[center]Нови правила, нови коли![/center]
[wrapimg=left]http://formula1.sportal.bg/uploads/images/news/2009_03/img_20090325_0007.jpg[/wrapimg] През новия сезон във Формула 1 ще станем свидетели на редица промени в техническите и спортни правила. Повечето специалисти са на мнение, че това са най-радикалните промени в спорта през последните 15 години. Те имат за цел, да направят шампионата по-атрактивен за феновете, а цел номер 1 на всички е: Повече изпреварвания и борба между пилотите гума до гума! Първият кръг е тази неделя (29 март) за Гран при на Австралия на пистата "Албърт парк".
Промените в спортните правила имат за цел повишат надеждността и издържливостта на болидите, както и да намалят значително разходи на отборите.
В техническо отношение ФИА си е поставила три основни цели:
1.Намаляване на ролята на аеродинамиката върху представянето на колата
2.По-лесно изпреварване
3.Задържане на сегашните времена на обиколка или по друг начин казано, скоростта на колите да остане почти същата, каквато е била през последните години
Формула 1: Промените за сезон 2009
Модератори: MuFc1878, paceto, kartago, SkArY_9, slavia_forever, vaskonti, Madridist
Re: Формула 1: Промените за сезон 2009
Гуми:
[wrapimg=right]http://formula1.sportal.bg/uploads/images/tinymce/sezon_2009/tir2009a.jpg[/wrapimg]След 10 сезона, в които бяха използвани само гуми с канали, Формула 1 връща обратно сликовете (гуми без канали). Основната идея е механичното сцепление с асфалта, да надделява над аеродинамиката. Без канали, сцеплението с асфалта ще се увеличи с 20%, което ще доведе и до по-добро представяне. Механичното сцепление ще се подобри и от липсата на притискаща въздушна сила, заради осакатената и напълно променена аеродинамика.
Пилотите пак ще имат възможност да избират сухи гуми с два типа смеси и пак ще трябва да използват и двата типа в състезанието. Както до сега, Бриджстоун ще избират смесите за двата типа гуми в зависимост от особеностите на пистата - super-soft, soft, medium и hard. Те обаче няма да са задължени да доставят близки по състав гуми, което означава, че разликата между меките и твърдите гуми ще е далеч по-осезаема и голяма. Зелен кант отстрани на гумата ще отличава смесите.
Гумите за дъжд вече ще са известни само като "интермедия", а за екстремно мокро време, само като "мокри". Това е важно да се запомни, защото през последните годни, за този тип гуми се придаваше различно значение. "Мокрите гуми" също ще бъдат отбелязани със зелен канал.
[wrapimg=right]http://formula1.sportal.bg/uploads/images/tinymce/sezon_2009/tir2009a.jpg[/wrapimg]След 10 сезона, в които бяха използвани само гуми с канали, Формула 1 връща обратно сликовете (гуми без канали). Основната идея е механичното сцепление с асфалта, да надделява над аеродинамиката. Без канали, сцеплението с асфалта ще се увеличи с 20%, което ще доведе и до по-добро представяне. Механичното сцепление ще се подобри и от липсата на притискаща въздушна сила, заради осакатената и напълно променена аеродинамика.
Пилотите пак ще имат възможност да избират сухи гуми с два типа смеси и пак ще трябва да използват и двата типа в състезанието. Както до сега, Бриджстоун ще избират смесите за двата типа гуми в зависимост от особеностите на пистата - super-soft, soft, medium и hard. Те обаче няма да са задължени да доставят близки по състав гуми, което означава, че разликата между меките и твърдите гуми ще е далеч по-осезаема и голяма. Зелен кант отстрани на гумата ще отличава смесите.
Гумите за дъжд вече ще са известни само като "интермедия", а за екстремно мокро време, само като "мокри". Това е важно да се запомни, защото през последните годни, за този тип гуми се придаваше различно значение. "Мокрите гуми" също ще бъдат отбелязани със зелен канал.
