Любопитни факти за Пловдив

Модератори: paceto, kartago, SkArY_9, slavia_forever, vaskonti, Madridist

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 07 юли 2009 06:33

Мавлеви хане се намира в Стария Пловдив и се определя като единствения дервишки манастир от този вид, който всъщност е мюсюлмански. Той е принадлежал на персийската религиозна общност от Ордена на танцуващите дервиши, или известните още "мавлевии" .
Изображение
Някога на това място, което е свързано с източната крепостна стена на акропола пред северния склон на Джамбаз тепе, е съществувал християнски храм. Предполага се, че той е разрушен през 1410 година по време на междуособици в османската държава.
Счита се, че орденът Мевлеви е отмрял някъде в началото на ХХ и вероятно е действал по тези места около век.

Основната сграда е била с приблизително квадратна форма, с размери 14 на 16 метра. Вътре е имало зала, оформена от осем дъбови колони, носещи тавана с дъсчена обшивка. Историците твърдят, че е имало отстъп с измазан холкел, изписан с гирлянди и осем медалиона с цитати от Корана.
Може да се каже обаче, че добре е съхранено текето на танцуващите дервиши на Джелаледдин Руми “Мевлеви хане” .
Някогашният комплекс е включвал молитвен дом–джамия, зала за ритуални танци на дервиши и жилищни постройки. В края на 9 век манастирът е изоставен и от него оцелява само ритуалната зала за танци. Според описанията средата на тавана е била украсена с резбарско слънце.
За дервишите в Пловдив пише Славейков. Той описва техния начин на живот и бит. Шейхът бил главен измежду тях, но възрастта на описания по онова време била странна - само 11 годишен. Той трябвало да има харем и едно от момичета, за което пише Славейков, било малко по-голямо от него. Често виждали шейха да си играе в двора, на пясъка и с нищо не можел да бъде отличен от останалите деца. Ритуалите, които извършвали дервишите, били странни и непонятни за другота население на града, затова ги възприемали като тайнствени и мистични хора.
Средата на тавана се заема от богато разработено резбарско слънце. Сградата е стъпила върху висок каменен цокъл откъм източната страна, а през подземната и част преминава сектор от старата акрополна крепостна стена.Тя е част от преправките на крепостта през VI век, извършени по времето на император Юстиниан.
Днес сградата функционира като комплекс в ориенто-персийски стил, носещ името „Пълдин”. Реставрация и е правена преди около 37 години, за да се смени нейното предназначение, като са последвали още няколко ремонта.

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 08 юли 2009 06:13

Евангелска съборна църква гр.Пловдив Най-голямата протестантска църква на Балканския полуостров. Построена е през 1876 г. на ул. „Лейди Странгфорд” на хълма Сахат тепе и е една от малкото в България катедрали, построени в готически стил.
Изображение

Разположен сред красивата Тракийска низина, Пловдив, още в предосвобожденската епоха, е бил важен търговски, стопански и културен център.

Посещаван е от различни търговци, индустриалци и просветители. Между тях са американските мисионери. През първата половина на XIX век д-р Ригс и д-р Хамлин откриват на балканите един "нов народ" за съшествуването на когото и не подозират - българският.

Между имената на първите мисионери са д-р Кларк, д-р Хаскел, д-р Мериам.

С идването на Мисията през 1858 год. в Пловдив се поставя началото на евангелизма в града. Всяка неделя сутрин има богослужение, на което присъствали много граждани.Обществото все повече нараства, за да се организира през 1883 год. в официална евангелска църква.

Пловдив става мисионерска станция, ръководена от енергичния д-р Марш и неговата съпруга.

Те живеят в Пловдив около 40 години. д-р Марш организира, ръководи и финансира строежа на църквата в града, в която се намираме сега. Един масивен, много красив, изграден в готически стил от дялан гранит, построен в подножието на Сахат тепе църковен храм, който на втория общ събор на Евангелските съборни църкви през 1901 година е осветен официално.

Първата дейност на мисионерската станция в Пловдив е откриването на Мъжко научно-богословско училище за подготовката на евангелски деятели.

Още през 1887 год. е организиран Женски въздържателен съюз. Създадени са още Мъжка въздържателна дружина, Младежко дружество, Детско християнско дружество, Женско благотворително и Женско мисионерско дружество.

В Пловдив много години се издават в. "Зорница", "Въздържател", сп. "Нов живот", Неделни уроци, брошури и други.

От амвона на църквата са проповядвали Божието благовестие много пастири и проповедници.

Евангелската съборна църква в гр. Пловдив е най-голямата протестантска църква на Балканския полуостров.

През 1876 год. пръв заема амвона Иван Тонжоров, следват:

Иван Сечанов

Димитър Фурнаджиев 1907-1911г.

Иван Цаков 1911-1920г.

Стоян Иванов 1920-1922г.

Стефан Градинаров 1922-1925г.

Теодор Халуей 1927-1928г.

Асен Симеонов 1928-1931г.

Павел Христев 1931-1936г.

Васил Зяпков 1936-1940г.

Ламбри Мишков 1940-1948г.

Исаак Кешишян

Георги Кожухаров 1950-1953г.

Кръстю Тихов 1953-1979г.

Марин Маринов 1980-1988г.

Васко Лозанов 1988 -

Последният продължава и в момента да е пастир на църквата.

През 1871 год. се открива Девическо училище, а през 1885 год. се обзавежда Основно училище за деца от евангелски семейства. Наред с общо образователните предмети учениците се запознават с истините на Евангелското послание.

През 1948 год. процесът срещу евангеските пастири създава голям смут всред евангелските среди в страната, включително и в Пловдив. Амвоните са обезглавени . Остават без пастири и проповедници много църкви. Пловдивската църква не прави изключение. Но Божието благоволение помага да се запази искрата, която е била запалена още през 1858 год. Църквата продължава своя духовен живот и до сега пръска Божията духовна светлина.

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 08 юли 2009 06:31

Роден на 18 май 1914 г. в Пловдив.

Борис Христов е български оперен певец-бас.
Един от най-известните оперни изпълнители на 20-ти век.
Изображение
Завършил Право, той е забелязан от цар Борис ІІІ, докато пее в прочутия хор "Гусла" и получава стипендия да учи оперно пеене в Рим. След това учи вокално майсторство в Залцбург.

През 1946 г. е професионалният му дебют - изпълнява партията на Пимен от операта "Борис Годунов" (едновременно в Рим и в Миланската скала). През 1948 г. за първи път изпълнява ролята на Борис на сцената на "Cagliari". През 1949 г. дебютира в "Ковънт Гардън" като Борис Годунов - роля, която ще изпълнява неизменно на тази сцена в периода 1958-1974 През 1950 г. е поканен от ръководството на "Метрополитен Опера" за ролята на Филип ІІ от "Дон Карлос", но властите в САЩ му отказват входна виза, заради действащия тогава "Закон за вътрешната безопасност на МакКаран"; 6 години по-късно, през 1956 г. дебютира на американска сцена в ролята на Борис.

През периода 1957-1963 г. пее многократно на сцената на Чикагската опера и въпреки че забележителната му кариера е свързана с всички значителни оперни театри по света, той така и не успява да излезе на сцената на "Метрополитен".

Последният му концерт е на 22 юни 1986 в Българската академия в Рим.
В световноизвестния Британски музей, в специална зала е уредена експозиция на сценичните костюми на Борис Христов, Мария Калас и Лорънс Оливие. През 1986 г. в Рим е открита "Българска Академия за изкуство и култура Борис Христов".

Великият българин дарява дома си на българската държава, за да се грижи за развитието на млади оперни певци, а родният му дом в София става "Музикален център Борис Христов" за подготовка на млади дарования.

Умира на 28 юни 1993 г. в Рим.

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 09 юли 2009 14:06

Вход на античен тунел е разкрит по време на почистването на Небет тепе, съобщи зам. кметът Георги Шопов. ”Според преданията през него е минавал самият апостол Павел.
Изображение
Хари НИГОХОСЯН


От фирма „Чистота” са премахнали треволяците и храстите, затваряща като джунгла подстъпите към тунела. Вече не е проблем да се слезе до него по частично разрушените стъпала. „Аз съм историк, но честно казано не знаех за този тунел, признава зам. кметът. – Сега на
Изображение

практика го преоткриваме. А е напълно запазен, със стълбите си, със свода. „
Когато се мине през сумрачния тунел от римски тухли, след десетина метра в другия край се открива невероятна панорама към северната част на града. От изхода пътят продължава надолу по древни каменни стъпала, изсечени още от траките в самите скали на тепето. „Има сведения, че в древността Марица е текла много по на юг, почти до Трихълмието, обяснява общинарят-историк. – Предполага се, че тук е било пристанището.


Може би през този тунел и по тези стълби са се захранвали с вода от реката или са пренасяли товари в крепостта”.
Според зам.кметът през древния проход в града да е влизал и самият апостол Павел: „Това се споменава и в гръцки извори. Според някои става въпрос за град Филипи , но може би се има пред вид именно Филипополис. Не случайно и папа Йоан Павел ІІ дойде в Пловдив. Мотото на обиколката му беше „По стъпките на апостол Павел.”
След като разкопките се очистят напълно,
Изображение

от отдел „Екология” ще залесят по подходящ начин прилежащия терен. Тогава ще се прокара и трасето на бъдещата ажурна ограда. Тя ще заобикаля целия обект и може би ще е с дължина над един километър. Така ще може да се осигури охрана и осветление на този уникален паметник на културата.
„Има още доста работа, която трябва да се свърши от общината, коментира зам.кметът Петко Атанасов. – Заделени са част от парите, гласувани за Стария град. Ще се направят алеи, ще се почистят
Изображение

и графитите. Тогава това наистина ще заприлича на архитектурен резерват. А този тунел може да бъде важна част от привличането на туристи в Пловдив”.

Потребителски аватар
Рикелме
Мнения: 250
Регистриран на: 17 окт 2008 00:02
Контакти:

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот Рикелме » 12 юли 2009 12:18

Джон Лорд ще свири на 1 септември на сцената на Античния театър
Източник: News.Plovdiv24.bg 11:02 / 12.07.2009 Отпечатай Изпрати
©

С концерт на легендарния кийбордист на вечните Дийп Пърпъл Джон Лорд ще стартира тазгодишното издание на Есенния салон на изкуствата в Пловдив. Представянето му, съвместно с оркестъра на Оперно Филхармонично Дружество, Пловдив, ще бъде на 1 септември на Античния театър. Билетите ще бъдат на цени 30, 40, 50 и 60 лева, продажбата стартира утре.

Джон Дъглас Лорд е английски пианист и композитор, познат на меломаните по цял свят с неповторимата си блус-рок Хамънд орган бленда и своя революционен стил в съчетаването на рок музика с класически и барокови форми. Лорд е най-добре познат от дългогодишната си кариера в легендарната група Дийп Пърпъл, а също и във формации като Уайтснейк, Пейс, Аштън & Лорд, Артуудс, Флауър Пот Мен.
След като напуска окончателно Дийп Пърпъл, великият пианист започва да се занимава с класическа музика и прави самостоятелни композиции и участия заедно с Лондонската филхармония. Макар, че Лорд е съавтор и композитор на най-добрите песни на Дийп Пърпъл, насочени главно към хард звученето, интересът му към класическата и камерна музика проличава още в зората на 70те. Първото доказателство за това е композицията „Deep Purple Cncerto From Group and Orkestra", изпълнена по време на забележителен концерт на групата в Роял Албърт Хол през 1969, съвместно с Кралския филхармоничен оркестър.

Концертът на Джон Лорд на 1 септември в Пловдив ще открие ежегодния Есенен салон на изкуствата. Той ще излезе на сцената заедно с Оперното Филхармонично дружество на гр. Пловдив, както и с трима от музикантите от група Те - Ивайло Звездомиров (бас), Венко Поромански (барабани) и Дарин Василев (китара). Изпълнението на големия музикант пред българските му почитатели ще бъде представено в две тематични части. В първата част публиката ще има възможността да чуе кавър версии по класики на Дийп Пърпъл, а втората ще включва класическа музика и солови проекти на Джон Лорд.

За своята забележителна кариера великият пианист издава над 50 албума, 20 от които са заедно с Дийп Пърпъл, 8 с Уайтснейк, както и 10 солови композиции. Лорд участва в редица странични проекти и записва с големи музиканти като Джордж Харисън, Дейвид Гилмор, Пол Уелър, Робърт Плант и много други. Концертът му в България се очаква да бъде уникално събитие за почитателите на неповторимото звучене на артиста и всички ценители на непреходната стойностна музика.

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 12 юли 2009 22:32

OТ ТИТ ДО ДНЕС

by Nilchevski
Изображение
Често заставам на брега и гледам лигавата кал, в която тревата расте само заради едното състезание в името на живота. Реката, вкочанена в каменния си бряг, се чуди дали да се самоубие от скука. Вече почти 1500 години в тази й част не е минавало нещо по-голямо от сал или гумена лодка.

Ето, тук някъде е било пристанището за бойните римски галери, които са плавали от Адриатическо море, през пелопонеските фиорди и са се качвали през устието на Хеброс до това поле с хълмове.

Моят град – преди 1500, преди 2000 години...
Бойният римски флот влиза в пристанището на реката. Събитие, толкова важно и величествено, че да бъде изсечено на сребърна монета. Било е толкова величествена гледка за онези хора в 507 г.
Натълпено на скалите на трихълмието, гражданството е посрещало дървените кораби с легионери и възбудено е коментирало. Все едно днес тук да пристигне самолетоносача „Рейгън”.

Колко важен е бил този град, за да гребеш до него с весла - чак от Рим?
Колко могъщество и блясък е имало, за да тръгнеш с волска кола от Падуа, през сегашната Гърция, през проходите на Родопите, през днешните Доспат, Батак, Пещера – та до Тримонциум?

Колко стратегическо е било това място, за да организираш редовна конна поща между Сената в Рим
и резиденцията на управителя в Тракия?.


Няколко дузини римски мъже са се събуждали сутрин и в записките им за деня една от най-важните задачи се е казвала „Тримонциум”.

Императори като Веспасиан, Тит, Траян са държали да знаят как върви издигането на голямата крепостна стена в сегашния Пловдив, кога ще бъде завършена съкровищницата на града и кога ще започне да сече монети...
Все едно днешния пловдивски кмет всеки ден да се интересува как върви почистването на улиците в Помпей.
Е, какво пише в работните ви записки за днес, господа общински съветници, чиновници и кметове?

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 12 юли 2009 23:15

УВОДНИ ДУМИ КЪМ "ПАМЕТНИК НА КНИЖОВНОСТТА И ХУДОЖЕСТВЕНАТА ЛИТЕРАТУРА В ПЛОВДИВ ОТ ХІХ ВЕК ДО НАШИ ДНИ. ЕНЦИКЛОПЕДИЧЕН ПЪТЕВОДИТЕЛ"

Владимир Янев


През лятото на 2005 година медиевистът доцент Димитър Дунков, доведе студентите си от Пасау и Гьотинген в Пловдив. По негова молба накратко им представих характерното за книжовните и литературните изяви на авторите, свързани с града ни. След това дълго не откликвах на молбите на колегата да изпратя за сайта на Гьотингенския университет нещо написано по темата. Упоритият Дунков не ме остави на мира, докато не получи текста, поместен в съответния сайт под името "Погледи към историята и литературата на българския град Пловдив" - в превод, извършен от Енчо Тилев: "Ein Blick auf die Geschichte und die Literatur der bulgarischen Stadt Plovdiv". Публикацията е съпроводена от обилен снимков материал, което й придава особена прегледност.
Изображение
Не това обаче ме прелъсти. Отново бях навлязъл в проблематика, с която мислех, че съм свършил, че съм загърбил годините, когато се занимавах с тенденции и автори, представителни за пловдивския литературен живот през ХХ век. Свидетелство за това са някогашните лекции пред обществеността, публикациите в литературни и научни издания, част от които са поместени в книгите ми "Живея и препрочитам", "Признати и непознати", "Българска литература след Първата световна война". Заразтварях старите тефтери, заправих нови справки по книги и архиви, така че останаха на заден план заниманията с българския авангардизъм, монографията върху Никола Фурнаджиев и ред други замисли.

Заживях с книжовниците и авторите от епохата на националното осъзнаване, радвах се, че откривам непознати ми личности от онова време и от "източнорумелийския" период, че прибавям нови знания към вече известното за литературата през ХХ век. Намеренията ми за лаконично изложение, за създаване на нещо като кратък пътеводител из пловдивската книжовност претърпяха корекции - "материалът" и хората, завещали го с талант и родолюбие, наложиха композиция, стилистика, по-обширни цитирания и характеристики, които не влизаха в първоначалните намерения.
Изображение
Това особено се отнася за авторите от възрожденската епоха. Как да фиксираш сухо присъствието в града на "елинистите" д-р Иван Селимински, Константин Фотинов, Райно Попович, как да не изразиш възхита пред стореното и написаното от Найден Геров, Йоаким Груев, Христо Г. Данов, Драган Манчов, д-р Иван Богоров, Любен Каравелов. А Никола Еничерев, Никола Еничерев - този всеотдаен българин, тръгнал от Мараша да създава просвета и култура в Прилеп... А Тодор Панчев, продължил и увенчал полувековното дело на вдъхновителя си Найден Геров, за да го има шесттомния речник, отварян заради сладостта и изразителността на езика ни от поколения българи... А забележителните автори от времето, когато Пловдив е столица на Източна Румелия... А тихият Лука Касъров, бодящ очи над тритомната българска енциклопедия, недооценена и до ден-днешен... А все забравяните учители и ученици от първата пловдивска гимназия...

Скромни ли изглеждат постиженията на местните писатели през междувоенния период?! И така да е - трябва да им се въздаде заради съхранените духовни пориви. Първото десетилетие след 9 септември 1944 г. е доста пустинно, но тогава в Пловдив са Любен Станев и Исак Паси. Димитър Димов създава "Тютюн", тук е Владимир Полянов - талантлив автор с европейска образованост.

Модерната пловдивска литература начева от 60-те години на миналия век, но колко автори са потулени единствено в паметта на специалистите. Днешните читатели не познават най-стойностното от талантливите поети, белетристи, литературни тълкуватели. Каква е тази наша немара, та не ценим онова, което е пред очите ни!? И най-сетне - може ли да се говори за национално самопознание, за култура, за пловдивско самочувствие, без да е прочетен Петър Манджуков - автор на забележителната мемоарна книга "Предвестници на бурята", без сладостно-носталгичната "Пловдивска хроника" на Никола Алваджиев, без стиховете на Иван Теофилов, Александър Бандеров, Иван Николов, Петър Манолов, Петър Анастасов, Николай Заяков, Иван Вълев, Божана Апостолова, Йордан Велчев, Веселин Сариев, Недялко Славов, Иван Странджев, Добромир Тонев, Тильо Тилев, Александър Секулов, Антон Баев, без магическия свят на Георги Алексиев, без проблемната интелектуална проза на Николай Казанджиев, Емил Калъчев, Величка Настрадинова, Рашко Сугарев, Йордан Костурков, Димил Стоилов, Димитър Атанасов, Валентин Георгиев, без романа "Хълмът" на Димитър Кирков, без хумора и сатирата на Никола Джоков, Здравко Попов, Павел Нейков, Иван Златев, Петър Краевски.

Не изтъквам само тези писатели от близкото минало и от настоящето, не твърдя, че те са над всички. Не твърдя, че съм оценил адекватно днешните автори. Твърдя обаче, може би обзет от локален патриотизъм, че за да си достоен за града, трябва да познаваш достойните му творци. Да живееш в Пловдив, значи да живееш с Пловдив, а словото е родината на истинския живот. Това е причината за мечтата ми (комай неосъществима) за такова време, когато хората под една или друга форма ще изучават и ценят културната история на своя град.

Пред читателите е книга, изградена с надеждата да даде позитивно познание. Дал съм й определението "енциклопедичен пътеводител" не само защото посочвам места и знаци в Пловдив, свързани със съхраненото за книжовниците и писателите му. Мисля, че е дадена информация от енциклопедичен тип, която води по пътищата към духовното. Бих искал събраното тук да напомня по нещо за "Паметник на пловдивското християнско население" от Константин Моравенов: ето защо в заглавието централно е мястото на думата "паметник". Трябва, трябва да имаме памет! Градът, в който живеем, ни задължава - затова в началото е представена накратко неговата хилядолетна история с акцент върху нравствено-поетичните завещания.
Изображение
Книгата има справочен характер, ползвани са множество източници. Въпреки съзнателното отклонение от равния тон на обичайните енциклопедии, предложеното е близко до някои биобиблиографски издания, до известните от по-ново време подобни книги на Георги Райчевски, Стефан Памуков, Иван Куцаров, Юлия Николова. Специално трудът на Георги Райчевски "Пловдивска енциклопедия", данни и характеристики от която съм ползвал и цитирал с основателно доверие, е в редица отношения модел за стремежите ми. Добрият ми приятел ясно е определил параметрите на своята работа - лицата и институциите в енциклопедията му са родени или житейски свързани с града, подчертава се това, което е направено в Пловдив или за Пловдив. Приел съм този подход, което естествено не прави книгата справочник за всичко създадено от споменатите автори. Акцентът пада върху "пловдивското".

Този "Паметник..." има и характер на литературноисторическо изложение. Възприет е традиционният хронологичен подход, като особено във втората част се вижда, че периодизацията по десетилетия е условна и по-скоро служи за прегледност. Няма да прибягна до неуместни в случая съждения, както и до излагане на традиционни и модерни идеи за изграждане на по-общи литературоведски конструкции. Предлагам "регионална" книга, чиято цел е да представи свързани с Пловдив автори с разнородни естетически схващания, различни по възможности и осъществяване. Най-талантливите сред тях изразяват духа на своето време, но и определят характера на историческото, на духовните движения.

Тези движения не са специфично присъщи за пловдивския и дори за националния литературен живот. А и подредеността и предвидимостта често са "проваляни" от неочаквани творчески избухвания, което е най-очакваното в културата. Въпреки това съществува обективация на художествените явления. Тяхната определеност от действието на разнородни фактори е несъмнена, но при всички случаи решаващ е талантът на съответния автор. Затова се старая да представя характерното за всяка по-значима индивидуалност и творба.

Благодаря на колеги и приятели, които четоха разни варианти и ми дадоха сведения и съвети, отбелязвайки грешки и пропуски. Няма да забравя колегиалната помощ на "вдъхновителя" Димитър Дунков, Юлия Николова, Елена Гетова, Иван Русков, Димитър Кръстев, Димо Чешмеджиев, Георги Янев, Петър Краевски, Андрей Френгов, Георги Райчевски, Емил Калъчев, Димитър Атанасов, Димил Стоилов, Стоян Вълев, Йордан Костурков. Благодаря и на Тильо Тилев ("Пловдивски университет"), Георги Чобанов ("LitеrNet"), Антон Баев ("Plovdiv Online") - в редактираните от тях издания се появиха части от настоящия труд. Въпреки този "екип" от знаещи и талантливи хора, съществува опасност да са пропуснати имена и книги на достойни някогашни и днешни автори - надявам се, читателите да ги подскажат.
Изображение
Очаквам критични бележки за представянето на мъртвите творци и още повече - на (и от!) живите автори. Тези последните да са дълго живи и работливи, а кой е пръв и кой не, ще се определи от значимостта на собственото им художествено слово: литературата е била унижавана, премълчавана, подправяна, криворазбирана, но никой и никога не е съумял да я излъже! Ще има хора, които ще броят редовете за един или друг писател, ще следят под лупа всяка дума и формулировка. (И толкоз по-добре! Разчитам на разчитането им, то ще е израз на неволно или доброволно сътрудничество.) Старал съм се, доколкото е възможно, да не давам превес на субективните си предпочитания. Включил съм не само известни книжовници и писатели, а данни и факти за родени, пребивавали или изцяло свързани с града автори, които не са оставили творчество, надхвърлило своето време. Затова вероятно ще бъда упрекнат, че занимавам читателите с "подробности от пейзажа", а не с нещо по-"глобално". Подобни укори не ме плашат. Страхувам се да не съм допуснал грешки, компрометиращи книгата като източник на знание за създаденото и създаваното в Пловдив. Дано, ако има такива грешки, те да са поправими. Непоправимо е само безпаметството.

Затова се обръщам към читателите с приписката от един стар дамаскин:

Аз, недостойният граматик, започнах и свърших.
И като четете, поправяйте, а не кълнете.

Пловдив,
октомври 2007 г.

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 12 юли 2009 23:19

За Маньо Стоянов
и за тази книга
Изображение
„Възрожденският Пловдив“ (1981) на Николай Генчев, „Когато Пловдив беше столица. Очерци за Източна Румелия“ (1974) на Маньо Стоянов и „Пловдивска хроника“ (1971) на Никола Алваджиев образуват своеобразен триптих за българското битие на древния и вечен град – от епохата на националното пробуждане, през началните години на следосвобожденска България, до първото петдесетилетие на ХХ век*. Сред тях книгата на Маньо Стоянов сякаш не е толкова популярна, по-малко се знае и за автора u, което налага краткото представяне на живота и творчеството му.

* * *

Той е роден на 31 май 1903 г. в Душанци – старопланинско село, разположено на река Тополница. Неграмотните му родители имат седем деца, които отрано се захващат със селския труд. Бъдещият изследовател завършва прогимназия в отстоящия на 8 километра град Пирдоп и постъпва в Пловдивската духовна семинария.

Маньо Стоянов я завършва с пълно отличие, получава стипендия за учене в чужбина и през 1926 г. става студент по богословие в Берн. Неизтощимата му жажда за знание го тласка да запише и философия във Фрибург. Така през 1930 г. той завършва с докторат по теология на тема „Черковно-политическата дейност на митрополит Климент Търновски“, а година по-късно и с докторат по философия на тема „Григорий Петров и житейското му дело“. Ето какъв човек се завръща в родната семинария, за да преподава латински, гръцки и немски език през 1932–1935 г. След това учителства в гимназиите на Пловдив (тук се венчава с колежка, преподавателка по български език и литература), Сливен и София.

Най-важните етапи в научното израстване и утвърждаване на Маньо Стоянов са свързани с новото му пребиваване в Пловдив, когато от 1945 до 1948 г. (по препоръка на изтъкнатия библиограф Тодор Боров) той става уредник и директор на Народна библиотека „Иван Вазов“, и особено след трайното му установяване в София като ръководител на отдел „Ръкописи и старопечатни книги“ в Народна библиотека „Кирил и Методий“. Тук ерудираният и работлив изследовател създава трудове с трайно значение за проучването на българската възрожденска книжнина, на българо-гръцките книжовни връзки и отношения, на славянската палеография. Въпреки че и преди това той е автор на книга за Августин Блажени, публикувана през 1936 г., и на статии в „Църковен вестник“ и „Духовна култура“, най-значителните постижения на Маньо Стоянов са именно през периода, когато има възможност да се занимава със системен научен труд и известно време – с преподавателска дейност в Библиотекарския институт, за което свидетелства учебникът му „Книгознание. Лекции“ (1949).

От средата на миналия век се зареждат статии и студии, сред които особено важни са „Български старопечатни книги“ (1952), „Един български културен център в Родопите през турската епоха“ (1954), „Книги от българи на чужди езици до Освобождението“ (1959), „Преписи на Паисиевата „История славянобългарска“ (1962), „Проучване на славянските ръкописи в българските книгохранилища“ (1963), „Начало на протестантската пропаганда в България“ (1964), „Една поема на д-р Никола Пиколо и сведения за него в българския възрожденски печат“ (1968), „Български ръкописи с гръцки елементи“ (1969), „Райковски дамаскин“ (1972), „Опис на гръцките и другите чуждоезични ръкописи в Народна библиотека „Кирил и Методий“ (1973), „Последният дамаскинар Тодор Пирдопски“ (1978). Заедно с Христо Кодов палеографът завършва започнатия още от Беньо Цонев „Опис на славянските ръкописи в софийската Народна библиотека“ (т. III – 1964; т. IV – 1971). Тези и редица други изследвания се раждат след неуморен труд. За изумителната работоспособност на учения свидетелстват неговите съвременници и колеги, отбелязвали, че той всекидневно идвал в библиотеката в 5 сутринта, за да я напусне към 21–22 часа. Достойно ест!

Без да бърза да налага името си чрез скорозрели публикации, чужд на показността и конюнктурата, изцяло предан на системните научни проучвания, основаващи се върху постоянно попълвани енциклопедични познания, Маньо Стоянов израства като „един от исполините на българската библиография“. Така емоционално, но справедливо го определя доц. д-р Донка Правдомирова, нареждайки го до академиците Александър Теодоров-Балан и Никола Михов, до д-р Димитър Иванчев и професор Веселин Трайков. Същата авторка точно отбелязва, че „повечето от 140-те му труда – книги, библиографии, студии, статии, описи на ръкописни книги, обзори“ – при цялата си разностранност „са обединени от основния обект на неговите научни интереси – българската книжнина от възникването u до Освобождението“. Върховен израз на магистралната тема е двутомникът „Българска възрожденска книжнина: Аналитичен репертоар на българските книги и периодични издания. 1806–1878“ (1957; 1959). Без тези над 1600 печатни страници, оценени от професор Божидар Райков като „жизнен подвиг... погълнал повече от десет години денонощна (в прекия смисъл на думата) работа... днес е немислимо нито едно проучване върху нашето национално възраждане“. Капиталният двутомник по своеобразен начин продължава най-високите постижения на литературната ни наука и е с множество откривателски приноси, подчертавани от специалистите през десетилетията. „Научният подход на автора е позитивистичен, характеризира се с необичайна добросъвестност и голяма пълнота и изчерпателност на фактическия материал“, твърди се в „Енциклопедия на българската възрожденска литература“ (1997) по този повод.

Пловдивският период в житейската и духовната история на Маньо Стоянов оставя видими следи в научните му интереси. Той е изследовател на прочутата българска фамилия Чалъкови, чиито представители са енергични деятели на националното възраждане; на изключителния педагог, енциклопедист и активен обществен деец Найден Геров; на предосвобожденските пловдивски духовни и културни събития. Задълбоченият и темпераментен изследовател увенчава десетилетните си проучвания с трудове, представили убедително националната значимост на Пловдив през епохата на Възраждането и Източна Румелия. А рецензията му върху „История на Пловдив от най-стари времена до наши дни“ на Константинос Апостолидис е дело на „истински историк на града – един от най-ерудираните познавачи на духовния живот на възрожденския Пловдив“, както посочва в трикратно издадената си „Пловдивска енциклопедия“ Георги Райчевски.

Това е само част от книжовните завещания на Маньо Стоянов, за когото д-р Лиана Гълъбова отбелязва, че е бил щастлив още приживе да види, че „близки, познати и колеги засвидетелстват обичта и уважението към големия учен, преклонението пред неговия всеотдаен труд, голяма ерудиция и задълбочено познаване на възрожденската книжнина“*. До края на дългия си живот той е верен на призванието си на изследовател, което личи в „Букви и книги“ (1978), „Стари гръцки книги в България“ (1978), „Тодор Пирдопски – книжовник и илюстратор“ (1984). Неуморният труженик склопва очи на 5 ноември 1986 г.

* * *

През 1966 г. Маньо Стоянов публикува „Пътят към свободата. Исторически разкази за Пловдив през Възраждането“. Тук в центъра на вниманието са животът и борбите на вече икономически замогналата се и интелектуално израсналата българска общност в града. Особено внимание е обърнато на борбата за църковна независимост, което фактически води до признаване правата на националните стремежи към политическа свобода и самостоятелна държава. Върху основата на известни документирани факти и новоиздирени архивни свидетелства Маньо Стоянов живо пресъздава епизоди от живота на града, като конституирането и самоорганизирането на българското абаджийско съсловие, строителството на църквата „Св. Константин и Елена“, създаването и дейността на първото българско училище, както и на книгоиздателството на Христо Г. Данов. Вълнуващо е изобразено и паметното сбиване в църквата „Св. Богородица“, когато тук за първи път, въпреки съпротивата на гръцкото духовенство и на неговите енориаши, службата се провежда на български език.

В увлекателните разкази на Маньо Стоянов, следващ исторически достоверното, представено с вещина, артистизъм и патриотично вълнение, се открояват образите на реални исторически личности – чорбаджи Вълко Големия, Стоян Чалъков, Захари Зограф, Йоаким Груев, Гюмюшгердан, владиката Хрисант, Найден Геров, Стоян Чомаков, Христо Г. Данов, Тодор Кесяков, Павел Куртович. Като се изключат привържениците на прословутата гръцка „мегали идея“, това са все образи от паметната галерия на пловдивските и българските будители – истински водачи на нацията в преломен за историческото ни развитие момент. Със сдържан възторг, който още по-силно въздейства върху читателя, Маньо Стоянов създава художествено-документална проза, притежаваща несъмнени естетически и патриотични качества.

Успехът на тези исторически разкази сякаш импулсира автора да пристъпи към създаването на творба, за която Тодор Боров споделя, „че за известното на пръв поглед /.../ е научил много нови неща, а старите е видял в нова светлина“. Това е „Когато Пловдив беше столица. Очерци за Източна Румелия“, излязла през 1973 година и предизвикала интереса на широк кръг от читатели и специалисти. Този интерес не се дължи само на темата, разработвана от славни предшественици като Захари Стоянов, Иван Вазов, Симеон Радев. Върху нея има натрупана мемоарна литература, а българските историци в своите изследвания също така задълбочено са представяли създаването, живота и края на Източна Румелия. Явно е обаче, че наглед обективистичните и лишени от външни ефекти „очерци“ на Маньо Стоянов със своята премерена лапидарност и естественост на изказа отговарят на модерните читателски нагласи.

В началната глава „Областта“ авторът дава синтетичен преглед на Берлинския договор и на неговите създатели, като обръща особено внимание на Източнорумелийския органически устав. Според Маньо Стоянов той е „чудновато съчетание от граждански права и свободи и от възможности за тяхното ограничаване от султана, една комбинация от принципи, осигуряващи свободното и самостоятелно икономическо и културно развитие на областта, и същевременно от клаузи, които я подчиняваха на капиталистическата икономика на западноевропейските държави и на тяхната експанзионистична политика“. Формулировката е точна, което не пречи на Маньо Стоянов да отбележи, че в Органическия устав са „узаконени гражданските права и свободи по това време в най-прогресивните буржоазни държави в Западна Европа“ и че конституционно Източна Румелия е „поставена наравно с тях“. Това дава възможност на енергичните български политици да използват максимално правата на Органическия устав и да го превърнат в работеща за националната кауза конституция със съзнанието, „че техният обществен живот и държавнополитическо развитие ще зависи много повече от лицата, които щяха да застанат начело на областта, и от начина, по който те щяха да прилагат устава в живота“.

Тази „зависимост от лицата“ сякаш определя адекватността на подхода на Маньо Стоянов – в книгата си той е предимно персоналистичен. Разбира се, авторът представя обективните обстоятелства, характерни за Пловдив и за областта, като обръща внимание на специфичното, особено за румелийската столица, триезичие, залегнало и в официалните документи. Показва и преодоляването на враждебните спрямо българските желания тенденции, които се опитва да налага отслабващият турски и гръцки етнос, за да заключи, че макар „триезичието на Източна Румелия да се запази официално до нейния край, в областта постепенно се налагаше българският език“. Пак в духа на обективното пресъздаване на особените събития в Източна Румелия са главите за Областното събрание, за недоволството на обеднялото и потискано население, за живота на чужденците и тяхното влияние върху българите, възкръснали за свободен живот и естествено търсещи модерни социални и поведенчески модели, отвеждащи далеч от ориенталската закостенялост.

Предразположението на автора към известна обобщителна обективност не пречи да се види как още при майсторски изградените портрети на главните управители на областта Алеко Богориди и Гаврил Кръстевич, както и при представянето на Пловдив, Стара Загора и Сливен, се налага уравновесеният, лишен от крайности персонализъм. Не случайно най-четивните и до днес страници от книгата са посветени на паметните дейци в различни области на живота, създали бляскава епоха от модерната история на отечеството. Именно енергичната дейност на талантливите български мъже, съсредоточени най-вече в Пловдив, представя интелектуалното и духовното израстване на българската нация.

Увлекателно, оперирайки с известни и новонамерени ловко комбинирани факти, Маньо Стоянов разкрива пред читателите особения драматичен динамизъм на събитията в Източна Румелия. Техни главни двигатели са удивителни личности – първоначално свързани от общата кауза, а след това разединени и откровено враждуващи помежду си по въпроса как и кога да се осъществи националното обединение. С характерен лаконизъм, без да изпада в излишни подробности, авторът очертава образите на Богориди и Кръстевич, като особено при първия се налага впечатлението, че не е бил на висотата на своята мисия и като българин, и като пълномощен представител на султана. Вярно е, че той твърде дипломатично решава въпроса с феса, който е носил, заменяйки го с български калпак при влизането си в областта. Ала неговата нерешителност и необщителността му, както и твърде старческият му начин на живот, съвсем не отговарят на историческата динамика, на енергичното, вдъхновено от перспективите на свободата младо българско общество. Твърде скоро Алеко паша изпада в изолация и се превръща в обикновен регистратор на събитията. Доста по-различен от него (и не само поради това, че владее българския език) е секретарят му Кръстевич, ако и той да има вече яростни противници в средите на нетърпеливите съединисти. Останалият в историята с обидното прозвище „Треперко паша“, дадено му от жигосващия Захари Стоянов, все пак намира сили да не употреби сила при възпирането на уникалното противопоставяне на българите спрямо Великите сили. Актът на Съединението (вероятно поради неговата общопознатост и детайлното му описание от Симеон Радев в „Строителите на съвременна България“) е бегло засегнат в книгата на Маньо Стоянов. Но предхождащото изображение на паметните източнорумелийски деятели представя Съединението като логична последица от проявленията на мощната национална енергия.

Тази енергия проличава в ярките изяви на прекрасно портретуваните Иван Вазов и Константин Величков. Необикновен е творческият подем на народния поет, намерил израз в изумителната му литературна продуктивност, изцяло инспирирана от патриотичните му устреми. Необикновен човек и творец е високо интелигентният monsieur de beau („господинът на доброто“) Константин Величков. Приятелството на този духовно извисен идеалист с народния поет Иван Вазов предизвиква емоционалното предложение на Маньо Стоянов, което пловдивчани непременно трябва да имат предвид:

Пред немския национален театър във Ваймар стои двойната статуя на класиците в немската литература Гьоте и Шилер, работили дружески там. Мисля, че пред бъдещата сграда на Пловдивския народен театър също трябва да се издигне паметник на двамата румелийски литератори и приятели Вазов и Величков.

Дали в бъдеще идеята ще намери своето въплъщение?!

Впечатляващи са и портретите на Михаил Маджаров и Стефан С. Бобчев. Чест прави на автора, че отдава дължимото им като на изключително талантливи личности. Акцентувайки върху тяхното „вестникарство“, Маньо Стоянов подчертава значимостта на словото им за интелектуализирането на твърде често бравурния, казано евфемистично, периодичен печат от онова време. Налага се представата, че личности като Бобчев и Маджаров, при безспорната си шлифовка в престижни учебни заведения и среди в чужбина, са своеобразни духовни продължители на делото на Найден Геров и Йоаким Груев, на великите книгоиздатели Христо Г. Данов и Драган Манчов. На последните двама е посветен великолепен очерк, отговарящ напълно на високата мярка за тях. В тази посока особено ценно е сведението за Дановата книжарница в Пловдив, която според Маньо Стоянов била наричана „негласно министерство на народното просвещение“.

Сред заслугите на книгата е и това, че тя въвежда в кръга на познатото „неуморния“ Димитър Наумов, за когото е казано: „Той не беше кмет на Стара Загора, но нито едно обществено дело не се извършваше без него“. Забележителният предшественик на модерното земеделско движение у нас се превръща в неоспоряем авторитет в Областното събрание. Създателят на първото периодическо издание за земеделско-стопанска просвета след Освобождението „Земледелец“ умира твърде млад, на 33 години. А едни от най-емоционално приповдигнатите страници в книгата са посветени на „неповторимия“ Захари Стоянов. Малко странно е, че такъв уседнал, изцяло отдаден на кабинетен труд, благ и спокоен Маньо Стоянов съумява така дълбоко да проникне в пламенната и динамична природа на летописеца. Сякаш документалистът е овладян от стихиите на „медвенския Тукидит“.

„Когато Пловдив беше столица“ завършва с лаконичен епилог, в който се твърди: „Краят на Източна Румелия бе в нейното начало. Още при създаването u бе станало ясно, че тя няма да пребъде дълго. Дори самите u създатели не бяха уверени в нейната дълговечност. Гладстон бе заявил, че в мастилото, с което се подписал договорът за Източна Румелия, бил хвърлен барутът, от който пламнал пожарът за унищожаването u“. Това наистина е така, а Съединението е безпрецедентен в новата българска история акт на непокорство спрямо Великите сили, стреснати от обявяването му и от епопеята при Сливница. Ала все пак в пловдивското, а и в общобългарското съзнание, сякаш има известна доза носталгия по онова време, когато в древния град се събират толкова велики за отечеството ни личности, чиято дейност предизвиква емоционални аналогии като „българската Атина“ (Луи Леже) или „българския Ваймар“ – израз, принадлежащ на Маньо Стоянов в неговата прекрасна книга.

Трудно е да се определи точно жанровата природа на тази книга, създадена от педантичен автор, принципно придържащ се към фактите. И все пак в нея фактологът, позитивистът явно е обжарен от събитията, за които разказва, а преклонението му пред създаденото от първите строители на нова България го подтиква да търси по-емоционален, твърде често ярко образен изказ. Именно тази синтетична стилистика на книгата я извежда от тясно професионалното и я въвежда в сферата на контактуването с широки читателски кръгове. Това ме кара да вярвам, че преиздаването u 35 години по-късно ще достигне до множество читатели, които ще я оценят и заради историческите u достойнства, и заради нейния извисяващо интелектуален и етичен дух.



Владимир Янев

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 14 юли 2009 23:40

Пловдив - културната столица на България?!



"За пореден път Пловдив доказа, че е културната столица на България"! С тези думи кметът на Пловдив Славчо Атанасов откри симфоничния концерт на Филхармонията при Ла Скала в петък вечер.
Изображение

Концертът се състоя в панаирна палата, която повече прилича на някакъв завод, от колкото на концертна зала. За акустика изобщо не може да се говори, а външния вид втрещи музикантите, които се препъваха зад сцената и се оглеждаха озадачени. Втора панаирна палата може да е страхотна за провеждане на технически изложения, но за концерт на един от най-добрите симфонични оркестри в света - не става.
Изображение

Разбира се, насроченият за Античния театър концерт, нямаше как да се състои там, поради лошите метеорологични условия. Съвсем очаквано, като за средата на септември всъщност. Въпросът е, че това не се случва за първи път и отново няма адекватна зала, в която да бъде преместен концерта. Миналата година по същия начин Джетро Тъл свириха в 14 палата на Панаира, вместо на Античния и също останаха разочаровани от обстановката.
Изображение

Една концертна зала също не е достатъчна за такова гръмко определение като "Културна столица на България". Инфраструктурата също ни куца. Концертът, който свърши около 22:30 остави стотици хора неприятно изненадани. На спирката пред панаира голямо количество хора спираха всяко възможно такси и се тъпкаха в рядко минаващите маршрутки - автобуси никой не чакаше, тъй като последните им маршрути по график са около 22 часа. Всеки, който е бил в друг областен град знае, че там градският трансопрт е до 23:00, а в София дори до полунощ.

В Панаира поне има места за паркиране. За разлика от него, обаче, концертите в Античния театър или Концертната зала на бившия Партиен дом изненадват всички с липсата на каквито и да е места за паркиране в близките улици. Надеждата ни е в Градския дом на културата - или както е известен на повечето пловдивчани - Синдикалния дом. Отскоро там текат ремонтни
дейности, като по предварителните планове, трябва да има седеметажен подземен паркинг, който спокойно да поеме няколко стотин посетители в концертната зала. Самата тя ще има добра акустика (пак според предварителните планове), но пък местата в залата отново няма да са твърде много и концертите на Античния, за които има продадени 2000 билета, пак ще трябва да бъдат пращани в Панаира. Язък за акустиката и 14-те милиона лева за реконструкция.
Изображение

В крайна сметка, колкото и странно да звучи като успокоение, в никой друг град в България няма добра концертна зала с хубава акустика. С историческите и културни забележителности и един страхотен Есенен салон на изкуствата, спокойно можем да се наричаме "Културна столица на България". Това обаче трябва да звучи по-скоро като пожелание и с мисъл за развитие, а не като политически популизъм. Какво ли ще си помислят музикантите от Ла Скала, ако разберат, че това е най-добрата концертна зала в Културната столица на България?

Потребителски аватар
PLOVDIV PEE 1912
Мнения: 5407
Регистриран на: 30 юни 2008 23:05
Местоположение: Тракия,Пловдив

Re: Любопитни факти за Пловдив

Мнениеот PLOVDIV PEE 1912 » 15 юли 2009 23:15

Дискусията за паметника на Симеон Велики в Пловдив продължава
Нито един от предложените варианти за неговото място не събра необходимата обществена подкрепа
Изображение




15-метровата скулптурната композиция на цар Симеон Велики ще бъде излята от 6 тона бронз и ще бъде поставена върху 9.5-метров постамент

След двучасови дебати с участието на интелектуалци, бизнесмени, общински съветници и журналисти не се стигна до единно решение къде в Пловдив да се издигне паметник на цар Симеон Велики. На върха на Младежкия хълм, на колелото на панаира или на площадчето пред областната администрация - нито един от тези три варианта, предложени от кмета Славчо Атанасов, не събра необходимата обществена подкрепа. В хода на дискусията, водена от директора на Националния исторически музей Божидар Димитров, бяха лансирани и две нови предложения - на източния вход на Пловдив (на "Цариградско шосе") и в парковата зона около Братската могила. "Дискусията показа, че хората се вълнуват от темата за издигане на монумент на цар Симеон, и затова, преди да внеса моето предложение в общинския съвет, ще проведем второ обсъждане, в което ще представим проекти и на новопредложените варианти", каза в заключение кметът Атанасов.
Автор на 15-метровата бронзова композиция на цар Симеон Велики на кон, с корона на главата и императорско наметало е скулпторът Николай Савов, изваял паметника на хан Крум в жилищен район "Тракия". В неговия екип участват още арх. Родион Петров, арх. Димитър Димитров и инж. Пламен Лефтеров. Реализацията на проекта ще струва 821 хил. лв., като финансирането изцяло се поема от бизнесмена Георги Гергов.
На-много аргументи "против" като че ли събра идеята за паметник на Хълма на освободителите (Джендем тепе). От една страна - подсъзнателната асоциация със соцпаметника на Альоша на срещуположния хълм на Освободителите, а от друга - наличието на исторически свидетелства за съществуването на раннохристиянска базилика от VI в. на върха на тепето. Според пловдивския митрополит Николай на това място трябва да се издигне храм на св. Ерм - покровител на Пловдив, и е недопустимо съжителстване с паметник на владетел завоевател, заяви пред пловдивчани областният управител Тодор Петков, упълномощен да изрази позицията на Негово преосвещенство. Основният проблем, който за съжаление е ясен само на професионалистите в областта на градоустройството и паркоустройството, е, че Младежкият хълм е обявен за природна забележителност със заповед на Министерството на околната среда и водите и за дори частично вдигане на строителната възбрана е необходимо да се разработи подробен устройствен план - паркоустройствен план, който да набележи мерки за опазване на ценната флора и фауна, за укрепване на скалите от свличане и благоустройствени мероприятия за развиване на паркова зона с кътове за отдих, екопътеки, осветление и пр. Засега има само одобрено от местния парламент планово задание за възлагане на ПУП.
Много малко привърженици събраха и другите два варианта - колелото на панаира (инфраструктурни проблеми, предстояща подлезна връзка и липса на пешеходна достъпност) и площад "Н. Мошанов" на кръстовището на бул. "В. Априлов" и бул. "6 септември", най-вече заради своето семпло местоположение в широкия градски център.
Така на дискусията, на която не стана съвсем ясно защо точно паметник на цар Симеон Велики в Пловдив, не беше сложена точка, предстои втора...


Върни се в “Ботев”



Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост