Понеже мисля ,че доста от младите хора въобще са запознати с историята на Пловдив темата ще е много полезна.
Ето нещо любопитно:ОДЕОНЪТ НА АНТИЧНИЯ ФИЛИПОПОЛИС
АНТИЧНИЯТ ФОРУМ, административният център на Филипополис, заема площ от 20 декара в сърцето на античния град. Развитието му съпътства и документира историята на града от I до V в. сл. Хр. Организиран е около площад с форма на квадрат, обграден от портици и магазини във верижен план от изток, юг и запад. На северната страна е изграден комплекс от обществени сгради, свързани с градското управление, културния и религиозния живот на античния град.
ОДЕОНЪТ на Филипопол е открит през 1988 г. в процеса на разкопки на северната страна на форума от археолозите 3. Каров и М. Мартинова. Поради липса на средства през 1993 г. е преустановено археологическото проучване.
През 1995 г. форумният комплекс на Филипопол е обявен за паметник на културата от национално значение. Одеонът, като важен елемент от форума, притежава същия статут и се намира в зона на най-строг режим на защита и охрана. През 1999 г. е одобрена Програма за реставрация, консервация и експониране на одеона. През 1997 г. одеонът на Филипопол (днешния град Пловдив, България), съвместно с одеона на Солун (Гърция) и театъра в Таормина (Италия), е включен в европейската програма "Рафаел", финансирана от Съвета на Европа, и разкопките са възстановени. През 2001-2002 г. с финансовото съдействие на фондация "А. Г. Левентис" е завършено археологическото проучване на сградата във връзка с нейната реставрация и бъдещото й интегриране в живота и структурата на модерния град.
Ситуиран в североизточния ъгъл на античния форум, одеоньт съдържа всички елементи на покрита антична театрална сграда в правоъгълен обем. Четириъгълната рамка го интегрира в ортогоналната система на античния град и оформя доминиращ обем в североизточния ъгъл на форумния комплекс. Най-добре запазени са останките от последното оформление на одеона, датирано в средата на III в. и свързано с преустройството на опожарената сграда след готските нашествия в 251 г. В централното ядро, заобиколени от п-образната периферия на галериите, са вместени кавея, орхестра и скене. Кавеята огражда орхестрата, от западната страна на която се издига тясна сценична част (скене). Кавеята и скенето са разделени от два прохода (пародоси), които въвеждат от галериите към орхестрата. От конструкцията на кавеята са разкрити радиалните зидове, носещи кошеровидни сводове, върху които стъпват редовете седалки. Изяснено е оформлението на сценичната част (скене) и архитектурата на фасадата към кавеята (скене фронс), която е двуетажна, в римо-коринтски ред. Външните фасадни стени са изградени в opus mixtum. Изобилието от метални скоби и връзки в срутванията доказва, че сградата е била покрита с дървена покривна конструкция от внушителни по размери ферми.
В разкритите останки на одеона са разграничени четири строителни фази от I до IV в. сл. Хр., свързани със значителни изменения в обемните и архитектурно-пространствени параметри. Като елемент от градски площад през римската епоха, сградата е служила за седалище на градския съвет на Филипопол. След извършените преустройства тя се използва и за камерни, музикални и литературни прояви. Предварителният идеен проект се базираше на установения с графичната реконструкция архитектурен модел на античната сграда и бе решен в два варианта както по отношение на сградата, така също и на третирането на прилежащата градоустройствена среда. Изяснени бяха комуникационните и функционални връзки на одеона с останалите елементи на форума, със съвременната градска среда. С макети бяха решени пространствените съотношения, естетическата пластическа композиция на руинната композиция, както и адаптивното използване на одеона в временния градски живот, следващ неговата автентична характеристика на малка театрална сграда за концерти, спектакли и събрания.
Графичната реконструкция беше определяща за бъдещата възстановителна дейност. Тя се опира на данните от археологическите проучвания и архитектурни изследвания. Добре запазената субструкция на обекта изяснява плановата схема на силно нарушената суперструкция на сцената (скене) и на зрителната зала (кавея), затруднява решаването на архитектурния модел. Детайлното изследване на фрагментирания материал (части от колони, капители, архитрави и др.) с помощта на аналогиите в строителната практика за антични сгради и каноните на архитектурния ордер дава основание за изграждане на реконструиран пълен архитектурен образ с покритие. Графичната реконструкция изяснява две строителни фази, съдържащи съществени различия по отношение на орхестрата, кавеята и скенето.
Първият период, наречен междинен, се характеризира с издължена подковообразна орхестра с радиус на дъгата 11 м, ограничена от масивен зид, към който са опрени радиалните зидове, носещи кошеровидните конусообразни сводове, върху които стъпват зидани седалки. Според размерите на правоъгълника, в който е вписана кавеята, тя съдържа 12 реда седалки височина 0,40 м и ширина около 0,68 м. Запазени са останки от базисния първи ред - зидан цокъл с ширина 0,50 м, и два реда седалки - основание за възприетата реконструкция. Най-вероятно седалките са били облицовани с мраморни плочи поради изобилието на натрошен облицовъчен материал. Сценичната част (скене) се състои от две успоредни стени, разделени от канал с ширина 1,40 м. Наличието на вертикални улеи за конструкцията на сценичната завеса е указание за театралния характер на сградата. Сцената е на височина около 1,50 м от нивото на орхестрата. Разкритите на място легла за гредите дават основание за изясняване на сценичната конструкция. Скене фронс (фасадата към сцената) е била оформена с портици, заложено в графичната реконструкция и произтичащо от изобилието на фрагменти - колони, капители и др., както и наличието на фиксиран ризалит във вътрешната западна стена на скенето, За скене фронс е възприет модел от централен портик с четири колони в коринтски ред и странични портици от двойки колони и на север и юг. Установен е архитрав-фризът за централният портик във фрагментарен обрушен вид.
Силно нарушената горна част на кавеята не подава данни in situ за разположението на радиалните стълби, характерни за този тип театрални сгради. Следвайки традицията, в проекта са предвидени двете стълби покрай аналемите (западните ограничителни стени на кавеята) и две в геометрична равномерност спрямо кавеята. Последният строителен период е свързан с основно преустройство на кавеята - намалява се орхестрата, като се запазва същият диаметър от 11 м, и тя придобива полукръгло очертание. Настлана е с големи по размер мраморни плочи. Към орхестрата кавеята се ограничава от мраморни ортостати. Увеличава се броят на седалките и кавеята придобива нови измерения, свързани с обществено-политическите промени и последвалите ги нови функционални изисквания. Скене фронс запазва фасадата с двуетажни портици. Срутванията показват наличието на втори етаж - колони и капители с по-малки размери. Работният проект за одеона стъпи върху данните от окончателно извършените археологически проучвания. Възприе се вариантът с дълбоко развита подковообразна орхестра, тъй като се запазват на място всички налични автентични зидани структури, автентичното ниво и настилката на голямата орхестра и се експонират останките от последния период, също в автентичен вид - ортостатите, запазената полукръгла орхестра, пародосите, частите от южната аналема. Проектът предвиди възстановяване на зидания базисен цокъл и първите два реда седалки, а за останалите 5 реда се възприе принципът на сигниране с нов дървен материал върху метална конструкция. Кавеята е нарушена в централната си част от оградния зид на съседния частен имот. Силно редуцирано е обемното решение на скенето - едноетажна фрагментна част от централния портик.
Проектът осигурява интересни експозиционни пространства - защитни покрития за автентичните градежи, разкриващи многопластовостта и дългия живот на античната сграда. Включена е цялата южна галерия, част от източната с пространствата между радиалните зидове, сценичният канал и част от северната галерия и помещения. Създадени са условия за обособяване на малка музейна експозиция и информационен център за археологическия комплекс. Подходите към експозиционните зали са през западния портик - от двата малки входа на сценичната стена. Така западният портик и площадното пространство към него ще се приобщят към съвременното използване на археологическия комплекс. На този етап на възстановителни работи одеонът ще е достъпен от север - от ул. "Гурко", но проектът запазва възможностите за възстановяване на автентичните връзки - от юг от амбулациото на форума и от изток - от cardо maxius.
Идеята на проектантите е да се създаде ново интересно градско пространство, определено от руинната пластика на реставрирания археологически обект, като фокус на духовен живот в съществуващата разнородна градоустройствена среда. Културните събития и спонтанно възникналите прояви на градския живот в едно демократично общество ще определят функционалната характеристика на одеона в ретроспекцията на неговия първообраз.
Реставрацията на одеона се осъществява благодарение на финансовата помощ, предоставена от фондация "А. Г. Левентис", както и с подкрепата на община Пловдив и Министерството на културата.
Археолог проучвател: Мая Мартинова-Кютова
Проектанти: арх. Вера Коларова
арх. Румяна Пройкова
инж. Пейо Манов
Изпълнител: "РЕСТ-ДИМИТРОВ" ООД
Археолог проучвател: Мая Мартинова-Кютова
Проектанти: арх. Вера Коларова
арх. Румяна Пройкова
инж. Пейо Манов Изпълнител: "РЕСТ-ДИМИТРОВ" ООД