Re: Формула 1: Промените за сезон 2009
Система за възстановяване на кинетичната енергия "KERS":
[wrapimg=left]http://formula1.sportal.bg/uploads/images/tinymce/sezon_2009/ks2.jpg[/wrapimg]От 2009 година отборите имат възможността да използват КЕРС, за да увеличат мощността на колата си. Системата оползотворява кинетичната енергия (до сега тя се прахосваше) предизвикана от натискането на спирачките в процес на спиране. Тази енергия се съхранява посредством механичен маховик или в акумулатор с батерии. После става достъпна за пилота посредством пусков бутон на волана. Той може да бъде натискан по няколко пъти или задържан до пълното разгръщане на допълнителната мощност. По сегашните правила това означава допълнителни 80 к.с. за по-малко от 7 секунди на обиколка. Макар и много полезна, теглото на цялата система и ефекта й върху тежестта на колата не бива да бъдат пренебрегвани. Системата дава предимство от няколко десети от секундата на обиколка. Всички коли от Формула 1 вече имат предупредителни надписи "Високо напрежение".
[center][/center]
[wrapimg=left]http://formula1.sportal.bg/uploads/images/tinymce/sezon_2009/ks2.jpg[/wrapimg]От 2009 година отборите имат възможността да използват КЕРС, за да увеличат мощността на колата си. Системата оползотворява кинетичната енергия (до сега тя се прахосваше) предизвикана от натискането на спирачките в процес на спиране. Тази енергия се съхранява посредством механичен маховик или в акумулатор с батерии. После става достъпна за пилота посредством пусков бутон на волана. Той може да бъде натискан по няколко пъти или задържан до пълното разгръщане на допълнителната мощност. По сегашните правила това означава допълнителни 80 к.с. за по-малко от 7 секунди на обиколка. Макар и много полезна, теглото на цялата система и ефекта й върху тежестта на колата не бива да бъдат пренебрегвани. Системата дава предимство от няколко десети от секундата на обиколка. Всички коли от Формула 1 вече имат предупредителни надписи "Високо напрежение".
[center][/center]
Re: Формула 1: Промените за сезон 2009
Двигатели:
Поредният ход за удължаване на живота на двигателите е ограничаването на оборотите от 19 000 на 18 000 об/мин. Пилотите ще могат да използват най-много по 8 двигателя на [wrapimg=right]http://formula1.sportal.bg/uploads/images/tinymce/sezon_2009/dv44.jpg[/wrapimg]сезон, като всеки отбор има по 4 допълнителни двигателя за тестове. Когато пилот използва всичките си 8 двигателя, всяка допълнителна смяна ще му коства по 10 места назад на стартовата решетка. Наказание ще има само тогава, когато лимитът от 8 двигателя бъде използван. За разлика от 2008 година, един 2,4 литров V8 двигател не трябва да се ползва задължително в три поредни състезания, след като се монтира в шасито. Санкции за не легитимна смяна няма да има освен, ако пилота не изчерпа лимита си от 8 двигателя за годината. Това означава още, че може да се ползва един мотор за квалификацията и друг за състезанието.
Само Рено получиха възможност да доразработят двигателя си за сезон 2009, за да се изравнят с другите мотори на останалите производители. Както е известно, двигателите във Формула 1 са "замразени" и промени по тях могат да бъдат правени само след одобрение от ФИА. Развитието на техниката в този аспект от спорта ще бъде забранено още дълги години, за да се ограничат разходите.
Поредният ход за удължаване на живота на двигателите е ограничаването на оборотите от 19 000 на 18 000 об/мин. Пилотите ще могат да използват най-много по 8 двигателя на [wrapimg=right]http://formula1.sportal.bg/uploads/images/tinymce/sezon_2009/dv44.jpg[/wrapimg]сезон, като всеки отбор има по 4 допълнителни двигателя за тестове. Когато пилот използва всичките си 8 двигателя, всяка допълнителна смяна ще му коства по 10 места назад на стартовата решетка. Наказание ще има само тогава, когато лимитът от 8 двигателя бъде използван. За разлика от 2008 година, един 2,4 литров V8 двигател не трябва да се ползва задължително в три поредни състезания, след като се монтира в шасито. Санкции за не легитимна смяна няма да има освен, ако пилота не изчерпа лимита си от 8 двигателя за годината. Това означава още, че може да се ползва един мотор за квалификацията и друг за състезанието.
Само Рено получиха възможност да доразработят двигателя си за сезон 2009, за да се изравнят с другите мотори на останалите производители. Както е известно, двигателите във Формула 1 са "замразени" и промени по тях могат да бъдат правени само след одобрение от ФИА. Развитието на техниката в този аспект от спорта ще бъде забранено още дълги години, за да се ограничат разходите.
Re: Формула 1: Промените за сезон 2009
Аеродинамика:
Заедно със сликовете, през новия сезон тук е най-голямата промяна във Формула 1. Силата на въздушно притискане е драстично намалена, а шаситата и кокпита на болидите са изчистени от всякакви допълнителни приспособления, заради драконовите мерки за външни модификации. Те забраняват дефлектори, крилца, "рога", "слонски уши", всякакви малки и други големи елементи и др.
[wrapimg=left]http://formula1.sportal.bg/uploads/images/tinymce/sezon_2009/fw11.jpg[/wrapimg]Освен намаляването на представянето на аеродинамиката, целта на тези промени е и улесняване на изпреварването. Това става благодарение на далеч по-малката турболенция и улеснява приближаването до болида отпред. Най-ясно това си личи от предните и задните крила.
Предното крило вече е по-ниско (от 150 мм на 75 мм) и по-широко (от 1400 мм до 1800 мм - същата ширина, каквато трябва да има и колата). Пилотите вече ще могат до два пъти на обиколка да нагласят предните крила с максимален ъгъл до 6 градуса. Така те ще контролират ъгъла на атака на крилото и ще получават по-голямо притискане към пистата, което трябва да доведе до повече изпреварвания.
Заедно със сликовете, през новия сезон тук е най-голямата промяна във Формула 1. Силата на въздушно притискане е драстично намалена, а шаситата и кокпита на болидите са изчистени от всякакви допълнителни приспособления, заради драконовите мерки за външни модификации. Те забраняват дефлектори, крилца, "рога", "слонски уши", всякакви малки и други големи елементи и др.
[wrapimg=left]http://formula1.sportal.bg/uploads/images/tinymce/sezon_2009/fw11.jpg[/wrapimg]Освен намаляването на представянето на аеродинамиката, целта на тези промени е и улесняване на изпреварването. Това става благодарение на далеч по-малката турболенция и улеснява приближаването до болида отпред. Най-ясно това си личи от предните и задните крила.
Предното крило вече е по-ниско (от 150 мм на 75 мм) и по-широко (от 1400 мм до 1800 мм - същата ширина, каквато трябва да има и колата). Пилотите вече ще могат до два пъти на обиколка да нагласят предните крила с максимален ъгъл до 6 градуса. Така те ще контролират ъгъла на атака на крилото и ще получават по-голямо притискане към пистата, което трябва да доведе до повече изпреварвания.
Re: Формула 1: Промените за сезон 2009
Просто поклон пред Иван Тенев и Момчил Манчев за великолепната работа, която вършат. Всички материали са взети от сайтовете http://www.sportal.bg/ и http://formula1.sportal.bg/index.php
Пълния текст на статията за новите правила може да прочетете тук , вътре има още много разяснения и препратки към други техни статии и коментари.
Лично на мен, страшно много ми помогнаха да си разясня новите промени във Формула 1, надявам се да са полезни и на вас.
Пълния текст на статията за новите правила може да прочетете тук , вътре има още много разяснения и препратки към други техни статии и коментари.
Лично на мен, страшно много ми помогнаха да си разясня новите промени във Формула 1, надявам се да са полезни и на вас.
- Бижутера
- Мнения: 28384
- Регистриран на: 16 окт 2008 20:58
- Skype: sinishampioni
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Формула 1: Промените за сезон 2009
Двамата са изключителни специалисти,огромен кеф ми доставя да слушам коментарите им по време на състезание...
Hoffe, Hoffe! Wir sind Hoffe!
1899 Hoffenheim.
Wir kämpfen, siegen, geben niemals auf,
super Hoffe TSG!
Hoffe, Hoffe! Wir sind Hoffe!
In den Farben Blau und Weiß
1899 Superhoffenheim
Nur damit es jeder weiß!
1899 Hoffenheim.
Wir kämpfen, siegen, geben niemals auf,
super Hoffe TSG!
Hoffe, Hoffe! Wir sind Hoffe!
In den Farben Blau und Weiß
1899 Superhoffenheim
Nur damit es jeder weiß!
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост