BMW е компания, основана от Карл Фридрих Рап през октомври 1913 г. в Мюнхен, като първоначално се занимава с производството на двигатели на самолети. Емблемата на BMW символизира - цветовете на баварското знаме.
През 1913 г. в северната част на Мюнхен Карл Рап и Густав Ото, син на изобретателя на двигателя с вътрешно горене Николас Август Ото, създали две малки фирми за самолетни двигатели. Започващата Първа световна война веднага предизвикала порой от поръчки. Затова Рап и Ото решили да се обединят в един авиационен завод. Така в Мюнхен възникнала компанията за самолетни двигатели, която на 21.07.1917 г. била регистрирана под името Баварски моторни эаводи (Bayerische Motoren Werke - BMW). За директор на фабриката бил назначен предприемчивият Франц-Йозеф Поп.
През 1916 г. компанията сключва договор за производство на двигатели V12 за Австро-Унгария. Нуждаейки се от финансиране, Рап получава подкрепата на Камило Кастильони и Макс Фриц и компанията е преустроена в Bayerische Motoren Werke GmbH. През 1917 г. Рап напуска и компанията е поета от австриеца Франц Йозеф Поп, като през 1918 г.е преименувана на BMW AG.
След края на Първата световна война производството на самолети в Германия е забранено и BMW се преориентира към производство на влакови спирачки.
През 1923 г. BMW конструира първия си мотоциклет R32, с обем 500cm3 и въздушно охлаждане.
През 1927 г. започва производството на леката кола Dixi по лиценз на Вартбург (Automobilwerk Eisenach). Dixi става първият автомобил на BMW.
В близките години BMW разширява производтвото си, като произвежда 6-цилиндрови спортни коли и седани. Произвеждат 327 купе и кабрио и 328 роудстър, както и 335 - луксозен седан.
Мотоциклетите на BMW, и по-специално R12 и R75 са широко използвани от моторизираните подразделения на Германската армия. Самолетите също използват BMW 801,един от най-мощните за времето си самолетни двигатели. Над 30000 са били произведени до 1945.
Заводите на BMW са сериозно бомбандирани обекти в края на войната. Тези в източна Германия са превзети от съветския съюз а завода в Мюнхен е напълно унищожен.
BMW е с репутацията на производител на луксозни автомобили от висок клас, които се отличават със своя спортен дух, динамичност, прецизно управление и мощни двигатели. При това моделите им са задължително или със задно предаване или пълноприводни (4x4). Текущата моделна гама на BMW е започната да се изгражда през 60-те години на 20 век с представянето на серията 02, като текущите моделни означения са въведени през 70-те години. Отделните моделни семейства се наричат "серия" и се означават с една цифра. Първоначално е представена BMW 5та Серия - нормален семеен седан, последвана от BMW 3та Серия (компактен семеен автомобил) и BMW 7ма Серия (луксозен седан). Обикновено всеки модел е означен с три цифри и една или няколко букви (пример 325iX) - първата от цифрите е свързана с принадлежността на автомобила към дадена серия (в примера 3-та серия), следващите две - с обема на двигателя, а буквите показват типа на гориво и други специфики. Изключение пратят автомобилите разработвани от спортното поделение на BMW - BMW Motorsport, които са означавани с буквата M и цифра на серията която представляват (пример BMW M3). По-късно са въведени и моделите от сериите Z (roadster) и X (джип), чиито означения също представляват изключение от стандартното правило.
BMW M3 (E-46)
Купе
Брой врати
2
Брой места
5
Дължина
4492 мм
Широчина
1780 мм
Височина
1372 мм
Междуосие
2731 мм
Предна следа
1508 мм
Задна следа
525 мм
Просвет
110 мм
Минимален обем на багажника
410 л
Двигател
Разположение на двигателя
Отпред, надлъжно
Работен обем
3246 см3
Мощност
343 л.с.
При обороти
7900
Въртящ момент (Нм/Обороти)
365/4900 н*м
Горивна система
Пълна инжекция
Наличност на компресор
-
Газоразпределителен механизъм
dohc
Разположение на цилиндрите
Редови
Брой цилиндри
6
Диаметър на цилиндъра
87 мм
Ход на бутало
91 мм
Степен на сгъстяване
11.5
Брой клапани на цилиндър
4
Гориво
A-95
Трансмисия
Задвижване
Задно
Предавки (механична ск. кутия)
6
Предавки (автоматична ск. кутия)
-
Коефицент на главно предаване
3.62
Окачване
Тип очакване (отпред)
Лостово
Тип очакване (отзад)
Пружина
Спирачна система
Предни спирачки
Вентилирани дискове
Задни спирачки
Вентилирани дискове
ABS (Антиблокираща система)
Управление и хидравлика
Тип кормилно управление
Червячно предаване
Сервоусилвател
Хидроусилвател
Показатели
Максимална скорост
250 км/ч
Време от 0-100 км/ч
5.2 c
Разход - градско
17.8 л/100км
Разход - извънградско
8.4 л/100км
Среден разход на гориво
11.9 л/100км
Обем на резервоара
63 л
Собствено тегло
1570 кг
Максимално допустима маса
2000 кг
Размер на гуми
225/45-245/40 R18
Размер на джанти
8J-9J X 18