадна в екстаз. Всички закрещяха неистово, от удоволствие. Metallica изсвириха почти всичките си парчета, превърнали се в класика. Имаше песни и от последния им албум. Концерта беше невероятен. Изстрелваха се ракети във въздуха, гърмяха фойерверки, имаше страхотно светлинно шоу. Когато засвириха Fight Fire with Fire, от двете страни на James Hetfield пламнаха двуметрови огньове. Солото на Kirk Hammet се изливаше от огромните тонколони, летеше наляво, надясно и преминаваше през мен. Беше супер! Най-силен е спомена ми, когато започна любимата на много хора песен Nothing Else Matters. Публиката запя заедно с James. Пяхме толкова силно, че заглушихме уредбата на стадиона. Изпяхме целия текст заедно. И аз бях там, и аз пях, със запалка в ръка…
Изображение
Сякаш между групата и нас преминаваше някаква невидима енергия, която ни зареждаше взаимно. През цялото време скачах и куфях, гол до кръста. Въобще не почувствах умора.
Metallica изсвириха много от най-известните си песни: One, Master of Puppets, Creeping Death, For Whom the Bell Talls, The Four Horsemen, Enter Sandman… Много ми се искаше да изсвирят Seek and Destroy и Am I Evil, но за съжаление не го направиха. И има за какво. Тези песни карат хора като мен да губят контрол над себе си. Ако ги бяха изсвирили, сигурно щеше да има ексцесии.
За съжаление и хубавите неща имат своя край. Към 23:30 ч. Metallica засвириха Battery. Това означава, че концерта приключва. Когато свършиха, ни благодариха за присъствието и за това, че сме ги накарали да се чувстват добре. И ние им бяхме благодарни.
Да кажа някои неща и за публиката. Тя беше съставена от най-разнообразни хора: жени, мъже, деца, старци, българи и чужденци от съседните страни. Някои бяхa отишли на концерта на любимата си група, а други за да присъстват на невиждано шоу, което едва ли ще имат възможност скоро да посетят. Всички останаха доволни.
Когато Metallica се оттеглиха, настъпи тишина. Хората започнаха да обсъждат преживяването си. Нощта беше ясна. Виждаха се звездите. Въздуха беше чист и хладен. Все още бях разтърсен от преживяната емоция. В разгара на концерта се бях отделил от компанията и ги изгубих. Бях сам. Зачудих се какво да правя. За пръв път бях в Пловдив и ми се искаше на следващия ден да се разходя из града и да видя Стария град и Амфитеатъра. Но трябваше да прекарам някъде нощта. По онова време нямах много пари и бе изключено да отида на хотел. Мислех дори да прекарам нощта на стадиона, под звездите, но беше студено. Реших да тръгна подир тълпата, където ме отведе. Всички се бяха запътили към ЖП гарата. По пътя се запознах с още един човек. Разказа ми, че на идване пътувал в една кола и постоянно се черпели. Сподели, че така се е напил, че нищо не може да си спомни от концерта. Съжалих го.
Тъй като от БДЖ бяха отпуснали извънреден влак за София, от гарата отказаха да ми дадат запазено място. Наложи се по пътя обратно да пътувам между вагоните, прав. А имах билет за първа класа…
Но нека да разкажа и какво стана, когато влака пристигна и трябваше да се качваме в него. Желаещите да направят това, като че ли надхвърляха капацитета му. Някои хора толкова много бързаха да се качат в него, че влязоха през прозорците на вагоните. Но вътре бяха посрещнати от полицаите и набързо им се наложи да слязат по начина, по който се качиха…
Сутринта пристигнах в София. Прибрах се и си легнах. Събудих се с една мечта по-малко. После, като се събирах с познати и роднини им разказвах невероятното си изживяване. Тъй като историята е уникална и интересна, реших да я разкажа и на вас. Надявам се, да ви е харесала.
Добре, че от БНТ бяха заснели концерта и после го излъчиха. Имам го на запис и понякога си го пускам, за да си припомня преживяните емоции.


помните ли......
Последна промяна от PLOVDIV PEE 1912 на 12 авг 2010 17:20, променено общо 1 път.

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 24 юли 2009 06:14

Чирпанското земетресение срина половин Тракия

Изображение
Пловдивско се люлее периодично от векове. Хрониките разказват за ужаса под тепетата през 1750 г. Голямото земетресение тогава засяга цялата област Румелия, а в града са сринати до основи половината сгради. Първият сериозен трус през XX в. e през 1904 г. Той нанася тежки поражения в Пловдив, Хасково и Ямбол. След 6 г. поредното земетресение руши сгради в Чирпан и Първомай. Пред 1917 г. долината на Марица се разлюлява отново. В спомените на възрастните пловдивчани пък още е жив кошмарът от 1928 г. На 14 април трус с епицентър до Чирпан удря Южна Тракия. В продължение на 11 дни земята се люлее през час с различна сила. Родният град на Яворов е сринат напълно.Пловдив е засегнат тежко. Оцелява само Старият град.
Изображение
Земетресението отнема живота на 114 души, ранените са 1000, разрушените сгради са 73 280 сгради. При първия трус малко преди обяд на 14 април скалата на Форел-Меркели отчита 10-а степен. Първо рухват покривите, после се разцепват стените. Пловдив, Чирпан и Първомай се евакуират в полето. Най-страшното обаче идва в последните часове на 18 април. Трусът от 11-а степен по Форел-Меркели е опустошителен за Пловдив и цялата област. Правителството на Андрей Ляпчев изпраща самолет до засегнатия район, защото телефонните връзки са прекъснати. Цар Борис III, който по същото време е във Варна, спешно пристига в Чирпан. После царят се премества в Пловдив и лично ръководи акцията за спасяване на населението.
Изображение

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 26 юли 2009 21:53

...През нощта срещу 25.12.1880 г. възниква историческият пожар в главния щаб на източнорумелийската милиция и жандармерия. В сградата на щаба, старо паянтово здание, намиращо се на мястото на днешния Музей на Съединението, изгаря, без да може да се спаси нещо от нея. Страшната огнена стихия поглъща в пламъците си часовоя при паричният ковчег Гюро Михайлов и четиримата караулни. Освен човешки жертви, в резултат на пожара са унищожени муниции, пари и други ценности. След малко повече от месец пловдивският кмет Иван Стефанов Гешев свиква заседание на градския общински съвет. Един от главните въпроси, който се поставя за разглеждане и се решава, е този за пожарната команда. Историческият протокол № 18 от 5 Февруари 1881 г. от това заседание поставя официално началото на първата пловдивска общинска пожарна команда, както тогава се наименува противопожарната охрана (Снимка 3). Гласува се специален бюджет за нейната финансова издръжка, оборудване и кадри. През 1881 г. пловдивската община закупува първата пожарна помпа за града, наречена “Белишка тулумба”, пристигането на която е цяло събитие в живота на румелийската столица. По-късно са набавени още.
Изображение
Пловдивската пожарна команда от 1897 г

Пожарната команда е настанена в избата на старата пловдивска община, днешната сграда на природонаучния музей, която и в момента малко се различава от първоначалният си вид . Сакаджиите и тулумбаджиите остават, но техният брой вече е по-малък.

В края на ХІХ-ти век пловдивската пожарна команда се премества в старият турски чифлик в “Гюл бахча” на ул. “Преслав”, където се помещава и днес . Първоначално зданието е ниско, продълговато, с малък двор и навес, по който са поставяни пособията за гасене. Съвсем близо до спалнята на пожарникарите се намира оборът - конюшня. Лошото състояние на материалната база налага през 1921 г. да започне изготвянето на план за постройка на нова сграда за пожарната команда. След 3 години техническият отдел при общината тогава изготвя плана и го изпраща в София за одобрение от Министерството на обществените сгради. Утвърдено било да се построи една пожарна команда с всички нужни помещения, като: “гараж за пожарните коли, жилище за пожарникарите, за пожарния командир, обори, дезинфекционна станция, ветеринарна лечебница, работилници и други.” Постройката на нови помещения и сгради за пожарната команда се извършва на етапи в зависимост от отпуснатите средства. След земетресението от 1928 г. през 1929 – 1930 г. се възстановяват жилището за пожарния командир и сградата за пожарните коли със спалня за пожарникарите. На следващата година със средства на фонд “Дипозе” се изграждат помещението за столова, второ спално помещение, читалня и други .
Изображение
Светослав Бойчев

Първият пожарен командир в Пловдив е чужденец, по народност австриец. Той е дошъл от София, но не се задържал на работа в Пловдив. През месец Октомври 1881 г. за пожарен командир е назначен Али Чауш, най-напред временно. След това на 10 Декември 1881 г. назначението му се потвърждава от Общината и той получава 5 турски лири. На 01 Февруари 1882 г. за началник на пожарната команда в Пловдив е поканен Светослав Димитров Бойчев . Той е първият българин, завършил курс по противопожарно дело в чужбина. Роден е в Пловдив през 1857 г. След завършване на гимназия учителствува в продължение на 3 години. Големият пожар в града в края на 1883 г. кара общинската управа сериозно да се загрижи и тя изпраща Светослав Бойчев в Цариград, където учи противопожарно дело при тогавашния инструктор на Цариградската пожарна команда граф Едмонд Зечини. В турската столица Бойчев остава две години и половина. След назначението му на работа в пловдивската пожарна команда той заминава на специализация във Виена, Париж и Лондон. Запознат с тогавашните технически постижения на противопожарното дело в западните страни, той има заслуги по организирането на противопожарните служби освен в Пловдив и в редица други градове: Велико Търново, Русе, София, Ниш и Скопие. На това дело Светослав Бойчев посвещава цели 25 години.
Изображение
Атанас Тодоров Канарев

През 1894 г. кметът на града Данаил Юруков назначава за пожарен командир в Пловдив Атанас Тодоров Канарев – един от пионерите на противопожарната охрана у нас . Той е роден в град Пловдив през 1849 г. Бил е опълченец в състава на Трета знаменосна дружина. Известно време служил като фелдфебел в трети конен полк в град Пловдив. Уволнява се от армията през 1890 г. и отдава силите си на обществена дейност. С неговото име е свързано развитието на пловдивската пожарна команда до средата на 20-те години на ХХ-ти век. Той напуска служба през 1927 г. Други по-известни пожарни командири са: Георги Х. Лазов – македонеца, наричан фамилиарно “Бай Георги”, Коста Келешев и Иван Катушев. През 1927 г. пожарният командир Иван Ст. Катушев отива на служба в Хасково. На негово място е назначен Генчо К. Калайджиев от Дупница . Неговото идване в Пловдив е нов етап в развитието на противопожарното дело в града. Издига се нивото и авторитета на пожарната служба сред гражданството.
Голямо значение за подобряване на работата на Пловдивската пожарна е гостуването на инструктора по противопожарно дело в София и тогавашен пожарен командир в столицата Юрий Захарчук в края на месец Юли 1927 г. По покана на общинският съвет Захарчук идва в Пловдив да разгледа града и даде своето мнение за бъдещата уредба на общинската пожарна команда. След направеното посещение той изготвя доклад, който е разгледан на заседание на пловдивското градско общинско управление на 4 Август 1927 г. Няколко дни след изпращането на доклада Захарчук пристига в Пловдив, придружен от група софийски пожарникари и две автомобилни пожарогасителни коли, за да направи показни упражнения за работа с тях. В центъра на града Захарчук инсценира пожар и пред любопитните погледи на пловдивските граждани ръководи работата на пожарникарите по изгасяването му.
Големите пожари по онова време в Пловдив – в сградата на военния клуб и общинския театър през 1927 г.; пристройките на Католическата църква “Св. Людвиг” (1928г.) и други, стават причина общината да вземе конкретни мерки за истинското преустройство на пожарната служба в духа на препоръките, дадени от Юрий Захарчук. През 1928 г. общинската управа в града възлага на фирма “Магерус” доставката на автомобилни пожарогасителни машини и уреди. Тяхната първа поява в Пловдив предизвиква учудването и възторга на гражданството.Общинският съвет отпуска сумата от 335 332 лв. за закупуване първоначално на 4 пожарникарски автомобила. През периода 1931 – 1942 г. са набавени още 3 коли. С това се повишава техническата съоръженост на пожарната команда и се осигурява по-големия й успех в борбата с огнените стихии .
С разрастването и развитието на промишлеността и инфраструктурата на града през последните десетилетия се подобрява и пожарната защита на населението. Днес градът се охранява от четири районни служби за пожарна и аварийна безопасност, общо с 13 противопожарни автомобила и една автомеханична стълба. Създаден е и аварийно-спасителен противопожарен отряд за по-ефективна защита на населението от всякакъв вид бедствия, аварии, катастрофи и други. За навременното и ефективно откриване и гасене на пожарите допринасят внедрените в множество обекти автоматични пожароизвестителни и пожарогасителни инсталации.

Потребителски аватар
Рикелме
Мнения: 250
Регистриран на: 17 окт 2008 00:02
Контакти:

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот Рикелме » 30 юли 2009 13:22

Две римски бани са сред новооткритите находки при възобновените преди около три седмици археологически разкопки в южното подножие на Стария град до Понеделник пазара.

"Едната е съвсем запазена, а другата е налоловина разрушена. Излезе и интересна мозайка около 40 квадратни метра. Открити са многобройни парчета от глинени съдове, разкриват се зидарии, водопроводи", разказа Панайот Махнев, който в момента замества ръководителя на археологическите разкопки Жени Танкова, пред репортер на Plovdiv24.bg.

От близо две седмици усилено, но много внимателно и без излишно бързане се разкриват пластове в източната страна на крепостта. Археологически екип и работници от строителната компания "Коев" работят съвместно.

След няколко години на това място ще се издига "Централ- Пловдив" - мащабна инвестиция за над 30 милиона лева на бизнесмена Димитър Георгиев, президент на "Роза импекс" ООД. Проектът е дело на съвместен екип от археолози, историци и архитекти.

До 4 м под земята пространството ще бъде урбанизирано, всички крепостни стени, мозайки, части от улици и сгради ще бъдат реставрирани и аранжирани на мястото, където са отрити, а подвижните - в обособеното парково пространство и специална туристическа зала. С тази експозиционно-археологическа зона по естествен начин ще продължи сега съществуващият археологически подлез и мястото ще се превърне в трети основен вход към Стария град.

Петзвезден хотел ще има в "Централ - Пловдив" наред с още много други забележителни обекти. Най-голямата атракция ще бъде 55-метровата кула, която според специалисти ще заеме място сред символите на Пловдив. Тя ще е с два панорамни асансьори, които ще отвеждат към висящ мост, свързващ "Централ" със Стария град.

Проектът започна да се реализира през октомври 2007 г. на мястото на от години занемарения опит за строеж на нов археологически музей. Миналия юни при археологическите разкопки беше разкрит античен храм с богата колекция глинени лампи и статуетки на римски богове.

Предварително обявеният срок за завършването на мащабното дело е 3 години, но той не е окончателен, защото тук става дума за археология и поради това се работи изключително внимателно. До два-три месеца се очаква да бъдат проучени пластовете в източната страна - почти до Понеделник пазара.

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 08 авг 2009 21:46

В разгара на най – жаркия месец на годината – август хиляди туристи посещават града под тепетата. Финансовата криза, тресяща света, явно не пречи на чуждестранните туристи да посетят древния и вечен български град. Ежедневно по улиците на Старинен Пловдив се чува английска, немска, френска глъчка. Освен гостите от далечни страни, града на седемте хълма се радва на голям интерес и от страна на българските туристи.
Изображение
Пловдив е един от малкото градове, който е представен не с един или два туристически обекта в класацията на движение “Опознай България – 100 Национални туристически обекта”. Сред тях са Етнографския музей, Античният театър, църквата “Св. св. Константин и Елена”. Ако целта на туриста не са печатите, а местата, които си струва да посети, то те безспорно са достатъчно много за подобна класация на местна почва. Освен историческите паметници, градът блести и с природни, културни забележителности.

Няма турист, който да посети този мистичен град и да не остане запленен от духа, който се носи по улиците. Всеки дошъл веднъж, рано или късно се връща, дали запленен от красотата на Пловдив или хубостта на пловдивчанките.....

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 10 авг 2009 08:28

„Свети Лудвиг“ е римокатолически църковен храм най-големият католически храм в България. Патрон на църквата е Луи IX. Храмът е построен през 50-те години на 19 век. Тук през 1861 е монтиран първият в България орган, който по-късно е заменен с по-голям. През 1931 стихиен пожар силно поврежда храма и унищожава органа. След пожара, в който изгаря дърворезбения таван на средния кораб на катедралата, цялата църква “Свети Лудвиг” е преустроена.
Изображение
Изписана е от художника Кръстьо Стаматов. Настоящата неокласическа фасада е дело на архитект Камен Петков. На 8 май 1932 година катедралата “Свети Лудвиг” е отново осветена. Камбанарията и изградена през 1898 и е оборудвана с 5 камбани, изработени в германския град Бохум.
Изображение
Камбаните са подарък от папа Лъв XIII. През 1991 е монтиран нов тръбен орган с 12 регистъра. В дясната част на катедралата се намира надгробието на българската княгиня Мария Луиза - първа съпруга на Фердинанд ,майка на Борис III и баба на Симеон II Сакскобургготски. Княгиня Мария Луиза била дълбоко свързана с Пловдив и често отсядала в града с благотворителни мисии.Княгинята,италианка по произход,била изключително вярваща и поддържала силна духовна връзка с Римокатолическата църква,нейн кръстник бил самият папа Пий IX и при посещенията си в града била чест гост на пловдивския епископ.Мария Луиза умира на 31.01.1899 год. от простуда малко след раждането на четвъртото си дете - принцеса Надежда.Нейният саркофаг е дело на известния италиански скулптор проф.Джентиле и под него са изписани последните й думи към Фердинанд: „Умирам,но от небето ще бдя над Вас,над децата ни и над България“. Архитектурният стил на катедралата е барок. Фасадата е подчертано представителна,изградена е с класицистични и барокови елементи - с множество статуи,полуколони и декоративни орнаменти.
Изображение

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 16 авг 2009 17:37

Йордан Детев


Йордан Детев е български журналист, писател, режисьор и композитор. Познава основно проблематиката на българската праистория и пише за нея. Роден е в Пловдив.

Автор е на тетралогията „Тракийската Атлантида“ [1]. Последната, четвърта книга е в нов жанр - световен проект "Глобално наследство" ще разказва в Космоса за планетата Земя - за нейното природно, духовно и културно наследство. В хода на проучванията се стига до... откриването на Атлантида. Историята е разказана романизирано и авторът твърди, че фактите и доказателствата са неопровержими. Сред тях особено внимание той отделя на праисторика проф. Петър Детев за могилната култура в Тракия, на проф. Ана Радунчева и Ст. Иванова за светилищата и металургията в Родопите, на древните мистерии и прочутите варненски енеолитни погребения. В "Краят на Тракийската Атлантида" Детев сумира проучванията си и съпоставя резултатите от изследванията на наши и световни експерти, за да стигне до убедителния извод, че е открил... потопената в днешното Черно море Атлантида. Благодарение на него най-сетне и българите имат описание на зараждането на своята духовност и свещенодействията на мистите-жреци. Най-старата човешка култура е могилната. От нея тук благодарение на някои специфични условия и природни дадености се е развила Първата цивилизация в света. В самото начало на бронзовата епоха тя внезапно загубила силата си. Последвало странно "вторично подивяване", продължило с векове. То издълбало пропаст между чудната архаична цивилизация и задаващата се нова античност. Тази мистериозно изчезнала първа цивилизация опитал да опише Платон като Атлантида, а библията я нарича Стария свят унищожен от Потопа. Общото между тези две описания-свидетелства е Потопът, локализиран сега от американците Раян и Питман като катаклизъм превърнал сладководното езеро в познатото ни Черно море. Погълнатата от водната стихия територия е наистина огромна и е предизвикала масов шок, запечатан в паметта на всички народи по земята. Детев не споделя старите оценки за Началото на човешката цивилизация. Отдавна е научно доказано, благодарение на датирани с научни методи важни за технологиите и развитието артефакти, че старата праисторическа култура тук изпреварвала с повече от хиляда години останалите първобитни общества в света. Детев проучва и обхожда теренно важни за праисторията места, които датира според откритата по тях керамика. Така той доказва възникването и периода на съществуването им. Неговият баща пръв постъпи по този начин с могилите в Тракия, последва го Ана Радунчева за Родопите, а сега Детев-младши откри праисторическа керамика и по... дъното на Черно море. В книгата си той доказва, че тази най-стара праисторическа култура е съществувала в един обширен ареал - Балканите, Мала Азия, причерноморието. Но само тук, в Тракия, Родопите и Странджа-Сакар и крайбрежието на сегашното Черно море тя сама е открила и наложила елементите, превърнали я в първата световна цивилизация. Тази цивилизация е донесла нова епоха в живота на тогавашното човечество и му дала изначалната духовност и прочутите мистерии, свещеният хляб, най-старото вино и живата вода, първото злато и медта, протописмеността и изкуствата. Всичко това и днес е пред очите ни, пръснато по музеите, по иманярските колекции, на терен или... под солените води на Черно море. Целият свят трябва да научи своята най-стара история. Отговорността е голяма, но ще издържим ли? Способно ли е човечеството, за пръв път от появата си на Земята, да разкаже своята истинска история без помощта на оръжията и насилието?

Й. Детев е преподавател по Виртуална култура в Софийския факултет "Св. Кл. Охридски[2], а също и по мултимедийна постпродукция в Академията по изкуствата в Пловдив.
Детев е главен редактор на списанието „Клуб Орфей“ [3]. Член е на Надзорния съвет на Българо-американския център за наследство в Чикаго. Детев учредява и Международна фондация за духовно и културно наследство „проф. Петър Детев“. Йордан Детев е автор на филми и мултимедия, пише книги и музика, създава спектакли и пърформанси[4]. Детев бе главен организатор на майските празници „Девет хиляди пролетни надежди“[5]. Той основа и Национален преглед на българските археологически и исторически филми[6], един фестивал с уникален формат, който от 2009 година ще се представя през октомври и в Чикаго, САЩ. Правят се постъпки повече места в чужбина да се запознаят с Дните на наследството и българските исторически филми. Детев е носител на множество международни и национални награди, а филма му за историята на Пловдив „Страници от вечния летопис на Пловдив“[7] може да бъде видян по всяко време в златния фонд на Американския археологически канал. Огромен успех завоюва и следващия му филм „Историята на Античния театър във Филипопол“[8], който е първия български исторически филм представил цялостна виртуална реконструкция на единствения реставриран и функциониращ античен обект у нас. Детев е автор и на първия български компютърен филм „Богородица Одигитрия“[9], създаден през 1993 г. Като преподавател в Държавната Музикална Академия той създава Генеративната Експертна Музикална Система „Компюзитор“, спечелила златен медал от Световното изложение за иновации Експо 1991, публикува поредицата „Въведение в музикалната информатика“ и разработи методика за преподаване на компютърна музика.

п.п.Един невероятен филм на Датев,който няма да видите в ефир.
http://www.archaeologychannel.org/content/video/plovdiv_300kW.html

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 16 авг 2009 17:52

Филипи и Филипопол - за някои въпроси от историята на ранното християнство по нашите земи

Изображение

Д-р Асен Чилингиров е роден през 1932 г. в София. От 1965 г. живее в Берлин. Завършва история и история на изкуството, д-р фил. През 1967-71 е научен сътрудник в Инсти­тута за защита на паметниците на кул­турата в Берлин. През 1971-1998 развива научно-изследователска дейност, свързана с многобройни работни пътувания в Гърция (манастира Атон), Маке­дония, Сърбия, Румъния, ФРГ, Русия, Швей­цария, Италия и Албания.

Автор на над 500 научни публикации в областта на средновековна­та история и изобразително изкуство, Асен Чилингиров е известен с участието си в много международни кон­греси и конференции в България, бившата ГДР, ФРГ, Русия, Швейцария и Италия. Член е на редак­ционния съвет и авторския колектив при издаването на 7-томната Енциклопе­дия на изкуството (Lexikon der Kunst, Лайпциг 1971-1992, 5 издания), на редакционния съвет, завеждащ сектор България/Македония/Албания и на ав­торския колектив на 11-томната Енциклопедия на средновековното изкус­тво (Enciclopedia dell”arte medievale, Рим, 1985-2000).

През 1973-1998 изнася лекции по история на българското изкуство в Лайпцигския университет и Хумболтовия университет в Берлин. Главните му трудове са: Изкуството на Българското средновековие (Die Kunst des christlichen Mittelalters in Bulgarien, 1979, C.H.Beck, Мюнхен и Union-Verlag, Берлин, З издания) и Културна история на България (Bulgarien, Kulturgeschichte, Prisma-Verlag, Лайпциг, 2 издания, 1986, 1987). Последни трудове на бълг. език: Църквата „Св. Герман” до Преспанското езеро, Берлин, 2001; България/Византия/Русия, Сборник статии, Бер­лин, 2002; Готи и гети, сборник статии, София, 2005.

Статията на д-р Асен Чилингоров, която публикуваме, е от току що излезлия в издателство ТЕМТО сборник в чест на проф. Румяна Златанова “Диалог и духовност”.

В Деянията на апостолите, а и в Посланията на апостол Павел до римляните и до филипяните, се съдържат някои подробности, които не съвпадат с възприетата от гръцката и римокатолическата църкви тяхна интерпретация. Нещо повече: те представят началото на християнството в Европа не тъй, както е прието и от източната, и от западната църкви - а колкото двете и да имат различия помежду си, по отношение на свързаните с него събития те показват пълно единомислие и това засяга невярната интерпретация на фактите и тяхната манипулация.

Според разказа в Деянията на апостолите (16, 9-40), пред апостол Павел се явява като видение един „мъж-македонец”, който го моли: „Ела в Македония и ни помогни!” Павел разбира, че Господ му повелява да проповядва там Евангелието и още на следващата сутрин се отправя заедно с апостол Сила за Македония. Двамата се качват на кораб, след един ден те са на о-в Самотраки, а на следващия ден пристигат в пристанищния град Неаполис (днес Кавала). От там двамата отиват във Филипи, „първия град на Македония - римска колония”.

Събитията, последвали пристигането на двамата в града, са описани подробно в разказа от Деянията на апостолите. Те са свързани с първата проповед, която в следващия съботен ден апостол Павел изнася пред събралото се множество жени „при реката”. Там той покръства една от тях на име Лидия, с което поставя началото на първата християнска община в Европа. Там произлиза също и първият конфликт на апостолите с местните власти: господарите на една обсебена от зъл дух робиня, когото Павел прогонва, хващат двамата и ги отвеждат на тържището, където е седалището на княза (в гръцкия текст е казано „¥rcontaj”). Двамата биват наклеветени пред местните началници (в гръцкия оригинал те са наречени „στρατηγοί”, а българският, респ. „църковно-славянският” превод им дава названието „воеводи”), че бунтуват народа и по тяхна заповед на Павел бива нанесен публично побой, след което него и Сила оковават във вериги и хвърлят „в тъмницата”. През нощта става земетресение, от което вратите на тъмницата се разтварят и оковите на затворниците падат. Тъмничарят е силно впечатлен от това събитие и иска да бъде покръстен заедно със семейството си. На сутринта, уплашени от произлезлите събития и от това, че Павел и Сила са римски граждани и следователно не могат да бъдат съдени от тях, началниците идват в тъмницата да се извинят пред тях и ги извеждат от града.
Изображение
За верността на разказа за първото пътуване на апостол Павел в Европа, както и за неговото изпълнение на задачата, която му е поставена, а именно да посети страната на македонците и да помогне на нейния народ, като му предаде благата вест на Христовото учение, ние нямаме никакво основание за съмнение. По-късно, в своето Послание до римляните (15,19), Павел изрично потвърждава изпълнението на тази своя задача с думите, че „предал учението на Христос чак до Илирик”. Съмнение предизвиква само интерпретацията на този разказ, тъй както тя е възприета и установена от традицията на римокатолическата и на гръцката православна църква. Според тази традиция пътуването на апостолите Павел и Сила е до малкия и незначителен град Филипи, отстоящ само на 15 клм от Кавала.

Противоречие между разказа и неговото тълкувание намираме обаче още при споменаването целта на пътуването: страната на македонците, а не административната единица, носеща името Македония, където, според всички коментатори на текста, протича мисионерското пътуване на апостол Павел. Но противоречие съдържа и първото изречение, в което се казва, че Филипи бил „първият град (πρότο πολίς) на Македония - римска колония” - а това не е вярно, защото първият град в страната на македонците не е Филипи, който не е и първият град, посетен от апостол Павел в Европа, защото този град е Неапол/Кавала, нито пък първият град на провинцията Македония, който е Амфиполис. Ако туй противоречие и да е забелязано от някои историци5, които го тълкуват като преувеличаване значението на града във връзка с мисията на апостол Павел, другите обстоятелства, свързани с това и със следващото негово пътуване до този град, както и противоречията, които те водят след себе си, остават от изследователите незабелязани или само умишлено премълчани. А това се отнася преди всичко за институциите на римската администрация - седалището на княза и затвора, каквито не е имало в малкото градче Филипи6, - но преди всичко реката, спомената в разказа, която играе важна роля при първото и второто пътуване на апостол Павел (гл. 20, 6).

При първото си пътуване Павел и Сила отиват в съботния ден „при реката край града”, като се надяват да намерят там юдейски молитвен дом; там те срещат жената на име Лидия, която е и първата, възприела от апостол Павел на европейска земя светото кръщение - тук не трябва да забравяме за значението, което християнската традиция отдава на първенството, съдържащо се в титлите „първомъченик”, „първоапостол” или „първозвани”. Тази жена, заедно със семейството на тъмничаря, стават членове на първата християнска община в европейския континент. Но реката играе важна роля и при второто пътуване на апостол Павел в Македония. Когато той научава, че юдеите искат да го убият по време на пътуването му за Троя, той се отказва да замине по море и избира значително по-дългия речен път през Македония, качва се във Филипи на кораб и отплува за Троя, където пристига след петдневно пътуване. Всичко това се съобщава в разказа за Деянията на апостолите просто и ясно. Само че при Филипи няма - а не е имало и в миналото - никаква река, по която да са плували кораби и която междувременно да е пресъхнала! През цялата античност и чак до средновековието на Балканския полуостров има само две плавателни реки - Дунав и Марица (гр. EÜroj, бълг. Хебър), от чието име произлиза и гръцкото название на нашия континент. И както е добре известно, на тази река се е намирал Филипопол - или по български език Пловдив. И от този град се е пътувало по реката пет дни до Троя - колкото време е било нужно и на апостол Павел за завръщането му.

Макар и още първият изследовател, посветил на град Филипи обширна монография, гръцкият автор Мерсидис, да отбелязва в своя труд, че в миналото имената на Филипи и Филипопол нерядко са били смесвани, в случая с двете пътувания на апостол Павел не може да става и дума за случайна грешка. Апостол Павел предприема пътуването си в „страната на македонците”, а не на гърците или на римляните - при това той явно е бил в състояние да прави разлика както по отношение на населението, така и по отношение на земите, в които то е живеело. А в този смисъл Филипи не отговаря на целта на пътуването му, защото след „най-страшната битка от Цезарианската епоха и изобщо от цялата античност”, както някои автори наричат станалото при Филипи в 42 г. пр. Хр. сражение между войските на убийците на Юлий Цезар, Касий и Брут, от една страна, и на Октавиан Август и Антоний, от друга страна, градът и цялата му околност, били напълно опустошени и биват отново заселени с римски колонисти. И проповедта на апостол Павел „край реката” не е била пред римляни, а пред местни жители и конфликтът, в който той и Сила са замесени, е с представителите на провинциалната римска власт, каквито е имало в големия град Филипопол - за разлика от малкото градче Филипи, в което не можем да търсим нито княз, нито съдилище и затвор.

Но Филипопол се намира в съседната провинция, Тракия, а не в Македония, макар и да носи името на македонския император. И какво общо могат да имат траките и македонците с Христовото учение, за което в богословската литература се твърди, че апостол Павел проповядвал на юдеите, гърците и римляните, но не и на населението в централната част на Балканския полуостров?

Въпросът какъв е етническият произход на македонците и траките и коя територия са населявали е стар колкото историческата наука - но тъкмо Херодот, който пръв от историците го поставя, дава също така и съвсем ясен отговор на него. И след повече от две и половина хилядолетия спорове, това, което той казва по този въпрос, е единственото нещо, което се знае с положителност за тях, а то е, че етническият им произход и езикът, на който са говорили, са били различни от тези на гърците и че са населявали различни територии - макар че има автори, които да твърдят и че езиците им били твърде близки, и дори че македонците говорили на някакъв гръцки диалект, както и че земята, на която живеели, била гръцка. Но и разказът за първото пътуване на апостол Павел в Европа в Деяния на апостолите, също както и неговото послание до филипиняните показват съвсем недвусмислено разликата в отношенията на апостола с римската власт и с местното македонско население: между апостол Павел и „филипяните” се създават особено сърдечни и близки отношения, които той изрично отбелязва в посланието си до тях - такива отношения не са засвидетелствувани от него спрямо жителите на никой друг от градовете, които той посещава. А и жителите на Филипопол не са забравили посещението на апостол Павел в своя град и са пазили спомена за него в продължение на много столетия, като го отбелязват в свой ръкопис чак през ХІІ век - това е една кратка приписка на полето в така наречения «Христинополски апостол» от първата половина на ХІІ век. И в тази приписка, която е и най-старият стигнал до нас извор за българското име на града, предадено като Плъп’ диевъ, съответният текст се свързва именно с посещението на апостол Павел в него: „Аплъ многы печали приимъ въ Верии и въ Плъп’ диевъ Мaкедоньскъмь”.

Противно на твърденията на католическите и православните богослови и историци на църквата, мисионерската дейност на апостолите Павел и Андрей протича главно сред негръцкото население на Балканския полуостров, където още в самото начало на тази дейност, преди средата на първия век, възникват значителен брой християнски общини. Докато в центровете на античната култура Атина и Солун апостол Павел среща силно противодействие от „образованите елини”, сред „необразованото” местно население проповедите му намират голям отзвук. Начело на християнската община както във Филипопол (Пловдив), така и в Сирмиум (Срем) и в Томи (Кюстенджа) още преди средата на първи век застават епископи, при това от най-тесния кръг ученици на Христос, които християнската църква отбелязва като „седемдесетте апостоли”.

Във Филипопол (Пловдив) първият епископ е свети Ерм (Hermas според латинската транскрипция), комуто апостол Павел в своето Послание до римляните, написано не по-късно от 52 година сл. Хр., изпраща своите поздрави, също както до Епе(ме)нет и Андроник, първите двама епископи на Сирмиум - към Андроник апостол Павел се изказва дори с особено почитание, като на негов сродник и съзатворник, повярвал в Христа преди него. Към тези три главни центрове на ранното християнство в западната, североизточната и югоизточната част на Балканския полуостров ще се прибавят през ІІ и ІІІ век също така и седалищата на епископи, респ. митрополити в Сердика, Адрианопол и Хераклея, като по такъв начин северозападната, централната и източната част на Балканския полуостров ще бъдат в значителна степен християнизирани. Очевидно непосредствено свързано с посещението на апостол Павел във Филипопол/Пловдив е и ръкополагането на първия му епископ, Ерм. Но и неговото име е подложено - също както името на епархията му - на манипулации с цел да се заличи или поне да престане да се свързва с Филипопол.

Макар и всички църковни календари, почиващи на най-надежните за християнската историография извори, а именно списъците на 70-те апостоли, приписвани на св. Иполит Римски и Доротей Тирски, както и Месецеслова на император Василий ІІ от края на Х век, да отбелязват името му и неговия ранг като „епископ на Филипопол”, както и дните 4 януари и 31 май за честване на паметта му, в по-ново време без никакви основания се правят опити името му да се свърже с Филипи, а в официалния списък на епископите на католическата църква то се придружава с въпросителен знак. В никой от синаксариите не се казва по какъв начин апостол Ерм се е озовал във Филипопол и каква е връзката му с апостол Павел, който му изпраща изрично поздрави в посланието си до римляните. При това старата християнска традиция му приписва и авторството на книгата Пастирът (Et virgines in domum meam), която до края на ІV век се счита за канонична и е неотменна част от Новия Завет. През V век тя обаче се изключва от състава на каноничните книги и всички нейни преписи на гръцки и латински език се унищожават. Едва в средата на ХІХ век бива открит нейният коптски превод и от него се прави нов латински превод, издаден в пълния му текст заедно с френски превод едва след Втората световна война.

Но свързването на книгата Пастирът с името на апостол Ерм и идентифицирането му като неин автор почиват на сведенията, които е дал за него един друг бележит раннохристиянски автор и учен, Ориген, а по-голямата част и от неговите съчинения биват унищожени през V век, включително неговата История на църквата, от които до нас са стигнали само отделни цитати. И макар че изследвания и коментарии за книгата Пастирът се появяват в обобщаващите богословски съчинения на католиците и на протестантите още в началото на ХХ век, в които за нея се отделя едно от централните места в старохристиянската литература, в същото време продължават да се препечатват справочниците, в които името на апостол Ерм се придружава с въпросителен знак относно времето и мястото на неговото епископство или с бележката, че бил епископ във Филипи и то след като ни са известни имената на всички епископи в този град, между които неговото име не се среща.
Изображение
Колкото и да изглежда странно, потвърждение за апостолската дейност на Павел във вътрешността на Балканския полуостров ние срещаме тъкмо в коментариите на един от главните и най-усърдни разпространители на елинизма сред българското население, гърка Теофилакт Охридски, архиепископ Български (1089-1126?). В своите бележки за Посланието на апостол Павел към Римляните той пише: „[апостол Павел казва:] ‘…тъй че разпространих Благовестието от Йерусалим и околността дори до Илирик’. Искаш доказателства за това, което говоря ли, казва [апостол Павел]? Виж големия брой на моите ученици - от Йерусалим до Илирик, който е покрайнина на това, което днес се нарича България. Той не казва ‘възвестих’, а ‘разпространих Благовестието’, за да покаже, че неговата проповед не е била безплодна, а успешна. За да не помислиш, че е вървял направо по главния път, като чуеш ‘от Йерусалим … дори до Илирик’, той казва ‘и околността’, което ще рече, че е обиколил с проповедта си народите и на север, и на юг…”

Голям брой сведения за широкото разпространение на християнството в централната и северната част на Балканския полуостров намираме и в агиографската литература, а и в историческите извори, ако и те да се съдържат в издания, станали вече библиографска рядкост. Потвърждават го също така и резултатите от археологическите изследвания, особено в последните десетилетия, макар и все още да не са напълно обработени и да оставят някои важни въпроси от хронологията нерешени - на първо място въпроса за времето и причините за разрушаването на многобройните църковни паметници по цялата територия на Балканския полуостров, построени между средата на ІV и края на V век. Силните гонения на християни в централната и източната част на Балканския полуостров при императорите Деций и Диоклециан в края на ІІІ и началото на ІV век, за които сме осведомени от достоверни свидетелства на историческите извори, не са в състояние да спрат разпространението на християнството нито в този район, нито в останалата част от полуострова. Ако и жертва на гоненията да стават множество членове на християнските общини главно в провинцията Хемимунт, в района на Адрианопол (Одрин), както и в Малка Скития (Добруджа), голям брой местни жители-християни намират убежище от гоненията отвъд Дунав и повечето от тях се завръщат по родните си места още след Миланския едикт на Константин Велики (313 г.) и особено през втората трета на ІV век.

По това време апостолическата църква на префектурата Илирик, която след административната реформа на Диоклециан обхваща една от четирите части на империята, заема първо място по влияние сред християнските църкви. А столицата на префектурата, Сирмиум/Срем, е резиденция на императора и седалище на архиепископ - един от четиримата архиeпископи, под чието върховенство са подчинени всички диоцези на римската империя.

Това привилегировано положение на църквата в Илирик ще се промени само в течение на няколко десетилетия. По време на т. нар. «ариански спор», който през втората четвърт на ІV век разкъсва християнството на два враждебни лагера, тази църква се стреми да играе примиряваща роля. От нея изхожда една нова форма за Символа на вярата, която трябва да доближи доколкото е възможно схващанията на крайните ариани и православни. Император Констанций ІІ, чиято цел не е поощряването на нито една от спорещите партии, а постигането на единство в църквата, приема като предмет за обсъждане предложения от църквата на Илирик и одобрен от църковен събор в Сирмиум през 367 г. «Сирмиански символ на вярата», който да замени силно оспорвания предимно от голям брой източни епископи «Никейски символ на вярата». Последвалите този събор преговори на императора с представители на различните църковни партии имат за следствие одобрението на компромисната сирмианска формула дори от страна на най-крайните привърженици и противници на «Никейския символ на вярата» и Констанций ІІ свиква на следващата 368 г. два църковни събора - в Селевкия, за източните епископи, и в Римини, за западните - които трябва да обявят за законно постигнатото споразумение. След оживени спорове с някои от крайните привърженици на арианската теза източните епископи приемат компромисния Сирмиански символ на вярата. В Римини обаче съборът не протича съобразно очакванията. Макар че малко преди неговото откриване православните епископи, включително някои от непреклонните застъпници на Никейския символ на вярата, са дали съгласието си за приемане на компромисната формула, папа Дамас успява да убеди повечето от присъстващите епископи да отхвърлят Сирмианския символ на вярата и да изключат от събора несъгласните с това делегати, включително всички епископи от Илирик.

Съборът изпраща многочленна делегация да информира императора с това негово решение. Констанций ІІ, който се чувства лично засегнат от тези действия на западните епископи, не допуска делегацията да дойде в Константинопол, дава нареждане всички нейни членове да бъдат отведени в малкото градче Нике при Адрианопол, където биват подложени на натиск да потвърдятс подпис своето съгласие под Сирмианския символ на вярата. По същия начин биват заставени и останалите делегати на събора в Римини да потвърдят приемането на компромисния символ на вярата, на който вече се дава названието Символ на вярата от Нике - за разлика от Никейския символ на вярата. След тази процедура Констанций ІІ, въз основа на подписите на почти всички епископи, счита своята цел за постигната и на 1 януари 361 г., в деня на своя 25-годишен императорски юбилей, обявява единството на църквата.
Изображение
Последвалите събития обръщат обаче хода на събитията на 180 градуса. Смъртта на Констанций ІІ на 3 ХІ 361 г. и краткото, но важно с последствията си управление на неговия наследник Юлиян (361-363), който ще бъде наречен «Отстъпник», дават нова насока на историята. След провалилия се опит на този император да премахне привилегированото положение на християнството и възстанови равноправието на всички религии, православната партия взима връх и за кратко време успява да се наложи над останалите църковни партии. Символът на вярата от Нике вече бива наричан полуариански (след 381 г. ще се нарича «ариански») и се замества с Никейския символ на вярата, като в течение само на едно десетилетие са изключени от църквата един подир друг всички епископи от северните провинции на Илирик, както и от провинциите Мизия, Хемимунт, Тракия, Родопа и (Малка) Скития. Това разделение на църквата бива утвърдено на Втория вселенски църковен събор в Константинопол през 381 година, който ще зациментира разделението на църквата - седем века преди нейното окончателно разделение. През следващите десетилетия от православната църква ще бъдат изключени и повечето от църквите в Мала Азия, обвинени за привърженици на монофизитската ерес, а много от техните членове в течение на следващите две столетия ще приемат исляма.

Ако и църквата в Илирик да запазва своята независимост с подкрепата на император Теодосий ІІ (408-450), който поради това бива обявен от православната църква за привърженик на арианството, след неговата смърт натискът срещу „еретическата църква” на Илириксе засилва. След като още в началото на последната четвърт от ІV век започват гонения срещу отделни групи „еретици-ариани”, тези гонения се разрастват в края на V и началото на VІ век във въоръжени походи срещу населението в централната и западната част на Балканския полуостров и с разрушаването на по-голямата част от неговите църкви, като същевременно се засилва и натискът срещу неговите църковни водачи - в 516 г. епископите от Източен Илирик биват закарани насила в Константинопол и хвърлени в затвора, където главите на църквите на Никопол в Южен Епир и Ниш умират. Юстиниан І (527-565) успява да усмири за няколко десетилетия размириците между православните и еретиците и учредява независима архиепископия за църквите в централната и западната част на полуострова, но тя не просъществува дълго след смъртта му, а влизащите в нейния състав диоцези продължават да се считат за независими от Константинопол и Рим, като отказват да вземат участие на следващите църковни събори.

На „еретиците-врагове на православието” в Мала Азия и на Балкана се дават различни названия и се залепват всевъзможни етикети, с които се цели да се покаже, че те нямат нищо общо с християнството и водят началото си от някакви източни езически учения. Самите „еретици” обаче не само твърдят, че са последователи на Христовото учение, но и подържат, че техните учители са получили това учение непосредствено от апостолите, на първо място Павел и Андрей и техните най-близки сътрудници. Независимо от названието, което им дава православната църква, като ги нарича манихеи, фундагиагити, маркионити или масалиани, а по-късно и богомили, те считат себе си за съвършени християни, и ако в редки случаи възприемат някакво друго название, то е свързано само с имената на техни учители от най-тесния кръг на апостолите. В този смисъл и най-многочисленото християнско общество извън православната църква възприема названието павликяни.
Изображение
Макар и от страна на православната църква да се разпространява легендата, че основателите на това движение са били Павел и Йоан, синове на манихейката Калиника от Самосата в Месопотамия, последователите му отхвърлят категорично това твърдение и настояват, че следват Христовото учение, което техните деди получили непосредствено от апостол Павел. И тъкмо тук ние се натъкваме отново на въпроса за Филипи и Филипопол. Това, което създава най-големи затруднения на изследователите на павликянското учение, е въпросът за връзката му с България. След като не само малоазийските, а и българските павликяни свързват своето учение с апостол Павел, нито един изследовател не може да разбере как са се появили такива последователи на апостол Павел във Филипопол/Пловдив, с който град апостол Павел няма нищо общо, а във Филипи, където апостол Павел е идвал, и то два пъти, няма и никога не е имало павликяни.

Наистина, според някои автори, следващи сведенията на Теофан Изповедник и Патриарх Никифор, павликяните в Пловдивско били преселени там от император Константин Копроним още през VІІ век, но тези сведения трудно могат да се съчетаят със сведенията на Петър Сицилийски, чиято История на ересите на павликяните и манихеите се счита за главния и най-достоверен извор за павликянското учение. Според този автор, арменските павликяни не само твърдели, че тяхната църква е македонската и е основана от апостолите Павел и Сила, но и един от техните главни учители и реформатор на тяхното учение, Константин, който от 653 до 684 г. застанал начело на тяхното религиозно общество, приел името Силуан, т.е. Сила, и бил считан от последователите си за реинкарнация на този апостол, докато неговият наследник Симеон взел името Тит, и бил считан от своите съмишленици също за реинкарнация на едноименния ученик на апостол Павел. За основа на учението си и двамата възприемат единствено евангелията и посланията на апостол Павел, а при учението за реинкарнацията на душите следват християнската гностика, сочещи и за нея като изходна точка учението на апостол Павел. Отговор на тези въпроси историографията не дава, също както не дава и на въпроса защо Петър Сицилийски посвещава труда си на първия български архиепископ, заел своя престол след основаването на българската архиепископия в 870 г., докато повечето съвременни автори застъпват становището, според което ересите се появяват в българските земи едва при засиленото развитие на феодалния строй, последвало покръстването на българите в 865 година, като социално-политически движения. А това показва, че въпросите, свързани с разпространението на християнството в България, не могат да се считат за напълно изяснени и налагат още много допълнителни изследвания.

September 5, 2006
Последна промяна от PLOVDIV PEE 1912 на 13 апр 2010 23:05, променено общо 1 път.

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 16 авг 2009 18:18

Из хрониките на Хереней Дексип от Атина

Изображение

Обсадата на Филиповия град.

Град Филипопол се намира на границата между земите на траките и македоните и лежи на река Хебър. Казват, че негов основател бил Филип, синът на македонския цар Аминта, по чието име бил наречен градът. Скитите нападнали този най-стар и най-голям град и го обсадили. Борбата се водела по следния начин Скитите, като държали щитовете си над главите, за да бъдат защитени от хвърляните срещу тях стрели, обикаляли града и разузнавали на кое място биха могли да разрушат лесно стените поради теснината им или да възлязат на тях с поставяне на стълби поради низината им. Най-напред нападнали с хвърляне на копия и стрели. Обаче гражданите отгоре отблъсквали мощно неприятелите, където и да се доближавали. После скитите правели опити да превземат града, като си построили стълби и машини. Бойните машини били греди, сковани като четириъгълник, и то така подредени, че приличали на къщички. Върху тях опъвали кожи, за да ги предпазят от всякакъв вид изстрели. С тях нападали вратите, като държали пред себе си щитовете, и ги придвижвали с колелета и лостове. Едни от нападателите издигали нависоко дълги греди, които били обковани с желязо, за да не се чупят при удрянето, и с тях се опитвали да разбият стените. А други опитвали опирали до стените стълби. Едни от тях били построени направо, а други на колелета и били подвижни откъм едната страна. Последните, за да стигнат изправени стените, били приближавани до тях и били разгъвани посредством въжета, привързани до горния им край. Някои пък докарвали до стените и дървени кули, поставени на колелета, за да хвърлят отблизо мостове върху стените и да ги преминат, като достигнат еднаква с тях височина. А машини скитите имали в изобилие. Обаче и траките се противопоставили на всичките им бойни средства. Те разбивали машините и прислугата им с помощта на огромни каменни блокове, а други изгаряли с факли, сяра и смола. Върху стълбата те търкаляли надолу напречни греди и камъни и от мощния им удар разбивали, както щитовете на придвижващите ги, така и самите стълби, както били поставяни. Тъй като неприятелите не постигали нищо с машините, те се обезсърчили и като се посъветвали как трябва да воюват, решили да издигнат високи насипи срещу града, за да се сражават от еднаква височина с противника. Това направили по следния начин. Те донасяли греди от околните постройки и, като поставяли пред себе си щитове, хвърляли в окопа пред стените гредите напреки и успоредно, както се случвало. Като сторили това, нахвърляли пръст и всякакъв друг вид материал между двете двете страни на окопа. По този начин те постигнали бързо да нарасне насипът. А траките забелязали това, което се вършело, и виждали, че насипът се издига срещу тях. Тогава те забили колове и, като заковали на тях дъски, издигнали върху стените високо укрепление. Освен това измислили и следното.
Изображение

През нощта, когато всичко било утихнало, спуснали някъде под стената с въже един смел и храбър мъж, като му дали за разрушаване на насипа запалена факла и съд, в който имало смола, сяра и други подобни неща. Той хвърлил огън сред гредите, които поддържали насипа, и като изгаряли, целият насип се срутил. Скитите, понеже претърпели и в това отношение неуспех, решили следното, което и извършили. Те избивали негодния впрегатен добитък и всички пленници, които страдали от болести или от старост, хвърляли ги в окопа и слагали върху тях всякакъв материал. А труповете на третия ден давали достатъчна височина на насипа, защото подпухвали. Обаче траките разсекли една част от стената на големината колкото една тясна вратичка и отмъквали през нея всяка нощ насипа в града. Тогава скитите, тъй като не знаели вече какво да правят, решили да отстъпят. И това било краят на скитската обсада.


Върни се в “Ботев”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост